سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 1, 2022
19:39 جمعه، 10ام تیرماه 1401
کد خبر: 137144

عملکرد درخشان اینتل ممکن است درآمد پردازنده‌های AMD Ryzen را ۲۶ درصد کاهش دهد

یک مؤسسه‌ی ناظر بر بازار می‌گوید که انتظار دارد درآمد AMD از فروش پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری Ryzen در سال جاری میلادی ۲۶ درصد کاهش پیدا کند.
مؤسسه‌ی معتبر مورگان استنلی در گزارش جدیدی می‌گوید به دلیل افزایش فروش پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری Intel Alder Lake انتظار می‌رود در سال جاری میلادی درآمد پردازنده‌های کلاس دسکتاپ AMD Ryzen به میزان ۲۶ درصد افت کند. جوزف مور، تحلیلگر بازار و از اعضای مورگان استنلی، می‌گوید عوامل متعددی ممکن است به کاهش درآمد ای ام دی در پلتفرم دسکتاپ منتهی شوند.
 
به نوشته‌ی Wccftech، وضعیت بازار کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۲ چندان مطلوب نیست و این موضوع روی درآمد شرکت‌هایی که قطعه‌ی سخت‌افزاری برای کامپیوتر می‌سازند اثر می‌گذارد. در کنار این موضوع اینتل در حال فاصله گرفتن از دوران پرحاشیه‌ی خود است و تحت مدیریت پت گلسینگر توانسته پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake را به شکل باکیفیتی تولید کند. اینتل توانسته با پردازنده‌های نسل دوازدهمی خود رقابت با AMD را در بازار CPUهای مین‌استریم شدیدتر از همیشه کند.
 
درنتیجه‌ی این عوامل، پیش‌بینی می‌شود درآمد پردازنده‌های دسکتاپی سری AMD Ryzen در سال ۲۰۲۲ افت سالانه‌ی ۲۶ درصدی تجربه کند. AMD تا پیش از پایان امسال پردازنده‌های مورد انتظار سری AMD Ryzen 7000 را برپایه‌ی معماری Zen 4 عرضه می‌کند. عرضه‌ی این پردازنده‌ها در سال آینده نیز ادامه می‌یابد و با توجه به پیشرفت‌هایی که AMD در خانواده‌ی Ryzen 7000 به آن‌ها دست پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌شود افت درآمد سالانه‌ی تیم قرمز در سال آینده‌ی میلادی به دو درصد کاهش یابد. تحلیلگر مورگان استنلی همچنین می‌گوید پس از این دوره، AMD روند باثبات‌تری پیدا خواهد کرد.
 
تا زمان رونمایی اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهمی، AMD هیچ پردازنده‌ی مین‌استریمی برای سوکت AM4 دردسترس قرار نداده بود. این عامل نیز ممکن است روی عملکرد AMD اثرگذار بوده باشد.
 
به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان مادربرد به‌طور کلی چندان به بازار پی‌سی خوش‌بین نیستند و انتظارات خود از درآمدزایی در سال ۲۰۲۲ را کاهش داده‌اند. ایسوس انتظار دارد مجموعاً ۱۴ میلیون مادربرد در سال ۲۰۲۲ بفروشد و گیگابایت عدد پیش‌بینی‌شده‌ی خود را ۹٫۵ میلیون واحد اعلام کرده است. این دو شرکت به ترتیب در سال گذشته‌ی میلادی ۱۸ میلیون و ۱۳ میلیون مادربرد دردسترس مشتریان قرار دادند.
 
به گفته‌ی خبرگزاری DigiTimes، ایسوس انتظار دارد تعداد مادربردهایی که امسال به بازار عرضه می‌کند ۲۴ درصد کاهش یابد. گیگابایت افت ۲۷ درصدی را پیش‌بینی کرده است. سال گذشته مجموعاً ۴۰ میلیون واحد مادربرد به بازار عرضه شد و امسال احتمالاً تعداد مادربردهای عرضه‌شده به ۳۰ میلیون واحد می‌رسد.
 
به‌لطف عرضه‌ی پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 و Intel Raptor Lake احتمالاً کمی وضعیت بازار بهتر می‌شود، اما به دلیل بالا رفتن نرخ تورم انتظار می‌رود بازار پردازنده‌های کلاس دسکتاپ تا اواخر سال ۲۰۲۳ نیز در وضعیت چندان مطلوبی نباشد.
 
قیمت و وضعیت تأمین بسیاری از قطعات کامپیوتری در حال بازگشت به شرایط عادی است، اما تحلیلگران می‌گویند بازیابی کامل شرایط قبل و افزایش علاقه‌ی کاربران به بازار پی‌سی به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.