سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 30, 2022
13:46 شنبه، 8ام مردادماه 1401
کد خبر: 137919

AMD طی اقدامی ناخواسته فهرست اولین پردازنده‌های دسکتاپی Ryzen 7000 را منتشر کرد

AMD در اتفاقی به‌ظاهر تصادفی، فهرست اولین پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را در وب‌سایت خود منتشر کرد. در این فهرست هیچ اثری از تراشه‌های سری Ryzen 3 دیده نمی‌شود.
درحالی‌که ای ام دی اعلام کرده است پردازنده‌های دسکتاپی سری Ryzen 7000 را در پاییز امسال عرضه می‌کند، برای آشنایی با این پردازنده‌ها مجبور نیستید تا آن زمان صبر کنید چون آن‌طور که انگجت می‌نویسد تیم قرمز در اقدامی ناخواسته فهرست رسمی پردازنده‌های جدیدش را منتشر کرده است.
 
وب‌سایت رسمی AMD برای مدت‌زمانی کوتاه شامل فهرستی از اولین مدل‌های Ryzen 7000 بود. این فهرست اکنون حذف شده است. به‌نظر می‌رسد AMD قصد دارد در ابتدا روی پردازنده‌های رده‌بالای سری Ryzen 7000 تمرکز کند. پردازنده‌های جدید AMD شامل Ryzen 9 7900X و Ryzen 9 7950X و Ryzen 7 7700X و Ryzen 5 7600X می‌شود.
 
AMD فعلاً برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدل Ryzen 3 ندارد که البته اتفاق تعجب‌برانگیزی نیست؛ این شرکت در سال‌های اخیر به هنگام معرفی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپی همواره سعی کرده است در ابتدا روی تراشه‌های رده‌بالاتر متمرکز شود.
 
فهرستی که در سایت رسمی AMD قابل رؤیت بود، مشخصات فنی پردازنده‌ها را اعلام نکرد. بااین‌حال تیم قرمز پیش‌تر در جریان برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس مدلی ۱۶ هسته‌ای از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را با سرعت کلاک ۵٬۵ گیگاهرتز (بدون اورکلاک) به نمایش گذاشت. احتمالاً آن پردازنده، Ryzen 9 7950X بوده است.
 
Ryzen 9 7950X به‌عنوان جدیدترین CPU پرچم‌دار شرکت AMD باید با Core i9-13900 رقابت کند. درحالی‌که پرچم‌دار AMD مجهز به ۱۶ هسته است، شایعه‌ها می‌گویند پرچم‌دار اینتل ۲۴ هسته شامل هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف دارد. گفته می‌شود پردازنده‌ی جدید اینتل از DDR5-5600 پشتیبانی می‌کند و سرعت کلاک بالاتری نسبت‌ به Ryzen 9 7950X ارائه می‌دهد.
 
AMD تمامی پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را با هسته‌هایی برپایه‌ی ریزمعماری Zen 4 تولید می‌کند. ریزمعماری Zen 4 درمقایسه‌با Zen 3 به ازای هر هسته دو برابر کش L2 بیشتر دارد و فرکانسش به بالای ۵٫۰ گیگاهرتز می‌رسد. مدیرعامل AMD قبلا گفته که فرکانس پردازنده‌های رایزن 7000 بسیار بیشتر از ۵٫۰ گیگاهرتز خواهد بود. ریزمعماری Zen 4 در زمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر می‌شود و از استانداردهایی مثل DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند.
 
به‌منظور استفاده از پردازنده‌های Ryzen 7000 باید مادربردی با سوکت AM5 تهیه کنید. AMD می‌گوید در نسل جدید پردازنده‌هایش عملکرد تک تردی به‌میزان ۱۵ درصد یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند.
 
در حال حاضر تاریخ رونمایی کامل و قیمت پردازنده‌های ای ام دی Ryzen 7000 اعلام نشده است. اگر به‌دنبال پردازنده‌های لپ تاپی رده‌بالای سری Zen 4 هستید باید بیشتر منتظر بمانید. AMD اعلام کرده که پردازنده‌های Dragon Range را تا سال ۲۰۲۳ دردسترس قرار نمی‌دهد.
 
برخی از شایعه‌ها می‌گویند که احتمالاً پردازنده‌های جدید دسکتاپی AMD تا قبل از ۱۴ مرداد رونمایی می‌شوند.
 
AMD پاییز امسال افزون‌بر پردازنده‌های مرکزی Ryzen 7000 قصد دارد گرافیک‌های سری Radeon RX 7000 را نیز عرضه کند. این گرافیک‌ها در بازار با محصولات سری RTX 4000 انویدیا رقابت خواهند کرد. پردازنده‌های مرکزی Ryzen 7000 در بازار رقیب پردازنده‌های نسل سیزدهمی Intel Raptor Lake خواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.