فناوری اطلاعات

September 18, 2022
11:39 یکشنبه، 27ام شهریورماه 1401
کد خبر: 139009

ایجاد فناوری جدیدی برای ارتباطات زیر آبی

دانشمندان چینی در دریای چین جنوبی فناوری ارتباطات زیر آبی از راه دور ایجاد کردند که گفته می شود به زیردریایی ها و پهپادها اجازه می دهد تا ارتباط خود را در فاصله بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع حفظ کنند.
محققان چینی می گویند که در اعماق دریای چین جنوبی فناوری ارتباطی زیرآبی را توسعه داده و آزمایش کرده اند که به زیردریایی ها و پهپادها اجازه می دهد در بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع ارتباط برقرار کنند.
 
گفتنی است که این تیم تحقیقاتی در حال توسعه فناوری جدیدی برای تبدیل سیگنال های صوتی به آوای نهنگ برای استتار کانال های نظامی است.
 
بر اساس مطالعات این تیم تحقیقاتی در شمال غربی چین، یک دستگاه شنود سیگنال های صوتی را از فاصله ۱۰۵ کیلومتری و در عمق ۲۰۰ متری در طول آزمایش میدانی در یک گذرگاه مهم برای زیردریایی ها دریافت کرد.
 
سرعت انتقال داده به نزدیک به ۲۰۰ بیت در ثانیه (bps) رسید که برابر با پهنای باند رادیویی با فرکانس بسیار پایین است که توسط یک فرماندهی نیروی دریایی به زیردریایی های هسته ای و با استفاده از بزرگترین آنتن های زمینی جهان ارسال می شود. 
 
به گفته محققان، علیرغم صداهای زیاد در پس زمینه، پیام های رمزگذاری شده هیچ اشتباهی نداشتند. با استفاده از فناوری موجود تجاری، ارتباطات صوتی با این سرعت و کیفیت معمولاً به فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر محدود می شود. صدای فرکانس پایین مانند صداهای نهنگ ‌ها می ‌تواند صدها یا حتی هزاران کیلومتر را در اقیانوس طی کند، اما شناسایی این سیگنال‌ها و رمزگشایی اطلاعات معنی ‌دار از آنها دشوار است.
 
امواج صوتی می تواند در جهات و سرعت های مختلفی پخش شوند که از طریق جریان ها حرکت کرده یا به کوه های دریایی برخورد می کنند. هرچه این فاصله بیشتر باشد، اعوجاج و ضعیف شدن سیگنال در هنگام رسیدن به گیرنده بدتر است. 
پروفسور لیو سونگزو (Liu Songzuo) دانشمند ارشد پروژه از دانشگاه مهندسی هاربین گفت: نتایج آزمایش در دریای چین جنوبی اثربخشی و عملکرد خوب فناوری جدید را در افزایش برد و کارایی ارتباطات زیر آب ثابت کرد. 
 
لیو و همکارانش این آزمایش را بر روی کف دریا به عمق ۳۸۰۰ متر انجام دادند که بین جزایر دونگشا و جزایر پر مناقشه پاراسل قرار دارد. برخی از کارشناسان نظامی اعلام کردند که این منطقه گذرگاه مهمی برای زیردریایی ها در داخل و خارج از آب های نزدیک به چین بوده است.
 
گفتنی است که محققان چینی همچنین در حال توسعه سلاح‌ های هوشمندی هستند که می‌ توانند در بستر دریا کاشته شده و در طول جنگ فعال شوند. برخی از این سلاح ها شامل پهپادهایی با نیروی راکتورهای هسته ‌ای یکبار مصرف است که می ‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند. به گفته محققان درگیر در این پروژه، این ماشین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، برنامه‌ ریزی مسیرها یا هماهنگ کردن یک حمله، در تماس دائمی با یکدیگر باشند.
 
لیو در ادامه گفت: فناوری ‌های متعددی با نیازهای پایین دریافت سیگنال به طور گسترده در ارتباطات راه دور در اعماق دریا مورد استفاده قرار گرفته‌ اند و نتایج خوبی به دست آورده‌ اند. با این حال، کارایی این فناوری ‌ها پایین است و باند فرکانسی موجود برای ارتباطات صوتی زیر آب در مسافت‌های طولانی محدود بوده و در نتیجه نرخ ارتباط قابل دستیابی پایینی را به همراه دارد.
 
این فناوری که از ارتباطات تلفن همراه الهام گرفته شده است، می‌ تواند سیگنال را در بخش‌ های جداگانه اما مرتبط بسته ‌بندی کرده و آنها را به صورت امواج صوتی در همه جهات پخش کند. در ادامه گیرنده می تواند برخی از این امواج را که از جهات مختلف و در زمان های مختلف می آیند، دریافت کند.
 
لیو در پایان گفت که در حال توسعه فناوری جدیدی برای تبدیل سیگنال‌ های صوتی به آواز نهنگ برای استتار کانال‌ های نظامی هستند. شرح کامل این فناوری و جزییات آن در آخرین شماره مجله تخصصی Acta Acustica منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.