اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

May 18, 2022
11:41 چهارشنبه، 28ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135949

زارع پور: گامی بزرگ برای ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها برداشته شد

 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: با امضای تفاهم‌نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ۹ شرکت خصوصی برای توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری گام بزرگی برای تحقق وعده راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها برداشته شد.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و امضای تفاهم‌نامه توسعه شبکه فیبر نوری با ۹ شرکت خصوصی، هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امروزه زندگی مردم به زندگی دیجیتال تبدیل‌شده است و بنابراین متناسب با این تغییرات، دولتمردان هم باید سیاست‌های خود را تغییر دهند و زیرساخت‌های مناسب با شرایط جدید را فراهم کنند.
وی بابیان اینکه جهان هم در حال طی این مسیر است گفت: فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم تبدیل به یک‌رویه در جهان شده است.
وزیر ارتباطات با اشاره به شعارهای اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) گفت: بر پایه تغییرات متأثر از ارتباطات و فناوری اطلاعات، شعارهای این سازمان بین‌المللی هم از شعارهای کلی مثل تأثیر فناوری بر محیط‌زیست و یا فرهنگ، به شعارهایی با تأثیر فناوری اطلاعات بر تسهیل زندگی مردم تغییر پیداکرده است. نمونه مشخص آن شعار امسال این سازمان یعنی «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سالم» است.
وی افزود: ما هم در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم از ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یک فناوری راهبردی، نخست برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم و دوم از آن برای اعمال حکمرانی مبتنی بر داده استفاده کنیم؛ یعنی تصمیمات مدیران کشور به‌جای اینکه بر اساس حدس و گمان باشد بر اساس پایش و داده‌های دقیق باشد. در همین راستا خوشحالم که عرض کنم امروز خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار دولت برای اجرای طرح بزرگ اقتصادی اخیر قرار گرفت است.
زارع پور ادامه داد: شب گذشته در جلسه‌ای در ارتباطات با کالابرگ الکترونیکی بحثی شد مبنی بر اینکه این طرح مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات باشد، بنابراین ابتدا باید مشخص شود که چند درصد کشور به این شبکه دسترسی دارند. مایه مسرت است که اعلام کنم برخلاف میانگین جهانی – بر اساس اعلام دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات در پیام امسال خود به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات- ۶۰ درصد مردم جهان به شبکه ارتباطی دسترسی دارند، اما در جمهوری اسلامی ایران جدا از شهرها، بااتصال ۶۰۰ روستای جدید که امروز به بهره‌برداری رسید، بیش از ۸۶ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.
وی تأکید کرد: این یعنی اجرای هر طرح فناورانه پایه‌ای در کشور به‌واسطه زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم‌شده است بیش از گذشته امکان اجرا دارد. این مهم یک نمونه عینی از گره‌گشایی فناوری اطلاعات در زندگی مردم است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بابیان اینکه در حوزه سوم هم اعتقادداریم که ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند گفت: این حوزه ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به همین خاطر هیئت دولت برای نخستین بار جمع محدودی را انتخاب کرده و کلیه اختیارات خود را به آن‌ها تفویض کرده است و هیئت دولت کوچکی را برای پیشبرد اقتصاد دیجیتال در کشور راه‌اندازی کرده است که امیدواریم آثار آن در بخش‌های مختلف کشور نمایان شود.
زارع پور در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ۹ شرکت خصوصی برای توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری در مراسم امروز گفت: با این اتفاق گام بزرگی برای تحقق وعده راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها برداشته شد.
وی افزود: زمانی که این قول را دادیم عده‌ای گفتند این طرح نشدنی است، اما امروز می‌بینیم با تمهیداتی که دولت پیش‌بینی کرده و یک‌سوم از درآمد خود از اپراتورهای تلفن همراه چشم‌پوشی کرد تا این منابع صرف توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری شود، این طرح شدنی شده است.
وی افزود: این نشان می‌دهد که ما با سازوکار لازم برای اجرای این پروژه وارد میدان شده‌ایم و چون این پروژه متعلق به مردم است منتظر کسی نمی‌ایستیم و در حال فراهم کردن زمینه‌های لازم هستیم تا منابع درآمدی که دولت برای توسعه این شبکه فراهم کرده است را به هر شرکتی که می‌تواند در این زمینه اقدام کند بدهیم.
زارع پور در ادامه با اشاره به پروژه کلیدی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند گفت: راه‌اندازی این پنجره تبدیل به قانون شده است و همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند که دیگر سامانه‌های متعدد تبدیل به خاطره شوند و بعد هم وزارت ارتباطات تا دی‌ماه پنجره واحد ملی را راه‌اندازی کند.
وی افزود: خوشحالم اعلام کنم که پنجره واحد ملی خدمات دولت از امروز با حضور ۱۰ دستگاه به آدرس sso.my.gov.ir به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند نمونه‌ای از طعم شیرین فناوری را بچشند و با یک‌بار ورود به این سامانه و احراز هویت به تمام سرویس‌هایی که ارائه می‌شود دسترسی یابند.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: شاید ۵ درصد از کار این پنجره واحد انجام‌شده است و امیدواریم با مطالبه گری رسانه‌ها از مسئولین تا شهریورماه شاهد راه‌اندازی کامل پنجره واحد خدمات با حداکثر حضور دستگاه‌ها که شود.
زارع پور در پاسخ به شعری که مجری مراسم چند بار در مورد زحماتی که برای به ثمر رسیدن پروژه های امروز سروده بود («روغنی در شیشه بینی صاف و روشن ریخته/غافلی بر سَر چه آمد کنجد و بادام را»)، سخنان خود را در این مراسم با این سروده فی البداهه متناسب با حال و هوای جلسه به پایان رساند که: «چون بینی شفاف؛ صوت و تصویر از آن دیار ……. رنج‌های بسیار؛ برده‌اند خادمان ملت در آن دیار».
وزیر ارتباطات پیش از حضور در این نشست در نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برپا بود و به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص داشت بازدید کرد. در این بازدید زارع‌پور ضمن آشنایی با تولیدات داخلی، با صاحبان این صنایع گفت‌وگو کرد و شنونده انتقادات، پیشنهاد‌ها، مشکلات و درخواست‌های آن‌ها شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.