اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

July 18, 2022
12:58 دوشنبه، 27ام تیرماه 1401
کد خبر: 137590

فیبرنوری در ۸ شهر دیگر به راه افتاد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ تعهد پوشش هشت شهر جدید به اپراتورهای متعهد برای اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری خبر داد.
61730572.jpg
فناوری اصلی که هم اینک در بخش ارتباطات ثابت ایران به کار گرفته شده است، ADSL است و فناوری مبتنی‌بر فیبر نوری یا FTTx تنها سهمی معادل یک درصد را به خود اختصاص داده، گرچه شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده است، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور به تجهیزات قدیمی متکی است که به شبکه مسی مشهور است. این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.
 
این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد. همچنین از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و گفته بود که برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.
 
براساس این داده‌ها، تغییر در بخش بزرگی از زیرساخت‌های موجود ضروری است و به سرمایه‌گذاری عظیمی برای تغییر فناوری و تجهیزات موجود، احداث مسیرهای تازه و حفاری‌های وسیع در سطح شهرها، همچنین تغییر در شبکه داخلی ساختمان‌های کشور برای یکپارچه شدن شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری نیز نیاز است. براساس این هدف‌گذاری، ظرف سه سال و نیم آینده ۲۰ میلیون خانوار ایرانی در سراسر کشور باید از دسترسی به خدمات پهن‌باند ثابت بر سرعت برخوردار باشند. از این رو اردیبهشت ماه سال جاری، از میان ۲۱ ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، ۹ اپراتور تفاهم‌نامه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری را با سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی امضا کردند.
 
در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از ابلاغ تعهد پوشش هشت شهر جدید به اپراتورهای متعهد برای اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری خبر داد.
 
او با اشاره به تبادل تفاهم‌نامه میان رگولاتوری و هشت اپراتور همزمان با روز جهانی ارتباطات، در اردیبهشت سال جاری گفت: این تفاهم‌نامه‌ها در راستای تقسیم کار اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری در کشور امضاء شده‌اند و براساس ابلاغیه جدید رگولاتوری مبتنی بر این تفاهم‌نامه‌ها، اپراتورهای رایتل در فردیس، شاتل در ساوه، آسیاتک در رامسر، فناپ تلکام در بندر امام خمینی، صبانت در بابل، گسترش ارتباطات مبنا در قرچک، های‌وب در گرگان و پیشگامان در بندر چارک تعهد دارند برای ایجاد و توسعه فیبرنوری اقدام کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در اولین گام از اجرای این تفاهم‌نامه، پوشش فیبر نوری در شهرهای قزوین، کرمانشاه، رشت، بوشهر، سمنان، قرچک، شهر قدس، ایلام و یزد به اپراتورهای متعهد ابلاغ شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.