سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 3, 2022
14:36 چهارشنبه، 12ام مردادماه 1401
کد خبر: 138048

مدیرعامل AMD زمان عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000 را اعلام کرد

مدیرعامل AMD در جریان برگزاری جلسه‌ی مالی جدید این شرکت زمان عرضه‌ی پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را اعلام کرد.
AMD بامداد امروز گزارش مالی جدید خود را منتشر کرد و نشان داد که توانسته است فراتر از حد انتظارات ظاهر شود. در جریان برگزاری جلسه‌ی توجیهی این گزارش مالی، دکتر لیزا سو مدیرعامل AMD اعلام کرد پردازنده‌های مورد انتظار سری Ryzen 7000 تا پیش از پایان فصل جاری از راه می‌رسند. Ryzen 7000 شامل اولین پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 4 است که با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC تولید می‌شوند.
 
دکتر سو همچنین اعلام کرد شرکت تحت مدیریتش کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 را که با تراشه‌های خانواده‌ی Navi 3X برپایه‌ی معماری RDNA 3 تولید می‌شوند تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ دردسترس مشتریان قرار می‌دهد. تیم قرمز همچنین قصد دارد حجم تولید پردازنده‌های پنج نانومتری کلاس سرور EPYC Genoa را در سال جاری میلادی به شکلی محسوس افزایش دهد.
 
AMD توانسته است برخلاف اینتل در فصل دوم سال ۲۰۲۲ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد و درآمد و سود بیشتر از آنچه تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند به دست بیاورد. درحالی‌که اینتل با ضرر نیم میلیارد دلاری مواجه شده، AMD توانسته است درآمد فصل دوم ۲۰۲۲ خود را درمقایسه‌با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش دهد.
 
ضرر نیم میلیارد دلاری اینتل اتفاق بسیار مهمی بود؛ چون این نخستین بار در چند دهه‌ی اخیر است که تیم آبی ضرر فصلی تجربه می‌کند. اینتل همچنین گفت که تصمیم گرفته افزایش تولید پردازنده‌های کلاس سرور Xeon Sapphire Rapids را به سال آینده موکول کند.
 
در طرف دیگر بازار ای ام دی را داریم که ظاهراً با تمام توان در حال افزایش سهم خود است. دکتر لیزا سو رسماً این موضوع را تأیید کرده و گفته است که AMD سهم خود را از بازار پردازنده‌های کامپیوتر و سرور افزایش می‌دهد. برخلاف اینتل که همچنان به تأخیر در عرضه‌ی محصولاتش ادامه می‌دهد، به‌نظر می‌رسد برنامه‌های AMD طبق زمان‌بندی قبلی پیش می‌رود.
 
دکتر لیزا سو می‌گوید پردازنده‌های پنج نانومتری سری Ryzen 7000 که از سوکت AM5 پشتیبانی می‌کنند، به هنگام عرضه در اواخر فصل جاری به رهبر بازار در زمینه‌ی عملکرد گیمینگ و تولید محتوا تبدیل خواهند شد.
 
AMD در جریان برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس گفته بود که پردازنده‌های جدیدیش را در پاییز ۲۰۲۲ عرضه می‌کند. براساس آنچه تامز هاردور می‌نویسد، در ایالات متحده فصل پاییز از ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) شروع می‌شود و تا ۲۲ دسامبر (۱ دی) ادامه دارد. تعداد زیادی از گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند که تیم قرمز پردازنده‌های رایزن 7000 را روز ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) شروع می‌کند، یعنی چند روز قبل از آغاز رسمی پاییز.
 
دکتر لیزا سو می‌گوید AMD انتظار دارد که در فصل سوم سال ۲۰۲۲ درآمد این شرکت از فروش کارت گرافیک گیمینگ کاهش پیدا کند، اما همچنان خودش را به عرضه‌ی گرافیک‌های جدید در اواخر سال جاری میلادی متعهد می‌داند.
 
AMD می‌گوید که توانسته است در فصل دوم ۲۰۲۲ درآمدی معادل ۶٫۶ میلیارد دلار کسب کند. ارزش بازار AMD جمعه‌ی گذشته از ارزش بازار اینتل پیشی گرفته بود.
 
پردازنده‌های مورد انتظار سری Ryzen 7000 در بازار با پردازنده‌های نسل سیزدهمی Intel Raptor Lake رقابت خواهند کرد. افشای اطلاعات نمونه‌های پیش‌تولید نشان می‌دهد اینتل در نسل جدید پردازنده‌هایش فرکانس را به‌شدت افزایش می‌دهد. AMD در کامپیوتکس امسال نمونه‌ای از پردازنده‌های جدید خود را به نمایش گذاشت که بدون اورکلاک فرکانس ۵٫۵ گیگاهرتز ارائه داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.