امنیت

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

October 15, 2022
17:41 شنبه، 23ام مهرماه 1401
کد خبر: 139451

خطر حملات سایبری به ماهواره‌ها

جنگ روسیه با اوکراین، ابعاد گوناگونی را در دنیای سایبر به نمایش گذاشته است و یکی از پیامدهای این تقابل سایبری آنها این است که حملات سایبری به ماهواره‌ها، هر روز خطرناک‌تر می‌شوند.
 
 
در ماه فوریه 2022، هکرهای وابسته به دولت روسیه، حمله‌ای را به شرکت ماهواره‌ای ویاست انجام دادند تا بتوانند ارتباطات ماهواره‌ای را در اوکراین را قطع کنند.
 
این حمله سایبری، احتمالا بزرگترین حمله به تجهیزات ماهواره‌ای در دنیا محسوب می‌شود که تاکنون به وقوع پیوسته است.
 
این حادثه سبب شد تا فعالیت‌هایی در واشنگتن، از صدور هشدار توسط برخی آژانس‌های دولت فدرال گرفته تا وضوع قانون در کنگره آمریکا، انجام شود. با این حال شاهدان در جلسه کمیته علوم مجلس نمایندگان آمریکا بر این موضوع تاکید کردند که نگرانی‌ها از بروز حملات سهمگین‌تر و بدتر، وجود دارد و باید برای دفع آن، اقدامات لازم را انجام داد.
 
دان بیر(Don Beyer)، از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، در این زمینه هشدار داد که هک ویاست و رویدادی که در سال 2014 به وقوع پیوست و مدیریت جو و اقیانوس ملی را وادار به توقف ارسال اطلاعات ماهواره‌ای به سرویس ملی آب و هوا کرد، نشان داد که چنین حملاتی که از سوی بازیگران خطرناک به وقوع می‌پیوندد، روز به روز در حال شدیدتر شدن هستند.
 
این مقام آمریکایی، بر این موضوع نیز تاکید کرد که اهمیت پرداختن به چنین حملاتی و یافتن راهکاری برای مقابله با آنها، زمانی تشدید می‌شود که ما به فضا، به منظور انتقال داده، بیش از پیش وابسته هستیم و این دست از حملات، می‌تواند آسیب‌های جدی به فرایند انتقال داده‌ها وارد کند.
 
سرعت پرتاب ماهواره‌ها به طرز قابل توجهی، طی سال‌های اخیر، افزایش یافته است و از 129 در سال 2011، به 1809 در سال گذشته رسیده است. این آمار، توسط آژانس ملی ایالات متحده منتشر شده است که پرتاب ماهواره و آمارهای مربوط به آن را دنبال می‌کند.
 
بر اساس آمار این موسسه، تا امروز حدود 9254 شی فضایی، در مدار زمین قرار دارند.
 
همچنین هزینه‌های فضایی در سطح جهان، به 447 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است که این ماهواره‌ها، در پشتیبانی از همه چیز، از سیستم مسیریابی خودرو گرفته تا مدیریت کارآمد یک مزرعه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
یک کارشناس آمریکایی در این زمینه هشدار داد که سناریوی نگران کننده، بروز حمله ای سایبری است که سبب برخورد دو ماهواره به یکدیگر یا برخورد یک ماهواره به ایستگاه فضایی می‌شود و ضمن ایجاد خسارت مالی بسیار سنگین، مدار زمین را برای همیشه غیرقابل استفاده می‌کند.
 
سیاست مداران آمریکایی، غیر از جلسه استماع کنگره در مورد این حمله سایبری، اقدامات دیگری را نیز در دستور کار خود، برای مقابله با چنین حملاتی قرار داده‌اند.
 
کمیته امور دولتی و امنیت داخلی مجلس سنای آمریکا، قانونی دو حزبی را در ماه ژوئن تصویب کرد که به آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت دستور می‌دهد تا توصیه‌هایی برای دفاع از ماهواره‌های تجاری ارائه کند.
 
این لایحه در انتظار تصویب مجلس سنای آمریکا قرار دارد. سازمان سیزا و پلیس فدرال ایالات متحده نیز هشداری را در ماه مارس برای تهدیدات علیه سامانه‌های ارتباطاتی ماهواره‌ای، صادر کردند.
 
کارگروه زیرساخت‌های حیاتی سامانه‌های فضای سازمان سیزا، که از اعضای دولتی و نمایندگان صنعت تشکیل شده است، در کوتاه ترین زمان ممکن، دستورالعملی را ارائه خواهد کرد که برای ارتقای راهنمایی‌های صنعت از سوی موسسه ملی استانداردها و فناوری طراحی شده است.
 
اما به اعتقاد کارشناسان، برخی از این فعالیت‌ها، پیش از حادثه ویاست بوده که نه تنها ارتباطات در اوکراین، بلکه در سایر بخش‌های اروپا را نیز دچار اختلال خواهد کرد.
 
سایر اقدامات صورت گرفته در مورد حمله سایبری به بخش هواوفضا به شرح ذیل است: برخی از قانون گذاران آمریکایی، سال گذشته پیش نویس قانونی را به مجلس ارائه کردند که بر اساس آن، فضا به عنوان هفدهمین زیرساخت حیاتی در ایالات متحده شناخته شود. این بدان معنا است که دولت فدرال، کمک به این صنعت در برابر حوادث و رخدادهای احتمالی را در اولویت قرار خواهد داد.
 
کریس اینگلیس (Chris Inglis)، مدیر ملی سایبری ایالات متحده، در مورد این پیش نویس، ابراز تردید کرده است. با این حال و در صورتی که طرح مذکور، از حمایت بخش صنعت برخوردار است، برندون بیلی(Brandon Bailey)، از شرکت غیرانتفاعی تحقیقات فضایی، در این زمینه هشداری را صادر کرد.
 
وی در این زمینه گفت: بدون برنامه ریزی مناسب برای اجرا، در نظر گرفتن فضا به عنوان یک زیرساخت حیاتی، می‌تواند سبب ایجاد یک بروکراسی غیرضروری شود که این امر می‌تواند نوآوری لازم برای اطمینان از اینکه ایالات متحده همچنان پیشرو در قابلیت‌های فضایی و ایمن بودن آن است را خدشه دار کند.
 
مرکز تجزیه و تحلیل و اشتراک گذاری اطلاعات فضایی در سال 2019 به عنوان مکانی برای بخش فضایی برای به اشتراک گذاری داده‌های تهدیدات راه‌اندازی شد.
 
در سال 2020، نیروی هوایی ایالات متحده و سرویس دیجیتال وزارت دفاع یک مسابقه سالانه هک ماهواره‌ای را برای هکرهای اخلاق مدار راه‌اندازی کردند تا قبل از بازیگران مخرب سایبری، آسیب پذیری‌ها را پیدا کنند.
مرجع : سایبربان
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.