بازار سرمایه

July 24, 2022
16:19 یکشنبه، 2ام مردادماه 1401
کد خبر: 137783

اپلیکیشن‌های جعلی کریپتو تاکنون به سرقت ۴۲ میلیون دلار در ایالات متحده منجر شده‌اند

گفته می‌شود اپلیکیشن‌های جعلی کریپتو در کمتر از یک سال بیش‌ از ۴۲ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران سرقت کرده‌اند.
اگرچه زمستان دنیای کریپتو رو به پایان است و نشانه‌هایی از ذوب‌شدن یخ‌های آن به‌چشم می‌خورد، متأسفانه تعدادی از اپلیکیشن‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری‌شده، برخی از سرمایه‌گذاران را در سرمای ناامیدی رها کرده‌اند.
 
به‌گزارش CNBC‌، براساس اطلاعات اف‌بی‌آی ۲۴۴ سرمایه‌گذار در حوزه‌ی رمزارز ازطریق اپلیکیشن‌های تقلبی موبایل که ادعا می‌کردند پلتفرم‌های قانونی سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده هستند، با کلاه‌برداری مواجه شده و در کمتر از یک سال، در‌مجموع ۴۲/۷ میلیون دلار از دست داده‌اند. براساس هشدار مقام‌های امنیتی، مجرمان سایبری در تلاش هستند تا از علاقه‌ی روبه‌رشد عمومی در راستای سیستم بانکداری گوشی موبایل و سرمایه‌گذاری در رمزارزها سوءاستفاده کنند.
 
به‌گفته‌ی اف‌بی‌آی، ظاهراً از اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) تاکنون، کلاه‌برداران با سرمایه‌گذاران ایالات متحده تماس می‌گیرند و پیشنهاد خدمات سرمایه‌گذاری رمزارز تقلبی ارائه می‌کنند و این سرمایه‌گذاران را با استفاده از مهندسی اجتماعی پیشرفته‌ی خود قانع می‌کنند تا اپلیکیشن‌های موبایل تقلبی خودشان را دانلود و نصب کنند.
 
این اپلیکیشن‌های جعلی اغلب از نام و لوگو شرکت‌های قانونی آمریکایی استفاده می‌کنند و با استفاده از اطلاعات شرکت‌ها، وب‌سایت جعلی نیز راه‌اندازی می‌کنند تا سرمایه‌گذاران محتاط‌تر را نیز در تله‌ی خود گرفتار کنند.
 
فرایند کلاه‌برداری ازطریق اپلیکیشن‌های جعلی
مهاجمان سایبری قربانی را قانع می‌کردند تا اپلیکیشنی جعلی را دانلود کند که نام و لوگو یکی از شرکت‌های مالی واقعی در ایالات متحده را دارد و ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی خود را به کیف‌پولی واریز کند که به آن اپلیکیشن متصل است. وقتی قربانیان تلاش می‌کردند که از حساب خود مبلغی برداشت کنند، ایمیلی دریافت می‌شد که باید برای برداشت مبلغ، مالیات آن را بپردازید؛ اما بعد از پرداخت مبلغ به‌اصطلاح مالیات نیز همچنان نمی‌توانستند به دارایی‌های حساب خود دسترسی داشته باشند.
 
براساس آمارهای کمیسیون تجارت فدال و داده‌های مرکز حمایت از مصرف‌کنندگان ایالات متحده، از ابتدای سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۳۹۹) تاکنون، بیش‌ از ۴۶٬۰۰۰ نفر فقط در ایالات متحده افزون‌بر یک‌میلیارد دلار از دارایی‌های رمزارزی خود را ازطریق کلاه‌برداری ازدست داده‌اند.
 
با فراگیری ارزهای رمزنگاری‌شده بین مردم و ویژگی‌های ماهیتی رمزارزها به‌ویژه اینکه هیچ بانک یا نهاد متمرکزی وجود ندارد که تراکنش‌های مشکوک رمزارزی را شناسایی وپیگیری کند، کلاه‌برداران با سوءاستفاده از این موقعیت روش‌های جدیدی برای سرقت دارایی افراد پیدا کردند. تراکنش‌های رمزارزی را نمی‌توان معکوس کرد؛ بدین‌ترتیب به‌محض آنکه پول از حسابی به حسابی دیگر منتقل شود، دیگر برای همیشه ازدسترس خارج شده است؛ مگر‌اینکه صاحب حساب مقصد را بشناسید و از او بخواهید پول را مجدداً بازگرداند.
 
برای حفاظت از دارایی‌های رمزارزی خود، بهتر است مراقب درخواست‌های ناگهانی برای اتصال یا دانلود و نصب اپلیکیشن سرمایه‌گذاری خاص باشید؛ به‌‌ویژه اگر فرد دعوت‌کننده را نمی‌شناسید. علاوه‌براین، اطلاعات شخصی حساب رمزارز خود را با کسی در میان نگذارید و قبل‌ از نصب اپلیکیشن از قانونی‌بودن آن مطمئن شوید و درباره‌ی شرکت ارائه‌دهنده‌ی اپلیکیشن تحقیق کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.