تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

June 12, 2022
15:33 یکشنبه، 22ام خردادماه 1401
کد خبر: 136626

اثر بروکسل دوم در راه است

اتحادیه اروپا هفته گذشته به موافقتی موقت دست یافت که بر اساس آن، محصولات الکترونیکی فروخته شده درون مرزهای این اتحادیه، باید از درگاه مشابه USB-C استفاده کنند. این بدان معناست که شرکت‌هایی مانند اپل که از فناوری انحصاری استفاده می‌کنند، باید دست به تغییرات اساسی در محصولات خود بزنند.
پارلمان اروپایی در بیانیه‌ای، هدف از این تصمیم را کاهش زباله‌های الکترونیکی و پایدار کردن محصولات مورد استفاده در این اتحادیه، و تسهیل زندگی مصرف‌کنندگان اعلام کرده است.
 
در ادامه به بررسی این برنامه اتحادیه اروپا و اثر آن بر کسانی که خارج از این اتحادیه زندگی می‌کنند، می‌پردازیم.
 
اتفاقی که می‌افتد
اتحادیه اروپا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مردم می‌توانند از یک نوع شارژر برای شارژ انواع مختلف ابزارهای الکترونیکی قابل حمل استفاده کنند. این ابزارها شامل گوشی موبایل هوشمند، تبلت، هدفون، دوربین، کتابخوان، کنسول‌های بازی دستی، بلندگوهای بلوتوثی، صفحه کلید و ماوس کامپیوتر و سایر گجت‌هایی می‌شود که با اتصال کابل، شارژ می‌شوند. با  فرض اینکه پارلمان اروپایی و شورای اروپایی، پس از تعطیلات تابستانی، هر دو این تصمیم را تایید کنند، سازندگان سخت‌افزار و شرکت‌های فناوری مجبور خواهند بود که تا پاییز سال 2024 محصولات مشخص شده را به پورت USB-C مجهز کنند.
 
وضعیت برای لپ‌تاپ‌ها اندکی متفاوت است و شرکت‌های سازنده، از زمانی که قانون‌گذاران اروپایی این توافق را به تایید نهایی برسانند، 40 ماه برای تجهیز لپ‌تاپ‌های خود به درگاه یو‌اس‌بی نوع سی زمان خواهند داشت.
 
اتحادیه اروپا علاوه بر اجبار به استفاده از شارژرهای یکسان، امیدوار است که سرعت شارژ را برای گجت‌های مختلف، از جمله موبایل‌های هوشمندی که از شارژ سریع استفاده می‌کنند، استانداردسازی کند.
 
آیفون چه می‌شود؟
عمده بحث‌ها درباره تصمیم اتحادیه اروپا، روی اپل متمرکز است. به این دلیل که آیفون این شرکت تقریبا یک دهه است که از سیستم شارژ انحصاری لایتنینگ استفاده می‌کند و به نظر نمی‌رسد که اپل به جز تعویض کامل این سیستم، گزینه دیگری داشته باشد.
 
الکس سالیبا، مذاکره‌کننده ارشد پارلمان اروپایی در یک نشست خبری گفت: اپل احتمالا نمی‌تواند با اضافه کردن یک دانگل لایتنینگ به یو‌اس‌بی نوع سی درون جعبه آیفون، کار را تمام شده بداند؛ زیرا طرح پیشنهادی حاکی است که کانکتور USB-C باید همواره در دسترس و قابل استفاده باشد. وی افزود: اگر اپل می‌خواهد که محصولات‌اش را در بازار داخلی ما بازاریابی کند و بفروشد، باید از مقررات ما پیروی کند.
 
البته گزارش‌ها نشان می‌دهد که اپل، چنین تغییری را پشت درهای بسته آزمایش کرده و از این گذشته، نمی‌توان گفت که این شرکت مخالف استفاده از درگاه یو‌اس‌بی نوع سی است. زیرا هم اکنون نیز از این درگاه در لپ‌تاپ‌ها  تعدادی از مدل‌های آی‌پد استفاده می‌کند؛ اگرچه تبلت‌های ارزان‌تر این شرکت همچنان از پورت‌های لایتنینگ بهره می‌برند. اما آیاد اپل می‌تواند در آیفون‌های مورد استفاده در اروپا از USB-C استفاده کند و محصولاتش را برای سایر مناطق جهان با درگاه لایتنینگ ارایه کند؟ این ایده به فکر برخی از ناظران صنعت خطور کرده؛ هرچند که به‌نظر نمی‌رسد اپل واقعا چنین تصمیمی داشته باشد. 
 
آرون پرزانوفسکی، حقوقدان دانشگاه کیس‌وسترن ریزرو در کلیولند می‌گوید: به گمان من، محتمل‌ترین وضعیت این است که اپل کاملا به استفاده از درگاه USB-C روی خواهد آورد و دو طراحی متفاوت ارایه نخواهد کرد.
 
کارولینا میلانسی، رییس شرکت تحلیل فناوری کرییتیو استراتجیز نیز به عرضه دو نوع آیفون برای بازارهای متفاوت معتقد نیست: آنها (اپل) چنین کاری نمی‌کنند. همچنین به گمان من، همین امسال به درگاه USB-C روی خواهند آورد چون همه چیز برای این تغییر آماده است.
 
اثر تصمیم اروپا روی کاربران نقاط دیگر جهان 
کل این ماجرا در اروپا در جریان است و اتحادیه اروپا، در مورد شیوه فعالیت و عملکرد شرکت‌های در خارج از این اتحادیه، کنترل و قدرت اجرایی ندارد. 
 
اما آیا کسانی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، از تبعات این تصمیم دور می‌مانند؟ نه لزوما. پیش‌تر هم دیده شده که کسب‌وکارها معمولا علاقه‌ای ندارند مجموعه‌ای از استانداردها را در اروپا و استانداردهای دیگری برای بقیه جهان به‌کار بگیرند. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت را در نظر بگیرید که ضمن پیکربندی مجدد محصولات و خدمات خود برای مطابقت با مقررات عمومی حفظ حریم خصوصی داده‌های اروپا یا GDPR، تصمیم گرفت این حفاظت‌ها را برای کاربران در جاهای دیگر هم استفاده کند. (این پدیده به عنوان اثر بروکسل شناخته شده است.)
 
در این مورد نیز می‌توان انتظار داشت که اپل و شرکت‌های مشابه، به سمت یک درگاه شارژ یکسان برای تمامی جهان بروند و به گفته پرزانوفسکی، اگر این اتفاق بیفتد، شاهد یک اثر بروکسل دیگر در جهان خواهیم بود.
 
اما انتظار نداشته باشید که با ورود دستگاه‌ها و ابزارهای جدید، زندگی شما یک‌شبه تغییر کند.  اگر شرکت‌ها واقعا این تغییر را بپذیرند و همه‌چیز مطابق برنامه‌های اتحادیه اروپا پیش‌ برود، سازندگان سخت‌افزار سال‌ها برای تطبیق با قوانین فرصت خواهند داشت. از سوی دیگر، از آنجا که درگاه‌های USB-C هم‌اکنون نیز استاندارد بالفعل بسیاری از لوازم الکترونیکی مصرفی است، شاید برخی از کاربران اصلا متوجه تغییرات هم نشوند. اما اوضاع برای بسیاری از ما عوض می‌شود. کم کم، از تعداد کابل‌های شارژی که باید روزانه به همراه داشته باشند و استفاده کنند، کاسته می‌شود و دیگر در سفر یا تعطیلات، نگران این نخواهیم بود که چون کابل شارژ خاصی را همراه نیاورده‌ایم، باتری دستگاه‌مان خالی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.