سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 6, 2022
11:17 شنبه، 15ام مردادماه 1401
کد خبر: 138108

باکمینستر فولر، طراح معروف، تصور می‌کرد کامپیوتر اپل 2 «اسباب‌بازی» است

یک فیلمساز که سال‌ها پیش ملاقاتی تاریخی بین باکمینستر فولر و استیو جابز ترتیب داده بود اکنون می‌گوید که فولر فکر می‌کرده کامپیوتر اپل ۲ اسباب‌بازی است.
باکمینستر فولر، طراح و معمار معروف، در اوایل بنیان‌گذاری اپل گفت‌و‌گویی خصوصی با استیو جابز داشت که اکنون در مرکز توجه قرار گرفته است. ۴۰ سال از زمان مرگ فولر می‌گذرد، بااین‌حال تأثیراتی که دستاوردهای او روی حوزه‌های مختلف گذاشت همچنان ادامه دارد. از گنبد ژئودزیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات باکمینستر فولر یاد می‌شود. نام مولکول کروی فولرن باکمینستر از نام او برگرفته شده است.
 
در سال ۱۹۸۰ فیلمسازی به نام تیلور بارکرافت ملاقاتی در کوپرتینو بین استیو جابز و باکمینستر فولر ترتیب داد. کتاب جدیدی به نام «مخترع آینده: زندگی آینده‌نگرانه‌ی باکمینستر فولر» به تلاش‌های تیلور بارکرافت برای ترتیب دادن ملاقات بین فولر و جابز اشاره می‌کند. این کتاب می‌گوید بارکرافت نخستین بار فولر را به هنگام سخنرانی دیده و سپس به‌همراه یک فیلمبردار، او را به کوپرتینو برده است. هدف این بود که باکمینستر فولر به همراه استیو جابز در جلوی دوربین مشغول صحبت شوند، اما بارکرافت پس از ورود به مقر اپل متوجه شد که شرایط مهیا نیست.
 
بارکرافت می‌گوید: «می‌دانستم استیو طرفدار باکی است. هر کسی در جایگاه استیو، به باکی علاقه‌مند می‌بود. می‌خواستم باکی استیو را ببیند. استیو جابز قرار بود به رؤیاهای باکی رنگ حقیقت ببخشد.» به گزارش اپل اینسایدر رؤیای باکمینستر فولر، دسترسی جهانی به اطلاعات بود. اپل نه در سال ۱۹۸۰ بلکه در آینده نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کرد.
 
بارکرافت امیدوار بود بدون نیاز به گرفتن وقت قبلی بتواند ملاقاتی بین فولر و جابز ترتیب دهد. چنین اتفاقی نیز افتاد. استیو جابز به همراه بسیاری دیگر از کارکنان اپل به استقبال فولر آمد. جابز و فولر چند دقیقه جلوی دوربین مشغول صحبت شدند، سپس آن‌ها به تنهایی شروع به گشت‌و‌گذار در مقر اپل کردند و بعدا هرگز نگفتند که درباره‌ی چه چیزهایی صحبت کرده‌اند. البته گفته می‌شود باکمینستر فولر برخی از جزئیات مکامله را دراختیار بارکرافت قرار داده است.
 
بارکرافت مدتی بعد ویدیوی مصاحبه‌ی فولر و جابز را گم کرد و رؤیاهایش برای ساخت یک برنامه‌ی مستند با محوریت این دو فرد مهم به جایی نرسید. تنها چیزی که از آن ملاقات باقی مانده، خاطرات بارکرافت درباره‌ی مکالمه‌اش با فولر است: «او فکر می‌کرد صرفاً کامپیوترهای مین‌فریم از پس آن کارها برمی‌آیند و باورش نمی‌شد کامپیوتر اپل ۲ نیز بتواند چنین کارهایی انجام دهد.» بارکرافت در ادامه می‌گوید: «به خاطر دارم که می‌گفت فکر می‌کرده کامپیوتر اپل ۲ اسباب‌بازی است.»
 
باکمینستر فولر در روز ۱ جولای ۱۹۸۳ (۱۰ تیر ۱۳۶۲) درگذشت. او هرگز موفق به دیدن کامپیوترهای سری مک نشد و قطعاً هرگز تصور نمی‌کرد دستگاهی مثل آیفون بتواند دسترسی به تمام اطلاعات روز دنیا را برای همه‌ی مردم امکان‌پذیر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.