سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 2, 2022
17:41 جمعه، 11ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138713

مدل جدیدی از پلی‌استیشن ۵ وارد بازار شده که سبک‌تر است

طبق شواهد اخیر، نسخه‌ی جدیدی از پلی‌استیشن ۵ در استرالیا منتشر شده که گفته می‌شود وزن آن نسبت به کنسول فعلی کمی سبک‌تر است.
سایت Press Start گزارش می‌دهد که مدل جدید پلی‌استیشن ۵ که با کد  CFI-1200 شناخته می‌شود، وزن کمتری نسبت به کنسول‌های زمان عرضه دارد. در واقع، در این مدل جدید انگار کنسول پلی‌استیشن ۵ استاندارد (با دیسک درایو) اکنون تقریباً هم‌وزن کنسول دیجیتال و بدون دیسک درایو است.
 
با توجه به راهنمای ارائه شده برای هر نسخه از کنسول، مدل جدید CFI-1202A کنسول استاندارد با دیسک درایو ۳.۹ کیلوگرم وزن دارد، این در حالی است که وزن نسخه‌ای که در زمان عرضه به بازار آمده بود، ۴.۵ کیلوگرم است که تفاوت قابل‌توجه این دو نسخه از نظر وزن را نشان می‌دهد.
 
در همین حال، مدل دیجیتالی جدید با کد CFI-1202B هم که فاقد دیسک درایو است، ۳.۴ کیلوگرم وزن دارد. این در شرایطی است که پلی‌استیشن ۵ دیجیتال در زمان عرضه ۳.۹ کیلوگرم وزن داشت (مشابه وزن نسخه‌ی عادی جدید).
 
این دومین باری است که سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ مورد بازنگری قرار می‌گیرد تا سبک‌تر شود. در ژوئیه ۲۰۲۱ سونی سری CFI – ۱۱۰۰ خود را عرضه کرد که وزن کمتری نیز نسبت به نسخه‌های عرضه شده داشت.
 
به‌صورت خلاصه؛ نسخه‌های حاضر و وزن آن‌ها به شرح زیر است:
 
پلی‌استیشن ۵ استاندارد
 
مدل CFI-1000A (مدل زمان عرضه) – وزن: ۴.۵ کیلوگرم
مدل CFI-1100A (مدل سال ۲۰۲۱) – وزن: ۴.۲ کیلوگرم
مدل CFI-1200A (مدل سال ۲۰۲۲) – وزن: ۳.۹ کیلوگرم
پلی‌استیشن ۵ دیجیتال ادیشن
 
مدل CFI-1000B (مدل زمان عرضه) – وزن: ۹ کیلوگرم
مدل CFI-1100B (مدل سال ۲۰۲۱) – وزن: ۶ کیلوگرم
مدل CFI-1200B (مدل سال ۲۰۲۲) – وزن: ۴ کیلوگرم
 
این یعنی مدل جدید پلی‌استیشن ۵ استاندارد که در سال ۲۰۲۲ عرضه شده، وزنی معادل مدل دیجیتال زمان عرضه دارد. هنوز مشخص نیست که سونی برای سبک‌تر کردن این کنسول چه کرده اما کاهش وزن مدل‌های ۲۰۲۱ به دلیل تغییر هیت‌سینک مورداستفاده بوده است. بدیهی است که این مدل‌ها در اجرای بازی‌ها و ویژگی‌های مهم کنسول هیچ تفاوتی با هم ندارند و تجربه‌ی همسانی را ارائه خواهند داد.
 
هیروکی توتوکی، مدیر مالی سونی، در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران در سال گذشته بیان کرد که این شرکت در حال بررسی راه‌حل‌های مختلفی برای حل معضل کمبود جهانی قطعات سخت‌افزاری است که یکی از این راه‌ها می‌تواند تغییر بالقوه طراحی محصول باشد.
 
هفته گذشته سونی تصمیم سختی برای افزایش قیمت کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ در اکثر مناطق مهم جهان گرفت. مناطقی همچون اروپا، ژاپن، چین، استرالیا، مکزیک و کانادا همگی دارای رشد ۱۲.۵ درصدی در قیمت کنسول بودند. هرچند، قیمت کنسول هنوز در ایالت متحده تغییر نکرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.