لبه تکنولوژی

June 20, 2022
17:42 دوشنبه، 30ام خردادماه 1401
کد خبر: 136865

“اسپیس‌ایکس” هت‌تریک کرد

شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" در ماموریت صبح امروز یک ماهواره ارتباطی را برای شرکت گلوبال‌استار (Globalstar) به مدار برد و با انجام این پرتاب سومین پرتاب خود را طی ۳۶ ساعت رقم زد.
 
به گزارش اسپیس، ‌"اسپیس‌ایکس"(SpaceX) به تازگی در ماموریتی قابل توجه سه ماموریت فضایی متوالی به انجام رسانده است.
 
یک موشک دو مرحله‌ای "فالکون ۹" از ایستگاه پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا در روز یکشنبه(۱۹ ژوئن) در ساعت ۱۲:۲۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۸:۵۷ به وقت ایران) به فضا پرتاب شد و یک ماهواره ارتباطی را برای شرکت "گلوبال‌استار" مستقر در "لوئیزیانا" به مدار زمین برد.
 
اولین مرحله از این موشک ۱۰ دقیقه پس از بلند شدن، برای فرودی عمودی بر سکوی شناور "فقط دستورالعمل‌ها را بخوان"(Just Read The Instructions) "اسپیس‌ایکس" که در اقیانوس اطلس در نزدیکی سواحل فلوریدا مستقر است، به زمین بازگشت. طبق برنامه این ماهواره حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه پس از پرتاب در مدار قرار گرفت.
این سومین ماموریت "اسپیس ایکس" در کمتر از ۳۶ ساعت بود. این شرکت ۵۳ ماهواره اینترنتی استارلینک خود را روز جمعه(۱۷ ژوئن) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به مدار پرتاب کرد و یک ماهواره راداری را برای ارتش آلمان از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا در روز شنبه(۱۸ ژوئن) به فضا فرستاد.
 
ماموریت روز جمعه رکورد جدیدی در استفاده مجدد از موشک برای "اسپیس‌ایکس" به ثبت رساند. مرحله اول فالکونی که در این روز به پرواز در آمد پیش از این ۱۲ پرتاب به انجام رسانده بود.
 
"اسپیس‌ایکس" در سال جاری حقیقتا سرعت پرتاب‌های خود را افزایش داده است. پرواز صبح امروز بیست و ششمین پرتاب این شرکت در سال ۲۰۲۲ بوده در حالی که سال میلادی جاری هنوز به نیمه خود نرسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.