سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 2, 2022
17:08 شنبه، 11ام تیرماه 1401
کد خبر: 137177

شوک به TSMC؛ ظاهراً اپل، انویدیا و AMD حجم سفارش تراشه‌ را کاهش داده‌اند

منابعی ناشناس می‌گویند اپل، انویدیا و AMD حجم سفارش تراشه در کارخانه‌های TSMC را کاهش داده‌اند. این اتفاق ممکن است عرضه‌ی برخی از محصولات را به تأخیر بیندازد.
تحلیلگران می‌گویند تقاضا برای تراشه‌های مصرفی کلاس دسکتاپ در بازار روندی نزولی دارد و به همین دلیل ظاهراً شماری از بزرگ‌ترین مشتریان شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (موسوم به TSMC) تصمیم گرفته‌اند سفارش تولید تراشه را کاهش دهند. Tom's Hardware به نقل از خبرگزاری معتبر DigiTimes می‌نویسد سه شرکت اپل، ای ام دی و انویدیا، یا حجم سفارش خود را کاهش داده‌اند یا قصد دارند چنین کاری انجام دهند.
 
به‌طور مشخص‌تر گفته می‌شود AMD به مدیران TSMC اعلام کرده حجم سفارش‌هایی را که قبلاً برای تولید ویفر برپایه‌ی لیتوگرافی‌های N7 و N6 ثبت کرده بود کاهش می‌دهد. انویدیا فعلاً اقدامی انجام نداده، اما مدیران این شرکت در حال بررسی شرایط هستند تا در صورت لزوم حجم سفارش تولید تراشه را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند مستقیماً روی عرضه‌ی کارت‌های گرافیک مورد انتظار سری Nvidia GeForce RTX 4000 اثر بگذارد.
 
منابع ناشناسی به DigiTimes گفته‌اند شرکت AMD حجم سفارش تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های N7 و N6 را در فصل چهارم ۲۰۲۲ و فصل اول ۲۰۲۳ به‌میزان ۲۰٬۰۰۰ واحد کمتر کرده است. AMD در آینده‌ای نزدیک نسل جدید پردازنده‌های مرکزی کلاس دسکتاپ خود را با نام Ryzen 7000 Raphael عرضه می‌کند. این شرکت همچنین به‌دنبال عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 برای رقابت با RTX 4000 است.
 
نسل جدید پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی AMD با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ساخته می‌شود، بنابراین منطقی است که این شرکت حجم سفارش پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های قدیمی‌تر را کاهش دهد و تغییری در سفارش ویفرهای پنج نانومتری اعمال نکند. پردازنده‌های نسل فعلی سری Rembrandt از لیتوگرافی N6 شرکت TSMC استفاده می‌کنند.
 
در نظر داشته باشید پردازنده‌های سری Ryzen 7000 Raphael در تمامی Dieهای پردازشی خود از لیتوگرافی پنج نانومتری استفاده نمی‌کنند. تراشه‌ی I/O در این پردازنده‌ها مبتنی‌بر لیتوگرافی N6 است، بنابراین احتمال دارد کاهش سفارش N6 عرضه‌ی پردازنده‌های نسل جدید کلاس دسکتاپ را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 
انویدیا نیز به فکر کاهش سفارش پردازنده‌ در TSMC افتاده است. افشاگران می‌گویند احتمالاً تیم سبز حجم سفارش ویفرهای مبتنی‌بر لیتوگرافی N5 یا حتی N4 را کاهش می‌دهد. کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 از تراشه‌هایی با لیتوگرافی N5 یا شاید N4 استفاده خواهند کرد. بنابراین کاهش سفارش تراشه توسط انویدیا ممکن است مستقیماً روی عرضه‌ی کارت‌های گرافیک نسل جدید اثر بگذارد.
 
شرکای تجاری انویدیا حجم زیادی از کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 را در انبارهای خود دارند و ماینرها در حال فروش کارت‌های گرافیگ گیمینگ هستند. عرضه‌ی کارت‌های سری RTX 4000 در آینده‌ای نزدیک می‌تواند بازار را بیش از پیش اشباع کند. بنابراین احتمالاً انویدیا عجله‌ای برای عرضه‌ی گرافیک‌های جدیدش ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود کارت گرافیک در بازار به پایان رسیده و قیمت این محصولات به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
 
گفته می‌شود انویدیا برای رزرو ظرفیت کارخانه‌های TSMC مبالغی را به‌صورت پیش‌پرداخت به این شرکت داده‌ و به موجب قرارداد موظف به رعایت یک‌سری شرایط کاری است، بنابراین دور از انتظار است که TSMC حاضر به کاهش تولید تراشه برای این شرکت شود. گفته می‌شود TSMC موافقت کرده که تولید اولین سری از سفارش‌ها را با تأخیر (شاید تا فصل اول ۲۰۲۳) انجام دهد. این موضوع اساساً می‌تواند به معنی تأخیر در عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 باشد.
 
تأخیر در عرضه‌ی محصولات جدید به انویدیا و شرکای تجاری‌اش امکان می‌دهد کارت‌های گرافیک موجود در انبار را به فروش برسانند. اگر در شرایط فعلی بازار محصولات سری RTX 4000 از راه برسند، قطعاً کمتر کسی حاضر به تهیه‌ی RTX 3000 می‌شود، خصوصا با در نظر گرفتن این حقیقت که قیمت‌ها به حالت عادی برگشته است. AMD ممکن است از فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را ببرد و کارت‌های Radeon RX 7000 را زودتر از انویدیا به بازار عرضه کند.
 
محتمل‌ترین سناریو این است که انویدیا عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4000 را به تأخیر نیندازد،‌ اما این محصولات را در ابتدا در حجم محدود به بازار عرضه کند. پیش‌بینی می‌شود انویدیا و AMD در معماری‌های Ada و RDNA 3 به پیشرفت‌های محسوسی دست پیدا کنند (خصوصاً AMD که قرار است سراغ طراحی چیپلت برود)، به همین دلیل ممکن است این کارت‌ها در بازار با استقبال بسیار خوبی مواجه شوند.
 
بسیاری از شرکت‌ها تبلیغات کارت گرافیک را شروع کرده‌اند، چون می‌دانند که اگر تا پیش از عرضه‌ی RTX 4000 و Radeon RX 7000 کارت‌های فعلی را نفروشند بعداً ممکن است برای فروش آن‌ها دچار مشکل شوند.
 
منابع DigiTimes می‌گویند اپل نیز تصمیم گرفته تولید قطعات آیفون 14 را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد. شرکت کوپرتینویی در ابتدا سفارش تولید ۹۰ میلیون واحد تراشه ثبت کرده بود. هنوز هیچ دلیل خاصی برای تصمیم اپل اعلام نشده، بااین‌حال ممکن است تحلیلگران داخلی اپل نگران کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند باشند. این در حالی است که انتظار می‌رود تقاضا برای آیفون 14 در بازار چین بیشتر از نسل فعلی باشد.
 
انویدیا، اپل و AMD به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درباره‌ی این ماجرا پاسخ نداده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.