بازار سرمایه

August 5, 2022
19:04 جمعه، 14ام مردادماه 1401
کد خبر: 138094

سرمایه گذاران رمزارزها با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

نمایندگان فعال حوزه تجارت الکترونیک و رمزارزهای کشورهای روسیه و ترکیه، با تاکید بر لزوم سیاست‌گذاری در زمینه رمزارز، به استفاده از این فناوری در کشورهای مختلف اشاره کردند و اینکه باید به شرایط کشورهای مختلف برای وضع قوانین توجه کرد.
نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاک‌چین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعددی از کشورهای روسیه و ترکیه، امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
 
آنتون تکاچف، نماینده مجلس دومای روسیه با بیان اینکه در حال حاضر هر کشوری نیاز دارد راهبرد خود را در سیاست‌گذاری در زمینه رمزارز داشته باشد، گفت: ما در روسیه سعی داریم در زمینه رمزارزها پیشرفت داشته باشیم و رمزارز ملی خود را ایجاد کنیم. در مورد سیاست‌گذاری رمزارز در روسیه در سال ٢٠٢٠ قوانینی وضع شد که این قانون شامل محتوای زیادی در مورد قوانین رمزارز است. ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که این قانون برای تنظیم بازار کافی نیست، زیرا در این قانون تعریفی از رمزارز وجود ندارد و در روسیه استفاده از رمزارز به عنوان ابزار پرداخت ممنوع است.
 
وی ادامه داد: در این قانون نوشته شده رمزارز می‌تواند به عنوان سیستم پرداخت استفاده شود، اما این تنها محدود به خارج از کشور است. من همیشه در دوما می‌گویم این فناوری چگونه به وجود آمده و چه مزیت‌هایی در جهان امروز دارد. اگر ما در مورد پذیرش معقولانه قانون صحبت کنیم، در سن‌پترزبورگ دادگاه ما به‌دلیل عدم وجود قانون واحدی در این زمینه، با مشکلات زیادی روبه‌رو است. اگر بخواهیم ساده صحبت کنیم، بلاک‌چین در روسیه ممنوع است، اما طبق قانون استفاده از آن مجاز است. در روسیه می‌توان از رمزارز استفاده کرد؛   اما ممکن است شکل استفاده از آن جریمه‌های سنگینی را نیز به همراه داشته باشد. به هر حال دولت سعی دارد از رمزارزها حمایت کند.
 
لزوم توجه به شرایط کشور برای قانون‌گذاری رمزارزی 
این عضو پارلمان روسیه با بیان اینکه رمزارز ابزاری مناسب اما خطرناک برای شهروندان ماست، گفت: تمایل دولت برای وضع قوانین رمزارز می‌تواند به ما کمک کند. امیدواریم امسال بتوانیم این قانون را در مجلس خود تصویب کنیم. وضع مقررات در مورد اینکه رمزارز چیست و سیستم وضع مالیات در این زمینه نیازمند کمک است که ارگان‌ها به ما کمک می‌کنند.  قانون دیگری نیز برای اصلاحات و رفع نواقص قانون اول وجود دارد بنابراین اگر قانون را بدون بررسی‌های کامل وضع کنیم، ممکن است اصلاحات زیادی داشته باشد.
 
آنتون تکاچف اظهار کرد: رمزارزها در برخی کشورها به‌راحتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بنابراین ما باید به شرایط کشورهای مختلف برای وضع قوانین خود توجه کنیم. برای مثال چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه رمزارز است، البته چین به‌علت هزینه‌های بالای انرژی محدودیت‌های زیادی برای رمزارزها لحاظ کرده است.  ارزش یوان چین به‌دلیل رمزارزها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
وی توضیح داد: از نظر انرژی شرایط خوبی برای کشورهایی که مایننیگ می‌کنند وجود داشته است. ونزوئلا یکی از کشورهایی است که به‌دلیل قیمت پایین انرژی برای سرمایه‌گذاری در زمینه رمزارز مناسب است. در مقابل تولید برق در قزاقستان از طریق زغال سنگ است و بازار انرژی در آنجا قانونی نیست و بسیاری از استخراج‌گرها قانون را دور زده و هزینه‌های انرژی را پرداخت نمی‌کنند. سطح تولید و مصرف در سال ٢٠٢٢ برابر نیست و شبکه انرژی این کشور مشکلاتی خواهد داشت و اگر قیمت انرژی به روبل افزایش یابد، احتمالا مشکلات حل شود. همچینین قوانینی در بلاروس وجود دارد که مقررات رمزارز را تنظیم می‌کند.  
 
نماینده مجلس دومای روسیه خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که از تجربه کشورها استفاده کنیم و ما دوست داریم از تجربه ایران برای استفاده از سیستم حواله بهره ببریم و مهم است دولت چه نگاهی به مشکلاتی که ایجاد می‌شود، دارد. امیدواریم بتوانیم با ایران قوانینی برای توسعه استفاد خود وضع کنیم.
 
نمایندگی انجمن بلاک‌چین روسیه به زودی در ایران
الکساندر براژنیکوف، رییس انجمن بلاک‌چین روسیه در کنفرانس تکنوبلاک اظهار کرد: امیدوارم کارهایی که در این روزها انجام شده، پلی بین ایران و روسیه باشد تا اقتصاد ایران و روسیه را به‌هم متصل کنیم که سود آن هم به هر دو کشور برسد. این پل باید ولی مطمئن و بدون خطر باشد.  در روسیه نیز کلاهبرداری حوزه رمزارز زیاد است اما باید مراقب بود مردم امنیت اقتصادی داشته باشند. ما سعی داریم استارت‌آپ‌های مختلف را پیدا کنیم و کمک کنیم تا استارت‌آپ‌های خود را گسترش دهند.
 
وی ادامه داد: ما در ۵۰ نقطه روسیه هستیم و نمایندگان ما در بیش از ۱۱ کشور دنیا حضور دارند و به زودی در ایران هم نمایندگی خواهیم داشت.   ما آماده هستیم که ارز دیجیتال را قانونمند کنیم و تاسیس پلتفرم‌های مختلف برای امور مربوط به ارز دیجیتال منتظر تصویب قانون است. امیدوارم در یک یا دو ماه آینده بتوانیم فعالیت‌های خود را با شرکت‌های ایرانی آغاز کنیم.
 
رییس انجمن بلاک‌چین روسیه خاطرنشان کرد: زمانی که کرونا آغاز شد، شرکت راکیب پروژه‌های بزرگی مثل تولید دستکش نانو را آغاز کرد. ما مسائلی که در دنیا اتفاق می‌افتد را در نظر داریم. ما بازارهای مختلف را برای فروش محصولات روسی بررسی می‌کنیم.  راکیب اکنون شبکه اجتماعی خود را ایجاد کرده است؛ این پلتفرم در حال اجرای بخش NFT است. لازم به ذکر است  که صندوق‌های پرداخت زیادی وجود دارد و در این صندوقها می‌توان پرداخت انجام داد و در این راستا ما می‌توانیم با ایران، زبان مشترک را پیدا کنیم.
 
۴۵ درصد مردم ترکیه از پلتفرم های الکترونیک استفاده نمی‌کردند
همچنین گوکان هازنداراغلو -مدیر تجاری یکی از شرکت‌های ترک- در ادامه کنفرانس اظهار کرد: ما در ترکیه و اروپا فعالیت داریم و به سیستم پرداخت‌های سنتی پایان دادیم و توانستیم گزینه‌های جایگزین را ایجاد کنیم. در مورد پرداخت‌های جایگزین ما متوجه شدیم بسیاری از پرداخت‌های نوین استفاده نمی‌کنند، ۴۵ درصد مردم ما از پلتفرم‌های الکترونیک استفاده نمی‌کنند که این رقم زیادی است؛ در اینجا گروهی وجود دارد که نیازمند خدمات است.
 
وی با بیان اینکه ما توانستیم در سال ٢٠٢١ گام‌های مهمی را پس از بررسی‌ها برداریم، افزود: در یک دوره پنج ساله توانستیم برای این ۴۵ درصد سیستم‌های کارتی ایجاد کنیم. در کشورهایی نظیر ما توانستیم سیستم‌های جایگزین ایجاد کنیم و برای خود در این زمینه شرکایی نیز پیدا کردیم. در زمینه مبادلات مالی نیز کمک‌های جدی به شهروندان خود داشتیم. اما فهمیدیم از کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان و سوئد خیلی عقب هستیم، آنها از شبکه‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند؛ دوستان روس ما نیز خوب می‌دانند که شبکه‌های در حال پیشرفت زیادی وجود دارد.
 
این مدیر بخش تجاری ترکیه با بیان اینکه در کشورهای دیگر از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و کشورهای اروپایی در این زمینه پیشرفت هستند، افزود: دسترسی به سیستم‌های پرداخت جایگزین بسیار راحت است و از این طریق می‌توان پرداخت‌ها را راحت انجام داده تا در هزینه‌ها و فرصت‌ها صرفه‌جویی شود. موسسات مالی  از کارت‌های ویژه ما استفاده می‌کنند. سیستم‌های پرداخت مالی، سیستم‌هایی است که خیلی سریع کارها را انجام می‌دهد و خیلی هم سریع رشد می‌کنند.
 
گوکان هازنداراغلو ادامه داد: جمعیت ۴۵ درصدی ترکیه پنج سال گذشته، از سیستم مالی استفاده نداشت که ما در جریان تحقیقات خود بدان پی بردیم و برای این طیف برنامه‌ریزی کردیم. در سال ٢٠١٣ متوجه شدیم ما خیلی عقب هستیم و باید کیف پول ایجاد کنیم. تکنولوژی ای‌تک یک تکنولوژی به‌روز است و بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند.  ما قصد داریم اقداماتی در زمینه پرداخت مالی انجام دهیم و در سال ٢٠١۶ کیف پول ایجاد کردیم و اکنون ١۴ میلیون کاربر داریم.
 
وی با بیان اینکه ما از کیف پول به عنوان کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنیم و این کار از طریق موبایل کاربران قابل انجام است، گفت: ما پیوسته در حال توسعه و پیشرفت هستیم. در ترکیه میلیون‌ها نفر با سیستم جدید ما آشنا شدند و هنوز درصد زیادی از جمعیت وارد سیستم‌های جایگزین نشدند که امیدواریم در سال‌های آتی جمعیت جدید وارد سیستم پرداخت جایگزین شوند. از طریق سیستم ما بیش از یک میلیارد مبادله انجام شده و توریسم از سیستم ما به‌شدت استفاده می‌کنند و بسیار خوشحالیم که پروژه ما در جهانگردی ترکیه مورد اقبال بوده است.
 
این مدیر بخش تجاری ترکیه خاطرنشان کرد: وقتی فردی از ایران به ترکیه برود می‌داند همراه داشتن کیف پول خطرناک است و ریس‌کهای زیادی به‌دنبال دارد. اما می‌توان در نزدیکی فرودگاه نمایندگی خود را بگیرید و برای پرداخت هزینه‌های شهروندان از این سیستم جدید ما استفاده کنید، حتی می‌توانید از این سیستم یه یکدیگر پول پرداخت کنید و مبادله انجام دهید. سیستم ما به‌صورت قانونی محدودیت‌هایی دارد و سقف پرداخت سقف دارد که قرار است این سقف افزایش یابد. هزینه‌های مبادله با این سیستم بسیار کاهش می‌یابد و می‌توانید با بازگشت به ترکیه از این سیستم استفاده کنید.
 
ترکیه در تجارت الکترونیک شبیه ایران است
ضیا کزلتان، هماهنگ‌کننده تجاری شرکت ای‌تجارت ترکیه در کنفرانس تکنوبلاک گفت: اگر ببینید امروزه همه از تجارت الکترونیک بهره می‌برند، ما توانستیم سیستم خود را ایجاد کنیم و بسیاری از این سیستم استفاده کردند. ما توانستیم مجموعه‌ای فراگیر ایجاد کنیم که به‌سرعت در ترکیه در حال توسعه و گسترش است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سیستم پرداخت به سیستم ما وصل شده است. هدف ما آن است که در ترکیه بازار تجارت الکترونیک را به صورت سالم توسعه دهیم و با دنیا همکاری داشته باشیم. نمایندگان زیادی از ایران خواهان همکاری با ترکیه هستند و ما برای همکاری با نمایندگان ایرانی اعلام آمادگی می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: ما یکی از بزرگترین شرکت‌های باربری و سیستم‌های پرداخت وسیعی داریم. تجارت الکترونیک در ترکیه به صورت در حال توسعه بوده و به اینها اسم‌های مختلفی گفته می‌شود. ما حتی شرکتی داریم که حجم تجارت الکترونیک آن به بیش از ١۶ونیم میلیون دلار رسیده است. شرکت‌های ما حتی وارد نزدک نیز شده است. ما از نظر بازار شبیه ایران هستیم. بازار تجارت الکترونیک در دوره کرونا رشد زیادی داشت و توانستیم در یک سال همه‌گیری پیشرفتی به اندازه پنج سال داشته باشیم.
 
ضیا کزلتان اظهار کرد: بیشترین خرید و فروش ترکیه در استانبول انجام می‌شود و بعد از آن آنکارا را داریم که حجم تجارت در آن به ٣٩٠ میلیارد لیر ترکیه رسیده است و انتظار داریم این رقم امسال به ۵٠٠ میلیارد لیر ترکیه برسد. شمار افرادی که به مرکز تجارت ترکیه وصل شده‌اند افزایش یافته و افراد می‌توانند با این سیستم محصولات خود را به فروش برسانند و نزدیک نیم میلیون شرکت از این سیستم استفاده می‌کنند. در مجموع این نیم میلیون شرکت از طریق تجارت الکترونیک به مبادله می‌پردازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.