فناوری اطلاعات

August 30, 2022
10:51 سه شنبه، 8ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138639

موج جدید خروج شرکت‌های فناوری غربی از روسیه

شرکت‌های فناوری غربی از جمله اریکسون و نوکیا برنامه‌های خود برای خروج کامل از روسیه را اعلام کردند.
شرکت سوئدی اریکسون اعلام کرد در ماه‌های آینده، به تدریج از روسیه خارج خواهد شد و نوکیا، رقیب فنلاندی این شرکت هم اعلام کرد قصد دارد تا پایان سال از روسیه خارج شود.
 
شرکت لاجیتک اینترنشنال که در سوئیس مستقر است و در مارس فعالیتش در روسیه را متوقف کرد، اعلام کرد به باقی مانده کسب و کار خود در این کشور پایان می‌دهد.
 
چند روز قبل، شرکت آمریکایی دِل تکنولوژیز (Dell Technologies) اعلام کرد پس از تعطیلی دفاترش در اواسط اوت، به همه فعالیت‌های خود در روسیه خاتمه داد.
 
سخنگوی شرکت دِل به رویترز گفت: دِل اواسط اوت، تمامی دفاترش در روسیه را تعطیل کرد و به فعالیت‌هایش در این کشور خاتمه داد. این شرکت در فوریه تصمیم گرفت فروش، خدمات یا پشتیبانی محصولاتش را در روسیه، بلاروس و مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین و هچنین کریمه، متوقف کند.
 
شمار بیشتری از شرکت‌های غربی که پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ابتدا فعالیت در این کشور را متوقف کرده بودند، اکنون کسب و کار خود را در روسیه فروخته یا از این کشور خارج می‌شوند.
 
پائولو پسکاتور، تحلیلگر شرکت پی پی فورسایتس گفت: این فرآیند با توجه به چالشهای سیاسی، مستلزم برنامه ریزی محتاطانه است. ما اکنون شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های خروج هستند که ماه‌ها در دست تهیه بودند.
 
اریکسون در آوریل فعالیتش در روسیه را به مدت نامعلومی متوقف کرده بود اما نوکیا یک گام پیش رفته و اعلام کرده بود به طور کامل از روسیه خارج خواهد شد. سخنگوی نوکیا روز دوشنبه گفت: تا پایان سال، عمده کارمندان ما در روسیه از نوکیا رفته‌اند و ما همه دفاتر خود را خالی کرده‌ایم. نوکیا حضور رسمی در روسیه را تا زمان تکمیل تعطیلی قانونی، حفظ خواهد کرد.
 
اریکسون که کارمندان روسی خود را اوایل امسال به مرخصی با حقوق فرستاده بود، ۹۰۰ میلیون کرون (۹۵ میلیون دلار) تمهید در سه ماهه نخست برای ضرر و زیان دارایی‌ها و هزینه‌های دیگر مربوط به این اقدام در نظر گرفته بود. این شرکت حدود ۴۰۰ کارمند در روسیه دارد و اعلام کرده است از آنها حمایت مالی خواهد کرد.
 
نوکیا که حدود  ۲۰۰۰ کارمند در روسیه دارد، اعلام کرد باقی مانده فعالیت این شرکت در روسیه، مربوط به فعالیت تعمیرات شبکه‌های حساس برای عمل به تعهدات قراردادی و الزامات بشردوستانه است.
 
با خروج اریکسون و نوکیا از روسیه، اپراتورهای تلفن همراه این کشور شامل ام تی اس و تله ۲، وابستگی بیشتری به شرکت‌های چینی نظیر هواوی و ZTE پیدا خواهند کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، روزنامه کومرسانت در ابتدا خبر خروج اریکسون را گزارش و اعلام کرد بعضی از کارکنان پشتیبانی این شرکت به شرکت جدیدی می‌روند که از سوی مدیران ارشد در روسیه تاسیس خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.