لبه تکنولوژی

June 13, 2022
11:36 دوشنبه، 23ام خردادماه 1401
کد خبر: 136649

شناسایی گره های غیر سرطانی تیروئید به کمک هوش مصنوعی

طبق بررسی های محققان آمریکایی، می توان از هوش مصنوعی برای شناسایی گره ها یا ندول های خوش خیم تیروئید و کاهش بافت برداری های غیر ضروری استفاده کرد.
بر اساس مطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه کلرادو، می توان از هوش مصنوعی برای شناسایی گره های تیروئیدی خوش خیم که در سونوگرافی تیروئید مشاهده می شوند استفاده کرد و در نتیجه تعداد زیادی از نمونه برداری های غیر ضروری را کاهش داد.
 
گره های تیروئید بسیار شایع هستند. نمونه برداری آسپیراسیون سوزنی ظریف برای تشخیص سرطان تیروئید استفاده می شود. با این حال، به گفته محققان، اکثر نمونه ‌برداری‌ ها نتایج خوش ‌خیم (غیر سرطانی) تولید می‌ کنند و به طور بالقوه قابل اجتناب هستند.
 
در مطالعه جدید، محققان از یادگیری ماشینی، نوعی هوش مصنوعی، برای تجزیه و تحلیل تصاویر فراصوتی از گره های تیروئید استفاده کردند. به فرآیند استفاده از مدل های ریاضی داده ها، به منظور کمک به یادگیری کامپیوتر، بدون آموزش مستقیم، یادگیری ماشینی گفته می شود.به گزارش سیناپرس، در این تحقیق بیش از 30000 تصویر از 621 گره تیروئید برای آموزش مدل یادگیری ماشینی استفاده شد که گره های تیروئید را با عناوین سرطانی یا غیر سرطانی طبقه بندی می کند. 
 
مدل مبتنی بر هوش مصنوعی به توانایی 61 درصدی در تشخیص صحیح سرطان دست یافت. محققان اظهار داشته اند، این مطالعه نشان می ‌دهد که مدل هوش مصنوعی، حساسیتی قابل مقایسه با نمونه برداری تیروئید با آسپیراسیون سوزنی ظریف دارد.
 
آن ها اضافه کرده اند: ما معتقدیم این گامی مهم در جهت بهبود مراقبت از بیمار و اجتناب از اقدامات غیر ضروری است. ما نشان دادیم که تحلیل تصاویر فراصوتی به کمک هوش مصنوعی، برای رد سرطان تیروئید و اجتناب از بافت برداری، قطعا امکان پذیر است. 
 
این فناوری می ‌تواند به رادیولوژیست ‌ها و متخصصان غدد در انتخاب ندول ‌های تیروئیدی که باید تحت نمونه برداری قرار گیرند، کمک کند.
 
نتایج تحقیقاتی فوق در  ENDO 2022، نشست سالانه انجمن غدد درون ریز ارائه شده اند
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.