اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 18, 2022
16:35 دوشنبه، 27ام تیرماه 1401
کد خبر: 137597

الزام شرکتهای فناوری به پرداخت هزینه محتوای رسانه‌ای در هند

قانون جدید فناوری اطلاعات هند، شرکت‌های اینترنتی را ملزم می‌کند که به شرکت‌های رسانه‌ای بابت استفاده از محتوایشان، پول پرداخت کنند.
به گزارش وبگاه «Times of India»؛ دولت هند در حال برنامه ریزی برای وادار کردن شرکت‌های فناوری به پرداخت حق نشر محتوای تولید شده از سوی شرکت‌های رسانه‌ای است. این روزها، بسیاری از کشورهای جهان، به فکر ایجاد یک پل ارتباطی برای تقسیم درآمد میان شرکت‌های فناوری مانند گوگل و فیس بوک و ناشران دیجیتال اخبار و محتوا هستند.
 
بر اساس اعلام وزیر امور فناوری اطلاعات و الکترونیک هند، راجیو چاندراسخار، دولت در حال بررسی بازنگری در قوانین فناوری اطلاعات برای اعمال این تغییرات است. چاندراسخار طی گفتگویی با «Times of India»، در این مورد گفت: «قدرت بازار تبلیغات دیجیتال که در حال حاضر توسط شرکت‌های بزرگ فناوری اعمال می‌شود و شرکت‌های رسانه‌ای هندی را در موقعیتی ضعیف قرار می‌دهد، موضوعی است که در چارچوب‌سازی قانونی و قوانین جدید به‌طور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده، در صورت اجرای قانون جدید، شرکت‌های فناوری بزرگ، مجبور هستند که سهمی از درآمد کسب‌شده از طریق استفاده از محتوای رسانه‌ای را به ناشران و تولیدکنندگان اخبار دیجیتال بپردازند.
 
گوگل پیش از این، قراردادهایی را در راستای تحقق چنین قوانینی، در سطح اتحادیه اروپا، امضا کرده است. بر اساس توافق گوگل، این شرکت، به بیش از ۳۰۰ ناشر در آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، برای استفاده از محتوای آن‌ها در پلتفرم خود، پول پرداخت می‌کند.
 
علاوه بر این، دولت کانادا نیز در اوایل سال جاری قانونی را برای تقسیم عادلانه درآمد بین ناشران اخبار دیجیتال و پلتفرم‌های واسطه وضع کرد.
 
در ماه مارس سال جاری، کمیسیون رقابت هند (CCI)، دستور بررسی شکایات علیه گوگل، به اتهام سو استفاده از موقعیت مسلط خود در ارتباط با خدمات ارجاع اخبار و محتوا، در بازار رسانه‌های خبری آنلاین این کشور را صادر کرد. بر اساس اعلام انجمن روزنامه‌های هند (INS)، مؤسسات رسانه‌ای هند در جریان میزان درآمد تبلیغاتی کسب شده توسط گوگل و درصدی از این درآمد که گوگل باید به مؤسسات رسانه‌ای بپردازد، قرار ندارند.
 
از سوی دیگر، کمیسیون رقابت هند، در طول تحقیقات اولیه خود، دریافت که این ادعاها در مورد سو استفاده گوگل از موقعیت مسلط، در حیطه قانون رقابت سال ۲۰۰۲ این کشور قرار دارد و برای اعلام نتیجه قطعی، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.