سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 1, 2022
19:35 چهارشنبه، 11ام خردادماه 1401
کد خبر: 136308

کامپیوتر من به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد؟

صرف‌نظر از اینکه می‌خواهید سیستم دسکتاپ یا لپ‌تاپ جدید بخرید یا اینکه مشغول ارتقای سیستم موجود هستید، باید میزان فضای ذخیره‌سازی موردنیاز خود را مشخص کنید. آیا برای بازی‌ها و برنامه‌های خاص به فضای ذخیره‌سازی بزرگ‌تری نیاز دارید؟ آیا فضای بیشتر همواره بهتر است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.
هارد درایو
همانطور که مطمئنا می‌دانید، هدف اصلی هارد درایو ذخیره‌‌سازی انواع داده است. در هارد درایو به غیر از ذخیره‌سازی فایل‌هایی مانند عکس، برنامه و بازی، سیستم‌عامل هم قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگرچه ویندوز ۱۱ حدود ۳۰ گیگابایت از ظرفیت آن را اشغال می‌کند ولی در مجموع برای نصب آن، هارد درایو سیستم باید ۶۴ گیگابایت ظرفیت خالی داشته باشد.
ظرفیت هارد درایو هیچ تاثیری بر عملکرد کامپیوتر ندارد اما اگر ظرفیت آن تقریبا پر باشد، در این صورت ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید. بنابراین همواره حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت هارد درایو را خالی نگه دارید.
 
HDD در برابر SSD
برای فضای ذخیره‌سازی سیستم خود باید بین هارد دیسک یا حافظه SSD دست به انتخاب بزنید. در این میان حافظه‌های SSD در سه نوع SATA، M.2 و NVMe در بازار وجود دارند. مهم‌ترین تفاوت حافظه‌های SSD و هارد دیسک‌ها به قیمت و سرعت آن‌ها برمی‌گردد.
حافظه‌های SSD به دلیل سرعت بسیار بالایی که دارند، برای نصب سیستم‌عامل و بازی‌ها گزینه‌های ایده‌آلی محسوب می‌شوند. اما با توجه به قیمت بالای آن‌ها، معمولا بیشتر کاربران از حافظه‌های SSD مبتنی بر ظرفیت پایین استفاده می‌کنند. اگر نمی‌خواهید برای بهره‌گیری از این قابلیت متحمل هزینه‌ی زیادی شوید، می‌توانید یک حافظه SSD مثلا ۲۵۶ گیگابایتی برای سیستم‌عامل و نصب چند بازی خریداری کنید و در کنار آن یک هارد درایو ۱ ترابایتی هم برای ذخیره‌ی انواع فایل‌ها قرار دهید.
 
فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر دسکتاپ در برابر لپ‌تاپ
حافظه‌های SSD SATA با وجود اینکه سریع‌تر از هارد‌های HDD هستند، اما نسبت به حافظه‌های SSD مبتنی بر M.2 سرعت کمتری ارائه می‌دهند. با این حال برای استفاده‌های معمولی و بازی‌های میان‌رده، حافظه‌های SSD SATA می‌توانند به‌خوبی نیازهای شما را برطرف کنند. بیشتر لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ از SSD SATA پشتیبانی می‌کنند و به همین خاطر پرفروش‌ترین نوع SSD محسوب می‌شود. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها در کنار فضای ارائه شده برای SSD، از فضای کافی برای یک هارد HDD هم بهره می‌برند.
اما در این میان برخی لپ‌تاپ‌ها چنین مشخصه‌ای را ندارند. در نتیجه باید مدلی را بخرید که از حافظه SSD دارای حداقل ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت بهره ببرد. در غیر این صورت برای ذخیره‌سازی فایل‌ها و برنامه‌ها با محدودیت‌های زیادی روبرو می‌شوید. اگر هم از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید، در این زمینه دست باز‌تری دارید.
 
البته تعداد هارد دیسک و حافظه SSD که می‌توانید درون کیس قرار دهید، به مدل مادربرد بستگی دارد. به عنوان مثال مادربرد Gigabyte’s B550 Aorus Elite AX V2 از دو کانکتور M.2 و ۴ کانکتور SATA بهره می‌برد. این یعنی می‌توانید برای سیستم مجهز به این مادربرد از دو حافظه SSD M.2 و چهار SSD SATA یا چهار HDD استفاده کنید.
 
سخن آخر
برای تعیین اینکه به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی برای لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ نیاز دارید، باید در ابتدا نحوه‌ی استفاده از سیستم خود را مشخص کنید. اگر از جمله کاربرانی هستید که در سیستم عمدتا تعدادی عکس، فیلم و موارد این‌چنینی ذخیره می‌کنید، پس احتمالا ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. اما گیمرها به فضای بسیار بیشتری نیاز دارند زیرا مثلا برای نصب یک بازی مانند Call of Duty: Modern Warfare باید ۱۷۵ گیگابایت فضای خالی در سیستم خود داشته باشید.
 
در نتیجه اگر سیستم شما صرفا دارای حافظه SSD با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایتی باشد، با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی روبرو می‌شوید. از آنجایی که برای گیم‌های سنگین حافظه SSD اهمیت بسیار زیادی دارد، قبل از خرید حتما به این موضوع توجه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. اگر هم گیمر نیستید، حافظه SSD در حد ۱۲۰ با ۲۵۰ گیگابایت در کنار HDD دارای ۱ ترابایت ظرفیت به‌خوبی تمام نیازهای شما را برآورده می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.