تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

May 11, 2022
11:52 چهارشنبه، 21ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135747

گزارش سال ۱۴۰۰ تترلند: مبادلات صرافی‌های ارز دیجیتالی ۴.۵ برابر شده‌اند

 
متوسط حجم روزانه مبادلات سکوهای رمزارزی کشور در سال ۱۴۰۰، نسبت به سال ۹۹، چهار و نیم برابر شده و تعداد این سکوها نیز ۲.۷ برابر شده است. این بخشی از اطلاعاتی است که صرافی ارز دیجیتالی تترلند در گزارش سالانه خود منتشر کرده است.
 
افزایش قیمت بیت‌کوین‌، آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها، ظهور توکن‌های غیرمثلی (NFT) و استفاده از رمزارزها در دنیای متاورس از عواملی هستند که صرافی تترلند می‌گوید در سال ۱۴۰۰ باعث گسترش روی آوردن مردم به دنیای رمزارزها شده است. داده‌های گزارش سالانه این صرافی ارز دیجیتالی به خوبی افزایش محبوبیت رمزارزها در میان ایرانیان را نشان می‌دهد.
 
طبق گزارش این صرافی، ۵۷ درصد از حجم مبادلات رمزارزی در ایران به واسطه سکوهای رمزارزی انجام می‌شود. تترلند همچنین در این گزارش آورده، در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۴ میلیون بازدید از این سکو انجام شده و کاربرانش ۵.۳ برابر رشده کرده‌اند.
 
۵۷ درصد حجم معاملات رمزارزی خارج از سکوهاست
تترلند در گزارش خود آورده است ۹۷ درصد تعداد تراکنش‌های رمزارزی در کشور با استفاده از سکوهای رمزارزی انجام می‌شود و تنها سه درصد معاملات از لحاظ عددی خارج از سکوها صورت می‌گیرد. از سویی دیگر اگر مبادلات را بر مبنای حجم ارزشی تراکنش حساب کنیم، اوضاع متفاوت است. ۵۷ درصد حجم تراکنش‌های رمزارزی کشور از طریق پلتفرم‌ها و ۴۳ درصد خارج از آنها انجام می‌شود. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد معامله‌گرانی که حجم معامله‌هایشان بزرگ‌تر است تمایل کمتری به استفاده از پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتالی دارند.
 
سهم بازار سکوهای تبادل رمزارزی در ایران
همچنین تعداد تراکنش‌های رمزارزی در ایران بر مبنای تعداد تراکنش‌ ۲۲ درصد از طریق صرافی رمزارزی (OTC) و ۷۸ درصد در بازارهای معاملاتی انجام می‌شود، اما با در نظر گرفتن حجم تراکنش‌ها ۴۷ درصد از آنها به شکل OTC و ۵۳ درصد در بازار انجام می‌شود.
 
۷۹ درصد از معاملاتی که در سکوهای رمزارزی انجام می‌شود با استفاده از تومان و مابقی،‌ ۲۱ درصد، با استفاده از رمرزارزهای دیگر است. از میان معاملات ریالی نیز ۲۵ درصد مردم با تتر و ۷۵ درصد با سایر رمزرارزها معامله می‌کنند.
 
سهم معاملات تتر در بازار رمزارز ایران
 
رشد تمایل معامله‌گران به بازار داخل
داده‌های تترلند نشان می‌دهد گرایش معامله‌گران ایرانی در سال‌های اخیر به بازارهای ایرانی رشد چشمگیری داشته است. در این گزارش می‌‌بینیم در حالی که در سال ۹۷ تنها هفت درصد معامله‌گران ایرانی از بازارهای داخلی استفاه می‌کردند، در سال ۱۴۰۰ این نسبت بیش از هفت برابر رشد کرده و به بیش از ۵۲ درصد رسیده است.
 
اوضاع در تترلند چطور است؟
پلتفرم تترلند در این گزارش‌، آمارهایی از وضعیت فعلی خود نیز ارائه کرده است. بنا بر اعلام تترلند، در حال حاضر تعداد نصب‌های اپلیکیشن این سکو به بیش از ۸۱۶ هزار عدد و تعداد کل نصب‌های فعال به بیش از ۲۳۷ هزار عدد رسیده است.
 
تعداد تراکنش‌ها در صرافی‌ رمزارزی تتر لند
 
کاربران در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بار از تترلند بازدید کرده‌اند و تعدادشان نیز نسبت به سال ۹۹، رشدی ۵.۳ برابری را نشان می‌دهد. مطابق انتظار، این صرافی در میان جوانان محبوب‌تر از گروه‌های سنی دیگر است و افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله، با نسبتی ۳۹ درصدی، پرشمارترین گروه سنی در میان کاربران تترلند هستند.
 
تترلند می‌گوید آبان، ماهی بود که در این پلتفرم، رکورد حجمی و عددی تراکنش‌های ماهانه در سال ۱۴۰۰ شکسته شد. همچنین حجم میانگین تراکنش کاربران به طور میانگین ۶۳۷ تتر در سال ۱۴۰۰ بود و تعداد تراکنش‌ها نسبت به سال ۹۹ در تترلند هشت برابر شد. کاربران تترلند به طور میانگین ۱۰.۳ تراکنش در سال گذشته انجام داده‌اند.
 
آمارهای مربوط به فعال‌ترین کابران نیز جالب است. یکی از کاربران تترلند در طول سال گذشته، پنج هزار و ۱۶۳ تراکنش انجام داده که به معنی ۱۴.۱ تراکنش به طور متوسط در روز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.