اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

May 18, 2022
11:05 چهارشنبه، 28ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135938

تبادل تفاهم نامه رگولاتوری و ۹ اپراتور برای اجرای پروژه فیبرنوری در کشور

 
 
همزمان با روز جهانی ارتباطات و مراسم افتتاح پروژه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهم نامه میان رگولاتوری و ۹ اپراتور رایتل،، شاتل، آسیاتک، فناپ تلکام،صبانت، ایرانیان نت، گسترش ارتباطات مبنا، های وب و پیشگامان با هدف تقسیم کار اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری در کشور تبادل شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه در این مراسم با اشاره به اینکه پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری در طی سه سال آینده از برنامه های مهم دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات است، گفت: رگولاتوری برای پیگیری و اجرای این برنامه در سه بخش اقداماتی را عملیاتی کرده که بخش اول آن مربوط به تامین منابع مالی است و در این راستا با تصویب هیات وزیران هشت واحد درصد از حق السهم اپراتورهای موبایل و سه واحد درصد از حق السهم اپراتورهای ثابت، برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری تخصیص می یابد.
وی افزود: البته این رقم در دولت قبلی به میزان سه واحد درصد تصویب شده بود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد کرده بود این مبلغ به ۵ واحد درصد افزایش پیدا کند. ولی هیات دولت مبلغ ۸ واحد درصد را تصویب کرد که صرف نظر از مباحث مالی، نشان می دهد عزم دولت برای توسعه ارتباطات ثابت در کشور جدی است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تصریح کرد: موضوع دوم تقسیم کار برای اجرای پروژه فیبر نوری بود که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم مشخص شد این پروژه ملی بایستی به صورت موازی در سراسر کشور انجام شود و بر همین مبنا بین اپراتورهای ثابت و سیار، تقسیم کار انجام شود که با مکاتبه و دعوت از تمامی اپراتورهای ثابت و سیار و شرکت ایرانیان نت و برگزاری جلسه، امروز ۹ اپراتور برای تبادل تفاهم نامه و اجرای پروژه اعلام آمادگی کرده اند.
عباسی شاهکوه تلاش برای رفع موانع اجرای پروژه را یکی دیگر از اقدامات رگولاتوری عنوان کرد و گفت: رفع موانع اجرای پروژه بصورت مستمر در طول سه سال آینده انجام خواهد شد. در گام اول این موضوع در بودجه سالانه کل کشور به تصویب رسید که به منظور بهره‌گیری از منابع ملی برای سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، تمامی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف هستند با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در صورت داشتن ظرفیت، ابنیه و زیرساخت‌های خود از قبیل تیرهای انتقال، کانال‌ها، داکت‌ها و فضاهای مناسب تجهیزات ارتباطی خود را منطبق با تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه تقسیم کار بین اپراتورها همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: به غیر از ۸ کلان شهر کشور، حمایتهای دولتی در سایر شهرها، برای اپراتورهایی که مسئولیت توسعه فیبر نوری را بعهده بگیرند، ادامه خواهد داشت.در حال حاضر در قالب تفاهم نامه امروز میان رگولاتوری و ۹ اپراتور، پروژه توسعه فیبر نوری در شهر قدس از سوی رایتل، در قزوین از طریق شاتل، در کرمانشاه از سوی آسیاتک، در شهر رشت از سوی فناپ، در بوشهر از سوی صبانت، در سمنان از طریق ایرانیان نت، در اراک از طریق اپراتور مبنا، در ایلام از سوی های وب و در یزد از طریق اپراتور پیشگامان اجرایی می شود.
عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه توسعه فیبر نوری همه ما در قالب وزارت ارتباطات و رگولاتوری در کنار اپراتورها هستیم، اظهار کرد: اجرای پروژه فیبر نوری علاوه بر توسعه ارتباطات ثابت، زیرساخت خوبی را برای توسعه G در کشور فراهم خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.