امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 27, 2022
11:08 چهارشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135401

اولین شبکه تجاری امن و ضد هک کوانتومی آزمایش شد

 
دو شرکت بریتیش تله کام و توشیبا از راه اندازی آزمایشی اولین شبکه امن کوانتومی جهان خبر داده اند که با رمزگذاری داده‌ها جلوی آسیب‌های امنیتی را می‌گیرد.
 
به نقل از رویترز، شبکه‌های رایانه‌ای کوانتومی در صورت همه گیر شدن از فناوری پیشرفته‌ای برای رمزگذاری اطلاعات و مقابله با هکرها و انواع خلافکاران سایبری برخوردار خواهند بود.
 
از این شبکه برای برقراری ارتباط بین دو نقطه در لندن استفاده شد و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است.
 
رایانه‌های کوانتومی امروزه هنوز غیرقابل اعتماد و پرهزینه هستند، اما این فناوری که توسط شرکت‌هایی مانند گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت در حال توسعه است، این امکان را فراهم می‌کند تا داده‌ها میلیون‌ها بار سریع‌تر از ابررایانه‌ها پردازش و منتشر شوند.
 
در جریان محاسبات کوانتومی به جای ذخیره اطلاعات در قالب بیت‌ها – صفر و یک – از ویژگی ذرات زیر اتمی استفاده می‌شود که می‌توانند به طور همزمان حالت‌های مختلف داشته باشند. سپس می‌توان این حالت‌ها را "درهم" کرد. نتیجه این تحول افزایش تصاعدی قدرت محاسباتی رایانه‌های کوناتومی است.
 
هاوارد واتسون، مدیر ارشد فناوری BT، گفت که فناوری کوانتومی می‌تواند به طور بالقوه برای شکستن کلیدهای رمزگذاری فعلی در حین انتقال داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
او افزود: در روش مورد استفاده در شبکه‌های کوانتومی موسوم به توزیع کلید کوانتومی (QKD)، از فناوری فوتونیک برای انتقال کلید رمزگذاری در شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. اگر QKD در حین انتقال داده هک شود، وضعیت آن تغییر می‌کند و بنابراین حمله هکری به صورت آنی شناسایی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.