فناوری اطلاعات

August 2, 2022
15:53 سه شنبه، 11ام مردادماه 1401
کد خبر: 138031

خواب جدید اروپایی‌ها برای گوگل و رقیبان

فرانسه، ایتالیا و اسپانیا کمیسیون اروپا را تحت فشار قرار داده‌اند تا از طریق قانون، شرکت‌های فناوری بزرگ را وادار کند در هزینه مالی زیرساخت مخابراتی در این بلوک مشارکت کنند.
برای نخستین بار است که این سه دولت اروپایی، موضع مشترک خود در این خصوص را اعلام کرده‌اند.
 
رگولاتورهای اروپایی در ماه مه اعلام کرده بودند در حال بررسی این مسئله هستند که آیا غول‌های فناوری نظیر گوگل، مِتا و نتفلیکس باید بخشی از هزینه‌های ارتقای شبکه‌های مخابراتی را بر عهده بگیرند.
 
کشورهای فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در سند مشترکی که توسط رویترز مشاهده شده است، اعلام کردند شش فراهم کننده بزرگ محتوا، عامل ۵۵ درصد از ترافیک اینترنت هستند. این مسئله هزینه‌های خاصی برای اپراتورهای مخابرات اروپایی از نظر ظرفیت ایجاد می‌کند، آن هم در شرایطی که این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش‌های پرهزینه شبکه شامل ۵G انجام داده‌اند.
 
این تمایل قوی وجود دارد که شبکه‌های مخابراتی اروپایی و فراهم کنندگان محتوای آنلاین سهم منصفانه خود از هزینه‌های شبکه را پرداخت کنند.
 
در این سند آمده است: ما خواستار پیشنهاد قانونی هستیم که تضمین می‌کند همه بازیگران بازار در هزینه‌های زیرساخت دیجیتالی مشارکت می‌کنند.
 
دو مقام دولت ایتالیا جزییات این سند مشترک را تایید کردند.
 
بر اساس یافته‌های بررسی گروه لابی مخابراتی ETNO، مشارکت سالانه ۲۰ میلیارد یورو غولهای مخابراتی در هزینه‌های شبکه، اقتصاد اتحادیه اروپا را ۷۲ میلیارد یورو تقویت خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، کنشگران حقوق دیجیتالی هشدار داده‌اند وادار کردن غول‌های فناوری به پرداخت هزینه‌های شبکه‌های مخابراتی، مقررات بی‌طرفی نت اتحادیه اروپا را ممکن است به خطر بیاندازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.