فناوری اطلاعات

August 31, 2022
11:40 چهارشنبه، 9ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138667

مدیرعامل پست‌بانک ایران: اصلاح اساسنامه پست‌بانک ایران در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد

مدیرعامل پست‌بانک ایران از اصلاح اساسنامه پست‌بانک خبر داد و گفت: این اصلاحیه در جهت تبدیل پست‌بانک به بانک توسعه‌ای و تخصصی است که اکنون در دستور کار شورای پول و اعتبار بانک مرکزی قرار دارد و می‌تواند ظرفیت جدید قانونی برای بانک ایجاد کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد شیری مدیرعامل پست‌بانک ایران در گفت‌وگو با این مرکز، با تأکید بر سلامت ساختار مالی، ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی اگر سلامت و ساختار مالی پایدار داشته باشند در ارائه خدمات مالی و بانکی بهتر عمل می‌کنند. خوشبختانه بعد از ۹ سال، زیان انباشته پست‌بانک ایران به صفر رسید و مرحله نخست افزایش سرمایه با موفقیت محقق شد و مرحله دوم سال مالی 1400 را هم اعمال خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به جنبه تخصصی پست‌بانک در بخش فاوا، از ایجاد اداره کل تأمین طرح‌های نوآورانه در صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و افزود: از طریق این اداره که در ساختار خیلی از بانک‌ها نیست، فعالین حوزه شناسایی و جذب‌شده و به طرح‌های نوآورانه تائید شده تسهیلات پرداخت می‌شود.
مدیرعامل پست‌بانک ایران با اعلام راه‌اندازی واحد دوم این اداره در منطقه شرق تهران، افزود: برای نخستین بار، دستورالعمل ضوابط اعتباری مشخص‌شده تا فعالان بخش خصوصی فاوا، بتوانند بر اساس آن تسهیلات دریافت کنند.
 
شیری ادامه داد: پست‌بانک ایران در حوزه شبکه ملی اطلاعات نیز در بخش توانمندسازی و تأمین مالی فعال است و در جلسه با مسئولان سازمان تنظیم مقررات در حوزه توسعه خدمات از جانب مصرف‌کنندگان FTTX آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات اعلام کرده است. همچنین در زمینه تولید گوشی تلفن همراه نیز، مذاکرات اولیه با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته تا توسعه این طرح ملی با کمک پست‌بانک ایران آغاز شود.
 
در ادامه، مدیرعامل پست‌بانک ایران گفت: باید تناسب در توسعه خدمات رعایت شود. پست‌بانک ایران دارای شش هزار باجه بانکی و 450 شعبه است که هرکدام متناسب با ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی پیشرو رشد کرده و توسعه ‌می‌یابند؛ به‌بیان‌دیگر، نمی‌توان از یک باجه بانکی روستایی انتظار توسعه شعبه شهری را داشت و هرکدام متناسب با ظرفیت اقتصادی رشد می‌کنند.
وی تصریح کرد: ما دو مأموریت محوری داریم؛ بانکداری خرد در مناطق روستایی و بانکداری توسعه‌ای تخصصی. مأموریت نخست را از طریق باجه‌های بانکی و بانکداری تخصصی را از طریق شعب دنبال می‌کنیم.
 
شیری با تأکید بر این‌که در بانکداری مطلوب، منابع جذب‌شده، مدیریت و به‌صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته رشد قابل‌توجهی در جذب سپرده، ‌ارائه تسهیلات و خدمات بانکی داشتیم به‌طوری‌که منابع باجه‌های بانکی روستایی بیش 80 درصد رشد و منابع شعب حدود 50 درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده رشد متوازن در راستای هر دو مأموریت یادشده است.
وی با اشاره به تسهیل ارائه خدمات به هم‌وطنان روستایی، افزود: در سال نخست دولت سیزدهم، حدود 45 هزار میلیارد ریال از طریق باجه‌های بانکی روستایی به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به حضور در شعب تسهیلات به متقاضیان پرداخت کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد رشد داشته است.
شیری بابیان این‌که در زمینه ارائه خدمات به روستاها به دنبال کیفی سازی خدمات بر بستر فناوری اطلاعات هستیم، افزود: در حال حاضر 40 خدمت بانکی در روستا ارائه می‌شود که 12 خدمت جدید در دولت سیزدهم افزوده‌شده است.
 
وی پست‌بانک ایران را پیشروترین بانک در مناطق روستایی و بانکداری خرد برشمرد و افزود: در پنج ماه نخست سال گذشته، 300 میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی پرداخت کردیم که در مدت مشابه سال جاری بیش از 11 برابر شده و به 3400 میلیارد تومان رسیده است.
مدیرعامل پست‌بانک ایران، رمز موفقیت پست‌بانک را سودآوری پایدار و پیوسته عنوان کرد و گفت: در سه سال گذشته تلاش کردیم با رعایت قوانین بانک مرکزی، به درآمدزایی و سودآوری پایدار و پیوسته دست‌یابیم و با معرفی ابزارهای مالی و خدمات جدید، زمینه ورود نقدینگی به شبکه بانکی را فراهم کرده و اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.