تلفن همراه

گوشی

September 5, 2022
17:06 دوشنبه، 14ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138787

با تمام ویژگی‌های فاش شده از سری آیفون ۱۴ آشنا شوید

فقط سه روز دیگر شاهد رونمایی از گوشی‌های سری آیفون ۱۴ خواهیم بود. طی ماه‌های گذشته هزاران شایعه‌ی مختلف در مورد این گوشی‌ها منتشر شده که مانند سال‌های گذشته، بسیاری از این ویژگی‌های فاش شده عملی خواهد شد. در ادامه به تمام ویژگی‌های جدید سری آیفون ۱۴ می‌پردازیم.
 
نام مدل‌های آیفون ۱۴
در مورد سه نام آیفون‌ ۱۴، آیفون‌ ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس قاطعیت زیادی وجود دارد. اما در مورد مدل جدید ۶.۷ اینچی تا مدتی قبل از آن تحت عنوان آیفون‌ ۱۴ مکس یاد می‌شد اما حالا برخی گزارش‌ها به احتمال عرضه‌ی آن با نام آیفون‌ ۱۴ پلاس اشاره کرده‌اند.
 
حذف ناچ از مدل‌های پرو
اپل بعد از سال‌ها استفاده از ناچ، برای مدل‌های پرو آیفون‌ ۱۴ تصمیم گرفته این مشخصه را کنار بگذارد. به طور مشخص، این دو مدل پرو با نمایشگر حفره‌دار راهی بازار می‌شوند. به لطف همین تغییر، نمایشگر استفاده شده برای آن‌ها اندکی بزرگ‌تر از نسل قبلی است.
 
به طور مشخص آیفون ۱۳ پرو از نمایشگر ۶.۰۶ اینچی بهره می‌برد ولی نسل بعدی مبتنی بر نمایشگر ۶.۱۲ اینچی است. همچنین به جای استفاده از نمایشگر ۶.۶۸ اینچی موجود در آیفون ۱۳ پرو مکس، مدل ۱۴ پرو مکس با نمایشگر ۶.۶۹ اینچی راهی بازار می‌شود.
نمایشگر این دو گوشی مبتنی بر دو حفره‌ی دایره‌ای و کپسولی شکل است اما بر اساس گزارش‌های جدید، اپل به صورت نرم‌افزاری پیکسل‌های بین این دو حفره را خاموش می‌کند تا کاربران صرفا با یک حفره بزرگ روبرو شوند. ظاهرا این پیکسل‌های خاموش شده‌ی بین دو حفره میزبان نشانگرهای دوربین و میکروفون خواهد بود.
 
نمایشگر همیشه روشن مدل‌های پرو
بالاخره بعد از سال‌ها انتظار، قرار است امسال مدل‌های پرو آیفون ۱۴ با قابلیت نمایشگر همیشه روشن راهی بازار شوند. باید خاطرنشان کنیم اگرچه مدل‌های پرو آیفون ۱۳ هم از نمایشگر مبتنی بر رفرش ریت متغیر بهره می‌برند، اما حداقل رفرش ریت این نمایشگر به ۱۰ هرتز می‌رسد. اما در سری آیفون ۱۴، نمایشگرهای مدل‌های پرو می‌توانند حداقل رفرش ریت ۱ هرتز را ارائه کنند. به لطف همین مشخصه، کاربران می‌توانند از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره‌مند شوند.
 
ادامه‌ی استفاده از فیس آی‌دی
ماه‌ها قبل شایعاتی در مورد احتمال کنار گذاشتن فیس آی‌دی و استفاده از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر منتشر شد. اما حالا به نظر می‌رسد این مشخصه راهی آیفون‌های ۲۰۲۳ خواهد شد. بنابراین بار دیگر تمام مدل‌های آیفون ۱۴ با قابلیت فیس آی‌دی معرفی می‌شوند.
 
بهبود دوربین مدل‌های پرو
تمام مدل‌های آیفون ۱۴ از دوربین سلفی بهتری بهره می‌برند. این دوربین سلفی در کنار بهره‌گیری از فوکوس خودکار، از دیافراگم بزرگ‌تری نسبت به نسل قبلی استفاده می‌کند. اما مهم‌ترین ارتقای دوربین مربوط به مدل‌های پرو است. این دو مدل با دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی راهی بازار می‌شوند.
 
سنسور استفاده شده برای این دوربین بزرگ‌تر از نسل قبلی است و همچنین باید به امکان‌پذیر شدن فیلمبرداری ۸K به لطف این دوربین هم اشاره کنیم.
 
افزایش برجستگی دوربین
ماه‌ها قبل گفته می‌شد که ماژول دوربین گوشی‌های سری آیفون ۱۴ هم‌سطح با پنل پشتی است. اما حالا مشخص شده که مدل‌های پرو در حقیقت از ماژول دوربین بزرگ‌تری بهره می‌برند. دلیل اصلی این موضوع هم به افزایش اندازه‌ی سنسور و لنز دوربین اصلی برمی‌گردد.
 
آیفون ۱۴ آخرین آیفون مجهز به پورت لایتنینگ است
طی سال‌های گذشته بارها شایعاتی در مورد کنار گذاشتن پورت لایتنینگ از آیفون منتشر شده اما این شایعات هیچوقت به واقعیت تبدیل نشده‌اند. امسال هم قرار است این گوشی‌ها دوباره با پورت لایتنینگ راهی بازار شوند. اما به نظر می‌رسد سال آینده دیگر شاهد استفاده از این پورت نخواهیم بود.
 
تغییر رویکرد اپل برای تراشه‌ی آیفون
در کمال تعجب، امسال تمام مدل‌های آیفون ۱۴ از تراشه‌ی یکسان استفاده نمی‌کنند. به طور مشخص، برای اولین بار صرفا مدل‌های پرو با چیپست جدید راهی بازار می‌شوند. این یعنی مدل‌های استاندارد بار دیگر با چیپست قدیمی A15 به دست کاربران می‌رسند.
 
در رابطه با چیپست A16 که در مدل‌های پرو قرار می‌گیرد، گفته می‌شود مانند دو نسل قبلی مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری است. مدتی قبل یکی از افشاگران اعلام کرد که A16 نسبت به نسل قبلی فقط چند درصد سرعت بیشتری ارائه می‌کند. در هر صورت باید ببینیم آیا این چیپست یک ارتقای محسوس به حساب می‌آید یا نه.
 
رنگ‌های آیفون ۱۴
در رابطه با رنگ‌ها، ظاهرا آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس در رنگ‌های سبز، بنفش، آبی، مشکی، سفید و قرمز راهی بازار می‌شوند. همچنین برای مدل‌های پرو می‌توانیم انتظار عرضه در رنگ‌های سبز، بنفش، نقره‌ای و طلایی را داشته باشیم.
 
پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای
سال گذشته چند روز قبل از رونمایی از سری آیفون ۱۳، یکی از افشاگران احتمال پشتیبانی این گوشی‌ها از ارتباط ماهواره‌ای را مطرح کرد که البته این مشخصه عملی نشد. اما حالا گفته می‌شود گوشی‌های سری آیفون ۱۴ از نظر سخت‌افزاری از چنین مشخصه‌ای پشتیبانی می‌کنند و فقط در این میان باید ببینیم آیا اپل در این زمینه قراردادهای لازم را امضا کرده است یا نه.
 
قیمت سری آیفون ۱۴
متاسفانه بر اساس گزارش‌های مطرح شده، اپل مدل‌های پرو آیفون ۱۴ را با قیمت بیشتری نسبت به نسل قبلی معرفی می‌کند. یکی از افشاگران مشهور اعلام کرده که این دو گوشی حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسل قبلی خود هستند. این یعنی کاربران برای خرید آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس باید حداقل ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلار بپردازند. برخی امیدوار بودند که با این افزایش قیمت، شاید اپل حداقل حافظه داخلی آن‌ها را افزایش داده که ظاهرا خبری از این ارتقا نیست و مدل پایه‌ی این دو گوشی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کنند.
 
تاریخ عرضه
برای یادآوری باید بگوییم که این رویداد در تاریخ ۱۶ شهریور ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود. بعد از رونمایی از این گوشی‌ها، در تاریخ ۱۸ شهریور پیش‌فروش آن‌ها کلید می‌خورد و از ۲۵ شهریور به دست کاربران می‌رسند. در این میان ممکن در ابتدا تعداد واحد‌های آیفون ۱۴ مکس به دلیل‌ محدودیت‌های زنجیره تامین پایین‌تر از حد انتظار باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.