تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 2, 2022
14:28 دوشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135517

احتمال پذیرش رمزارزها در کیش همزمان با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قوت گرفت

 
همزمان با برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، امکان استفاده از رمزارزها در جزیره کیش برای گردشگران خارجی فراهم می‌شود.
 
 به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، امکان استفاده از ویزا و مستر برای گردشگران بین‌المللی در ایران فراهم نیست، از همین رو تصمیم گرفته شده با توجه به احتمال ورود گردشگر بین‌المللی به جزیره کیش طی دوره برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲، امکان پرداخت‌های بین‌المللی از طریق رمزارزهایی همچون بیت‌کوین برای گردشگران ورودی به جزیره کیش فراهم شود.
 
عباس آشتیانی، مدیر انجمن بلاک‌چین ایران، با اعلام این خبر در گفت‌وگو با پیوست گفت: تا ۶ ماه آینده، زیرساخت‌های استفاده از رمزارزهای جهان‌روا در کیش آماده و استفاده از این فناوری به صورت آزمایشی در این جزیره امکان‌پذیر خواهد شد.
 
زمان اجرای پروژه
مدیر انجمن بلاک‌چین درباره برنامه‌ریزی اجرای این پروژه اعلام کرد: شروع این پروژه با سفر رئیس‌جمهوری به قطر کلید خورد و بعد از آن در ماه گذشته هیات قطری به جزیره کیش سفر کرد و طبق توافقی که بین دو کشور صورت گرفت، مراحل اجرایی شدن آن در حال پیگیری است.
 
آشتیانی در ادامه توضیح داد: با توجه به زیرساخت‌های موجود و پیگیری‌هایی که در حال انجام است می‌توان گفت تا ۶ ماه آینده، این پروژه در حوزه پرداخت آماده بهره‌برداری خواهد بود.
 
زیرساخت‌های مورد نیاز
یکی از مهم‌ترین دلایل فراگیری رمزارزها، راحتی استفاده و در دسترس بودن این فناوری است. به همین دلیل نیز استفاده از این فناوری به زیرساخت‌ پیچیده‌ای نیاز ندارد. اما اجرای این پروژه در ایران و در جزیره کیش، زیرساخت‌های خود را می‌طلبد.
 
مدیر انجمن بلاک‌چین در مورد زیرساخت‌های مورد نیاز این پروژه گفت: کشور توانایی پذیرش روش‌های مالی مرسوم مانند ویزا یا مستر را ندارد و برای بهره بردن از پتانسیل رمزارزها در این مورد می‌توانیم از زیرساخت‌های موجود در کشور بهره ببریم و با توسعه آنها شاهد پرداخت‌های رمزارزی در زمان برگزاری جام‌جهانی قطر باشیم.
 
آشتیانی همچنین در مورد سرمایه در نظر گرفته‌شده برای این پروژه گفت: تاکنون سرمایه مشخص یا سرمایه‌گذارانی برای این پروژه در نظر گرفته نشده است اما متناسب با پروژه و در حین انجام آن، فرایند سرمایه‌گذاری هم صورت می‌گیرد.
 
به گفته او، خطوط حمل‌ونقل، محل‌های اقامتی و تمام امکانات رفاهی جزیره کیش برای اجرای این پروژه و پذیرایی از گردشگران در حال آماده‌سازی است.
 
استفاده از رمزارزها برای پرداخت‌های مرتبط با جام‌جهانی هنگام برگزاری بازی‌ها پدیده نوینی نیست و به‌ صورت محدود از زمان جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل شروع شده است. رشد بازار و افزایش محبوبیت رمزارزها در کنار تحریم‌هایی که روسیه با آنها مواجه بود، باعث شد پرداخت‌های رمزارزی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به‌ صورت گسترده‌تری استفاده شود.
 
به گفته آشتیانی، تا به امروز صحبت از رمزارزها به معنی صحبت از پولشویی و ریسک‌های آن بوده اما بر اساس آمار جهانی، کمتر از پنج درصد جرائم مالی، به‌ واسطه رمزارزها رخ داده است و همچنان ۹۵ درصد از جرائم به‌ وسیله شبکه‌های مالی و پول فیات صورت می‌گیرد.
 
پذیرش رمزارزها ادامه پیدا می‌کند؟
پذیرش رمزارزها و استفاده از آنها برای پرداخت می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای کشور به ارمغان آورد اما موفقیت استفاده از رمزارزها در جزیره کیش به مناسبت جام‌جهانی و پذیرایی از گردشگران، می‌تواند تاثیر بسزایی بر تصمیم‌گیری‌های دولت در خصوص پذیرش رمزارزها در آینده بگذارد.
 
آشتیانی در پاسخ به این سوال که ادامه روند پذیرش رمزارزها چگونه خواهد بود گفت: با توجه به رویکرد سندباکسی که نسبت به حوزه رمزارها و بلاک‌چین وجود دارد، استفاده از رمزارزها در جزیره کیش به‌ صورت آزمایشی ادامه پیدا می‌کند و حتی در آینده انتظار داریم بیشتر از ظرفیت‌های این جزیره در استفاده از رمزارزها و بلاک‌چین استفاده شود.
 
آشتیانی گفت: با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و شرایط خاص اقتصادی این روزهای ایران، پارامتر اصلی اقتصاد آزاد که پایه آن بلاک‌چین است، باید مورد توجه همه قرار گیرد. این حوزه مانند سایر حوزه‌ها ریسک‌هایی در پی دارد اما نباید از پتانسیل رمزارزها غافل شد و باید ریسک‌های رمزارزها و بلاک‌چین را متناسب با شرایط خودمان بسنجیم و با این پدیده مواجه شویم.
 
با این همه، در حالی (احتمالاً) اجازه پرداخت از طریق رمزارزها در جزیره کیش داده شده که ممنوعیت این نوع پرداخت در سرزمین مادر همچنان پابرجاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.