اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 8, 2022
12:04 یکشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135646

چگونه چت‌های واتس‌اپ را ذخیره کنیم؟

 
ذخیره مکالمات و چت ها در واتس‌اپ یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این پیام‌رسان است که کاربران بسیاری به آن نیاز پیدا می‌کنند. به کمک ویژگی مذکور نه تنها می‌توان نسخه‌های پشتیبان برای محافظت از داده‌ها و بازیابی در آینده تهیه کرد؛ بلکه امکان استخراج متن گفت‌وگو‌ها در قالب فایل‌های مستقل نیز وجود دارد. در ادامه به نحوه انجام این کار و پیش نیازهای آن خواهیم پرداخت.
 
ذخیره مکالمات و چت ها در واتس‌اپ
جهت ذخیره سازی مکالمات و چت ها در واتس‌اپ می‌توان از دوش روش متفاوت بهره گرفت. در روش اول، کاربر می‌تواند یک نسخه پشتیبان روی فضای ابری تهیه کند و در آینده قادر خواهد بود پیام‌ها را به کمک فایل پشتیبان بازیابی نماید. در حالت دوم پیام‌ها به صورت متنی در یک فایل مستقل قرار می‌گیرند که امکان بازیابی داده‌ها از روی آن در واتس‌اپ وجود ندارد؛ ولی برای خواندن آن‌ها هم دیگر نیازی به این پیام‌رسان نخواهد بود و می‌توان از سایر برنامه‌ها کمک گرفت.
 
تهیه نسخه پشتیبان واتس‌اپ در آیفون
۱. برای ذخیره مکالمات و چت ها در واتس‌اپ به کمک نسخه پشتیبان در آیفون، ابتدا وارد اپلیکیشن این پیام‌رسان شوید. اگر در گذشته وارد حساب کاربری خود نشده‌اید، ابتدا باید پس از وارد کردن شماره همراه و کد تایید، به اکانت وارد شوید.
 
۲. روی تب Settings در نوار ابزار پایینی صفحه بزنید. اگر درون یک چت هستید، کلیک بازگشت به عقب را لمس کنید تا به صفحه اصلی منتقل شوید.
 
 
۳. در صفحه تنظیمات روی گزینه Chats بزنید.
 
۴. در موارد میانی صفحه روی گزینه Chat Backup بزنید.
 
۵. پس از آن که وارد صفحه تهیه نسخه پشتیبان شدید، گزینه Back Up Now را انتخاب کنید.
 
۶. اکنون فرایند تهیه نسخه پشتیبان از پیام‌ها و فایل‌های واتس‌اپ روی فضای ابری آی‌کلاد شروع خواهد شد. اگر در گذشته قابلیت iCloud Drive را فعال نکرده باشید، ابتدا باید اقدام به فعال‌سازی آن روی دستگاه خود نمایید تا بتوانید ادامه مراحل را طی کنید. همچنین در صورتی که با شماره کنونی خود روی دستگاهی دیگر وارد واتس‌اپ شوید، می‌توانید تمامی چت‌های قدیمی و محتوای آن‌ها را طریق نسخه پشتیبان بازیابی کنید.
 
تهیه نسخه پشتیبان واتس‌اپ در اندروید
۱. برای شروع کار وارد اپلیکیشن مخصوص اندروید پیام‌رسان واتس‌اپ شوید.
 
۲. روی آیکن سه نقطه در گوشه بالایی سمت راست صفحه بزنید.
 
 
۳. از میان موارد موجود در منوی باز شده گزینه Settings را انتخاب کنید.
 
۴. در صفحه تنظیمات برنامه واتس‌اپ، وارد بخش Chats شوید.
 
۵. روی گزینه Chat backup بزنید که در نزدیکی انتهای صفحه قرار گرفته است.
 
 
 
۶. در صفحه بعدی، کلید سبز رنگ Back Up را لمس کنید. اکنون تمامی چت‌ها و فایل‌های شما در قالب یک نسخه پشتیبان روی فضای ابری گوگل درایو ذخیره خواهد شد. در آینده می‌توانید از این نسخه برای بازیابی داده‌ها روی سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.
 
ذخیره مکالمات و چت ها در خارج از واتس‌اپ
در روش قبلی تنها می‌توان از نسخه پشتیبان برای بازیابی داده‌ها در داخل واتس‌اپ استفاده کرد و امکان مشاهده مستقل محتوای آن وجود ندارد. خوشبختانه روش دیگری نیز از سوی واتس‌اپ در اختیار کاربران قرار گرفته است که به کمک آن، می‌توان فایل‌های متنی از گفت‌گوها ایجاد کرد تا به راحتی در دستگاه‌های مختلف قابل خواندن باشد. جهت انجام این کار تنها کافی است تا مراحل زیر را طی کنید.
 
۱. اپلیکیشن واتس‌اپ را روی گوشی یا تبلت خود باز کنید و سپس وارد یک چت شوید.
 
۲. روی منوی سه نقطه در گوشه بالایی سمت راست صفحه بزنید.
 
۳. از منوی پاپ آپ باز شده گزینه More در انتها را انتخاب کنید و در ادامه Export chat را بزنید.
 
 
۴. اگر می‌خواهید تصاویر و سایر فایل‌ها هم همراه با متون ذخیره شود، در پنجره پاپ آپ گزینه Include Media را انتخاب کنید و در غیر این صورت روی Without Media بزنید.
 
روش گفته شده می‌تواند هم در گوشی‌های اندرویدی هم در آیفون مورد استفاده قرار گیرد. البته روش دیگری در اندروید وجود دارد که قادر است به میزان زیادی در زمان کاربران صرفه‌جویی به عمل آورد و کار با آن نیز آسان‌تر است. در این شیوه متون چندین چت به صورت همزمان ذخیره می‌شوند که با طی کردن مراحل زیر قابل انجام خواهد بود.
 
۱. پس از باز کردن پیام‌رسان واتس‌اپ، در صفحه اصلی برنامه روی آیکن سه نقطه در گوشه بالایی سمت راست صفحه بزنید.
 
۲. گزینه Settings را انتخاب کنید تا وارد بخش تنظیمات اپ شوید.
 
۳. پس از آن به قسمت Chats بروید.
 
 
۴. در صفحه Chats روی گزینه Chat History بزنید.
 
۵. اکنون گزینه Export Chat را انتخاب کنید.
 
۶. یک مجموعه چت را گزینش کرده و سپس نحوه تعامل با تصاویر و ویدیوها را مشخص کنید.
 
۷. در نهایت محل ذخیره‌سازی فایل حاوی متن چت‌ها را انتخاب کنید تا فرایند ذخیره کردن آن به اتمام برسد.
 
 
در این روش، هر گفت‌وگو داخل یک فایل مستقل قرار می‌گیرد که با فرمت txt خواهد بود. همچنین نام فرستنده هر پیام و زمان ارسال آن نیز در جلوی آن‌ها نوشته می‌شود. البته شیوه گفته شده هم با محدودیت‌هایی مواجه است و نمی‌توان اقدام به ذخیره تمامی مکالمات و چت ها در واتس‌اپ کرد.
 
بازیابی نسخه پشتیبان واتس‌اپ
آسان‌ترین روش برای بازیابی یک نسخه پشتیبان از واتس‌اپ روی موبایل یا تبلت، حذف اپلیکیشن این پیام‌رسان و نصب مجدد آن است. در ادامه باید دوباره شماره همراه خود را وارد کنید تا با دریافت کد تایید وارد برنامه شوید. پس از ورود به اپ، واتس‌اپ می‌تواند به صورت خودکار نسخه‌ پشتیبان موجود روی فضای ابری متصل به دستگاه را تشخیص دهد. توجه داشته باشید که اگر از این مرحله بدون بازیابی داده عبور کنید، دوباره برای اعمال نسخه پشتیبان مجبور به پاک کردن اپ خواهید شد.
 
 
در صورت انتخاب گزینه Restore، فرایند دانلود نسخه پشتیبان آغاز خواهد شد. سرعت این فرایند به سرعت اینترنت شما و حجم فایل پشتیبان بستگی دارد. پس از آن باید دوباره یک نام نمایشی برای خود انتخاب کنید و کد احراز هویت دو مرحله‌ای را وارد نمایید. اکنون به تمامی پیام‌ها و مکالمات قدیمی دسترسی خواهید داشت.
 
سوالات متداول درباره ذخیره مکالمات و چت ها در واتس‌اپ
چگونه اقدام به ذخیره کردن مکالمات و چت ها در واتس‌اپ کنیم؟
برای ذخیره کردن مکالمات و چت ها در واتس‌اپ می‌توانید از قابلیت تهیه نسخه پشتیبان روی فضای ابری استفاده نمایید که قادر است متن گفت‌وگوها در کنار تصاویر و ویدیوها را روی آی‌کلاد در آیفون یا گوگل درایو در اندروید قرار دهد. همچنین می‌توانید فایل‌های مستقل متنی نیز برای هر چت ایجاد نمایید که خواندن آن‌ها خارج از واتس‌اپ نیز ممکن است.
 
چگونه اقدام به بازیابی نسخه پشتیبان جهت نمایش چت‌های قدیمی در واتس‌اپ کنیم؟
اگر در گذشته یک نسخه پشتیبان از پیام‌ها و فایل‌های واتس‌اپ خود تهیه کرده باشید، می‌توانید با حذف کردن برنامه و نصب مجدد آن، اقدام به بازیابی اطلاعات از نسخه پشتیبان کنید.
 
آیا می‌توان تمامی چت‌ها را در فایلی خارج از واتس‌اپ ذخیره کرد؟
خیر؛ واتس‌اپ امکان ذخیره‌سازی گروهی تمامی چت‌ها در خارج از این پیام‌رسان را فراهم نمی‌سازد. البته کاربران اندروید می‌توانند چندین مکالمه را برای ذخیره در فایل‌های مستقل انتخاب کنند؛ اما این قابلیت در دسترس کاربران آیفون قرار ندارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.