تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 2, 2022
11:45 دوشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135510

تنش با تیم کوک و جدال بر سر اپل واچ، دلایل جدایی جانی آیو از اپل

 
«تریپ میکل»، خبرنگار حوزه فناوری در نیویورک تایمز، به زودی کتاب جدیدی درباره اپل منتشر خواهد کرد که اکنون بخشی از آن به اشتراک گذاشته شده است. در این قسمت از کتاب، ماجرای تنش‌های بین «تیم کوک»، مدیرعامل فعلی اپل و «جانی آیو»، معاون ارشد بخش طراحی غول فناوری آمده است که در نهایت منجر به ترک شرکت توسط آیو شد.
 
طبق این گزارش، مشکل اصلی آن‌ها به اپل واچ مربوط بوده که آیو قصد داشته یک محصول «مُد روز» باشد اما تیم بازاریابی اپل و کوک، تمام هزینه‌ها و تاکید آن بر مد را زیرسوال می‌بردند و بیشتر روی قابلیت‌های ساعت تمرکز داشتند. نیویورک تایمز در این کتاب که «پس از استیو: چگونه اپل به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شد و ماهیت خود را از دست داد» نام دارد، توضیح می‌دهد آیو به این دلیل از سمت خود استعفا داد که غول فناوری از یک شرکت طراحی محور به نمونه‌ای منفعت‌طلب تبدیل شده بود.
 
رابطه جانی آیو با استیو جابز و تنش با تیم کوک
 
گزارش با تاکید بر رابطه بین آیو و «استیو جابز»، مدیرعامل سابق و یکی از بنیانگذاران اپل شروع می‌شود و در آن به جزئیات ساخت آی‌مک اشاره شده است. در آن توضیح داده شده که حضور آیو برای جابز نوعی «آسودگی خاطر» بوده و آن‌ها همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند و جابز دائما از استودیو طراحی شرکت بازدید می‌کرده است.
 
با روی کار آمدن کوک و مرگ جابز، تجربه آیو در غول فناوری به طور قابل توجهی تغییر کرد. ظاهرا کوک نسبت به جابز، از همان ابتدا علاقه کمتری به طراحی نشان داده و در طول ساخت اپل واچ هم بسیار کم از استودیو طراحی بازدید می‌کرده است.
 
ظاهرا تیم کوک در نهایت از ایده آیو برای اپل واچ استقبال کرده، اما طراح اپل بعدا از آن به عنوان نوعی «پیروزی شکست‌آمیز» یاد کرده است.
 
 
از سوی دیگر، گفته می‌شود کوک در ادامه به روند تغییر کسب‌و‌کار شرکت در مسیری جدید ادامه داد. به عنوان مثال او «جیمز بل»، مدیر مالی سابق بوئینگ را به عنوان مدیر شرکت، جایگزین «میکی درکسلر» کرد. آیو حتی با ایجاد این تغییرات مدیریتی در شرکت از سوی تیم کوک موافق نبوده و از آن‌ها حمایت نمی‌کرده است.
 
با این حال، آیو در ژوئن 2019 تیم‌های طراحی خود را برای تماشای یک نمایش خصوصی تحت عنوان «دیروز» (Yesterday) به سالن سینما دعوت کرد تا تصمیمش برای جدایی از شرکت را به آن‌ها بگوید. موضوع این فیلم که نشان‌دهنده «جدال ابدی هنر و تجارت» بود، به خوبی تنش‌ها میان جانی آیو و تیم کوک را به نمایش می‌گذاشت.
 
آیو تیم خود را تحسین کرد و از آن‌ها خواست که هویت اپل را حفظ کنند و همچنین به آن‌ها اطمینان داد که از طریق شرکت طراحی خود که «LoveFrom» نام دارد، به عنوان مشاور به کار خود ادامه خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.