سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 6, 2022
15:20 چهارشنبه، 15ام تیرماه 1401
کد خبر: 137322

لجبازی دولت آمریکا با چین به شرکت فناوری آسیب زد

سهام شرکت ای اس ام ال هولدینگ، تأمین کننده کلیدی تجهیزات مورد نیاز سازندگان نیمه هادی، روز سه شنبه به دنبال افشای تصمیم ضد چینی دولت آمریکا سقوط کرد.
به گزارش رویترز، بر اساس این تصمیم دولت ایالات متحده می‌خواهد محدودیت‌هایی برای این شرکت ایجاد کند تا فروش تجهیزات آن به چین دشوار شود. اعلام این خبر باعث شد ارزش سهام ای اس ام ال سقوط کند.
 
ASML قبلاً هم قادر به ارسال پیشرفته‌ترین ابزار تولیدی خود به چین نبوده است، اما واشنگتن قصد دارد حتی فروش ماشین آلات و تجهیزات کمی قدیمی‌تر این شرکت را هم به چین محدود کند. سخنگوی ای اس ام ال مدعی شده که این شرکت از هرگونه تغییر خط مشی دولت در مورد خود بی اطلاع است.
 
در پی انتشار این اخبار، ارزش سهام ASML در ایالات متحده ۷.۲ درصد سقوط کرد. سایر سازندگان ماشین آلات و تجهیزات تولید تراشه نیز به همین علت با زیان اقتصادی مواجه شده اند. لم ریسرچ با کاهش ۳.۶ درصدی و اپلاید متریالز با کاهش ۲.۴ درصدی ارزش سهام خود مواجه بوده‌اند.
 
چین بعد از تایوان و کره جنوبی سومین بازار بزرگ برای شرکت ای اس ام ال است و در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶ درصد از کل فروش این شرکت مربوط به چین بوده است. ارزش این تجارت برای ای اس ام ال به ۲.۱ میلیارد یورو می‌رسد.
 
ASML تقریباً انحصار تولید سیستم‌های لیتوگرافی را در اختیار دارد، ماشین آلاتی که وجود آنها برای سازندگان تراشه مانند اینتل تی اس ام سی و سامسونگ حیاتی است. سیستم‌های لیتوگرافی صدها میلیون دلار هزینه دارند و از پرتوهای متمرکز نور برای ایجاد مدار تراشه‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.