اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

August 10, 2022
14:31 چهارشنبه، 19ام مردادماه 1401
کد خبر: 138202

بررسی چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در ایران

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بررسی چالش‌ها و موانع توسعه فیبر نوری در جلساتی با اپراتورهای ثابت و سیار گفت: توسعه ارتباطات ثابت با توجه به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی است که اکنون در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبرنوری در بازنگری مصوبه UNSP پیش‌بینی شده است.
فناوری اصلی که هم‌اینک در بخش ارتباطات ثابت ایران به کار گرفته شده است، ADSL است و فناوری مبتنی‌بر فیبر نوری یا FTTx تنها سهمی معادل یک درصد را به خود اختصاص داده، گرچه شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده است، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور به تجهیزات قدیمی متکی است که به شبکه مسی مشهور است. این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.
 
بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.
 
در این راستا اوایل تیرماه بود که برای اجرای پروژه دسترسی مبتنی‌بر فیبرنوری و براساس ابلاغیه جدید رگولاتوری مبتنی بر این تفاهم‌نامه‌ها، اپراتورهای رایتل در فردیس، شاتل در ساوه، آسیاتک در رامسر، فناپ تلکام در بندر امام خمینی، صبانت در بابل، گسترش ارتباطات مبنا در قرچک، های‌وب در گرگان و پیشگامان در بندر چارک متعهد شدند برای ایجاد و توسعه فیبرنوری اقدام کنند.
 
اصول حاکم بر صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی تصویب شد
در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، صادق عباسی شاهکوه -دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات- از تصویب اصول حاکم بر صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) در این کمیسیون خبر داد و با اشاره پیشینه مصوبه UNSP گفت: مرداد سال ۱۴۰۰ اولین مصوبه مربوط به همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار تصویب شد که براساس آن اپراتورهای تلفن همراه می‌توانستند به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند و در بازه زمانی ۵ ساله، حدود ۵ میلیون پورت پرسرعت ایجاد کنند.
 
وی افزود: با استقرار دولت سیزدهم و برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی‌بر فیبرنوری و پوشش ۲۰ میلیونی در بازه زمانی سه سال و نیم، برای توسعه ارتباطات ثابت تصمیم گرفته شد مصوبه کمیسیون درباره پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی بازنگری شده و محتوای آن متناسب با هدف تعیین‌شده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و سیار و بررسی چالش‌ها و موانع توسعه در این حوزه گفت: توسعه ارتباطات ثابت با توجه به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی است که پس از تائید هیات وزیران حمایت‌های مالی دولتی در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبرنوری در بازنگری مصوبه UNSP پیش‌بینی شد.
 
عباسی شاهکوه تاکید کرد: مصوبه UNSP با رویکرد یکپارچه‌سازی پروانه‌های ایجاد شبکه و خدمات و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی، زیرساختی و تجاری کشور تصویب شد و نحوه پوشش خانوارها، میزان حمایت‌های مالی دولتی از محل حق‌السهم اپراتورها و نحوه نظارت بر اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.
 
افزایش سه درصد به هشت درصد درآمد اپراتورها به توسعه فیبر نوری
وی در تشریح درصد حمایت مالی دولت گفت: در مصوبه قبلی پیش‌بینی شده بود که سه درصد از درآمد اپراتورهای سیار و ثابت به توسعه فیبرنوری اختصاص داده شود. با توجه به تکلیف وزارت ارتباطات مبنی‌بر پوشش ۲۰ میلیونی در زمان‌بندی سه سال و نیم، حمایت مالی دولت از سه درصد به هشت درصد از درآمد اپراتورهای سیار و سه درصد از درآمد اپراتورهای ثابت تغییر داده شد.
 
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره نحوه پوشش خانوارها در مصوبه جدید اظهار کرد: در ادبیات فیبر نوری دو نوع پوشش خانوار متصل (Home Connect) و خانوار تحت پوشش (Home Pass) داریم که در بازنگری مصوبه این موضوع به‌طور شفاف تعریف شده است و براساس مصوبه به ازای ایجاد پوشش تا ۳۰۰ متری خانوار در مراکز استان به ازای هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای خارج از مراکز استان به ازای هر خانوار یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به اپراتور اختصاص داده می‌شود.
 
عباسی شاهکوه افزود: علاوه بر آن این حمایت مالی، در حوزه اتصال نیز به ازای هر پورت FTTh که به خانوارها متصل شود دو میلیون تومان از محل هشت درصد حق‌السهم دولت به اپراتورها کمک می‌شود و این مبالغ برای پوشش و اتصال در شهرهای غیر از هشت کلانشهر تخصیص می‌یابد.
 
وی درباره معافیت کلانشهرها از حمایت مالی دولت گفت: چون به‌طور منطقی ارایه سرویس در هشت کلان‌شهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و قم توجیه اقتصادی دارد به‌غیر از این هشت کلانشهر، در سایر شهرها از اپراتورها برای توسعه پوشش فیبرنوری حمایت مالی می‌شود.
 
وی افزود: مفاد مصوبه UNSP در قالب الحاقیه موافقت‌نامه پروانه برای اپراتورهای متقاضی اعمال می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.