تلفن همراه

گوشی

October 19, 2022
17:57 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139600

همه‌چیز درباره‌ شیائومی 13؛ از قیمت و تاریخ عرضه تا مشخصات و طراحی

تا رونمایی جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی با ویژگی‌های سخت‌افزاری قدرتمند و طراحی به‌روز مدت زیادی باقی نمانده است. گوشی‌های سری 13 شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند و چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار می‌شوند؟
شیائومی 13 و 13 پرو و 13 اولترا سه گوشی حرفه‌ای جدید این غول فناوری چینی‌اند که به‌زودی عرضه خواهند شد و از تراشه‌ی نسل جدید Snapdragon 8 Gen 2 استفاده خواهند کرد. در مقاله‌ی پیش‌ رو، تمامی اطلاعات موجود درباره‌ی این سه گوشی را بررسی می‌کنیم. مانند سال‌های گذشته، استفاده از نسل جدید پردازنده‌ی اسنپدراگون گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو و شیائومی 13 اولترا را در میان پرچم‌داران محبوب‌ و قدرتمند اندرویدی قرار می‌دهد؛ اما ممکن است لزوماً هر سه مدل در زمان یکسانی رونمایی نشوند.
 
تاریخ عرضه‌ی شیائومی 13
گوشی Mi 11 شیائومی ۸ دی ۱۳۹۹ روانه‌ی بازار چین شد و مدل‌های شیائومی 12 و شیائومی 12 پرو نیز دقیقاً یک سال بعد در چنین روزی معرفی شدند. بااین‌حال، ازآن‌‌جا‌‌که کوالکام قصد دارد پردازنده‌های جدید اسنپدارگون 8 نسل 2 را ۲۴ آبان رونمایی کند، به‌احتمال فراوان گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی امسال زودتر به‌دست مشتریان می‌رسند. بنابراین، انتظار داریم گوشی‌های شیائومی 13 و 13 پرو تا نیمه‌ی اول آذر در بازار چین عرضه شوند.
 
گفتنی است تا موجودشدن گوشی‌های سری 13 شیائومی در بازارهای جهانی چند ماهی زمان لازم است. گوشی‌های شیائومی 12 و 12X و 12 پرو اواسط فروردین به بازار اروپا راه پیدا کردند؛ درنتیجه، باید انتظار داشت سری 13 نیمه‌ی اول اسفند رسماً وارد بازار شود که به‌احتمال زیاد با رویداد MWC 2023 روز ۸ اسفند هم‌زمان خواهد بود.
 
قیمت سری 13 شیائومی
قیمت گوشی‌های 13 و 13 پرو شیائومی احتمالاً به‌دلیل تورم مانند بعضی از محصولات تولیدکنندگان دیگر افزایش خواهد داشت. بااین‌حال، ممکن است شیائومی افزایش قیمت‌ها را تاحدممکن محدود یا میزان آن را کمتر کند. برای یادآوری قیمت مدل‌های مختلف گوشی‌های سری 12 شیائومی در بازار اروپا ازاین‌قرار است:
 
شیائومی 12X با ۸ گیگابایت حافظه‌‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی: ۸۰۰ یورو
شیائومی 12 با ۸ گیگابایت حافظه‌‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی: ۸۷۰ یورو
شیائومی 12 با ۸ گیگابایت حافظه‌‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی: ۹۰۰ یورو
شیائومی 12 پرو با ۱۲ گیگابایت حافظه‌‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی: ۱,۱۰۰ یورو
 
طراحی شیائومی 13
پس از سال‌ها استفاده از طراحی جلویی مشابه، سرانجام شیائومی لبه‌های نمایشگر مدل‌های شیائومی 13 را استاندارد می‌کند؛ بنابراین، در نمایشگرهای گوشی‌های جدید، حاشیه‌های هم‌اندازه‌ای در دورتادور دستگاه را شاهد خواهیم بود. طراحی مذکور با بهره‌گیری از نمایشگر منعطف خمیده‌شده تا پشت گوشی همراه شده است که پیش‌تر در گوشی‌های آیفون اپل و ناتینگ دیده بودیم. بااین‌حال، مدل ارزان‌قیمت‌تر که از همه کوچک‌تر است، از نمایشگر تخت و بدون خمیدگی استفاده می‌کند.
 
در پنل پشتی گوشی شیائومی 13 سه دوربین با چینش متحول‌شده به‌چشم می‌خورد. درحالی‌که چینش دوربین‌های تمامی مدل‌های شیائومی 12 عمودی بود، چینش حسگرهای سری 13 شیائومی Pشکل خواهد بود. پیش‌تر، طرفداران رندرهایی از طراحی احتمالی دستگاه‌های مذکور را منتشر کرده‌اند. همچنین، پیش‌بینی می‌شود مجدداً تنها مدل بهره‌مند از گواهینامه‌ی ضدآب و ضدغبار IP68، گوشی شیائومی 13 اوترا باشد که با ماژول تصویری گِردش ظاهری تقریباً مشابه با نسل قبلی دارد.
 
مشخصات شیائومی 13
 
نمایشگر
همان‌طور‌که اشاره کردیم، شیائومی 13 به نمایشگر 2.5D مجهز است که البته تنها ویژگی جدید آن نیست. گوشی 12 شیائومی اندازه‌ای ۶/۲۸ اینچی داشت؛ ولی نمایشگر شیائومی 13 با رشدی درخورتوجه به ۶/۳۸ اینچ رسیده است. همچنین، استاندارد جدید 1.5K با روزولوشن ۲۷۱۲ در ۱۲۲۰ که در دستگاه‌های جدیدی مثل 12T و 12T پرو شیائومی معرفی شد، در گوشی‌های سری 13 تکرار خواهد شد.
 
نمایشگر ۶/۷۳ اینچی مورب و QHD+ گوشی‌های 13 پرو و 13 اولترا شیائومی به هر دو مدل برتری می‌دهد. شیائومی 13 پرو و 13 اولترا از پنل LTPO 2.0 استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از فرکانس پویای ۱ تا ۱۲۰ هرتزی برخوردار باشند و با تغییر آن در زمان نمایش محتوای مختلف، کیفیت بهتری به‌ارمغان بیاورند. گفتنی است تمامی گوشی‌های سری 13 از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند و علاوه‌بر برخورداری از نمایشگرهای کم‌مصرف AMOLED E6 سامسونگ، از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس استفاده می‌کنند.
 
پردازنده
شیائومی 13 جزو اولین گوشی‌های هوشمندی است که از تراشه‌ی جدید اسنپدراگون 8 نسل 2 برخوردار خواهد بود. پردازنده‌ی جدید کوالکام ۲۴ آبان در رویداد Snapdragon Summit معرفی خواهد شد. شیائومی 12 نیز یکی از اولین دستگاه‌هایی بود که از تراشه‌ی اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکام استفاده می‌کرد.
 
امسال، کوالکام از پیکربندی ۱+۲+۲+۳ هسته‌ای در پردازنده‌اش استفاده می‌کند که شامل سه هسته‌ی کورتکس A510 با فرکانس ۲ گیگاهرتز، یک هسته‌ی کورتکس X3 Prime با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته‌ی کورتکس A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و دو هسته‌ی کورتکس A710 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز می‌شود. تراشه‌ی مذکور به‌جای معماری ۴ نانومتری سامسونگ که اوایل سال میلادی جاری مشکلاتی در گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده بود، از معماری TSMC استفاده خواهد کرد.
 
اگرچه این تراشه هنوز عرضه نشده است؛ اطلاعات کافی درباره‌ی عملکردش دراختیار داریم. به‌گزارش Ice Universe، تراشه‌ی جدید کوالکام با بهبود ۱۵ درصدی درمقایسه‌با Snapdragon 8+ Gen 1، بهره‌وری را در اولویت خود قرار داده است. همچنین، کوالکام برای اتصال تراشه‌ی جدید خود از مودم X70 بهره می‌گیرد که مانند نسل قبلی توانایی داون لینک ۱۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای و آپ لینک ۳/۵ گیگابیت‌برثانیه‌ای را روی کاغذ دارد.
 
باتری و سرعت شارژ
امسال، احتمالاً گلکسی S23 با ظرفیت باتری بیشتری عرضه شود؛ به‌همین‌دلیل، احتمال دارد شیائومی نیز پرچم‌دارش را به باتری بزرگ‌تری مجهز کند. اگر به‌یاد بیاورید، 12 شیائومی باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شیائومی 12 پرو باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی و شیائومی 12 اولترا باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی داشتند. احتمال دارد نسل جدید این گوشی به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شود.
 
اگرچه ظرفیت دقیق گوشی‌های سری 13 شیائومی هنوز مشخص نیست، خبرها نشان می‌دهند که سرعت شارژ آن‌ها به‌لطف گواهینامه‌ی 3C افزایش یافته است. گفتنی است مدل معمولی شیائومی 13 به‌دلیل فرم فاکتور کوچک‌تر، همچنان از فناوری شارژ سریع ۶۷ واتی استفاده می‌کند؛ ولی شیائومی 13 پرو از فناوری شارژ ۱۲۰ واتی پشتیبانی خواهد کرد. همچنین، ممکن است شیائومی برای مدل اولترا شارژ سریع ۲۰۰ واتی در نظر بگیرد که بی‌نظیر خواهد بود. گفته می‌شود تمامی مدل‌ها از فناوری شارژ بی‌سیم معکوس و سریع ۵۰ واتی برخوردارند.
 
دوربین
پیش‌بینی می‌شود مدل معمولی شیائومی 13 به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی به‌همراه دوربین اولترا واید و ماکرو مجهز باشد. مدل 13 پرو نیز از دوربین ۵۰ مگاپیکسلی IMX989 و حسگر اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی و لنز تله‌فوتوی ۵۰ مگاپیکسلی گوشی شیائومی 12S اولترا استفاده خواهد کرد. درنهایت، شیائومی 13 اولترا نیز مثل هر سال، بهترین کیفیت تصاویر را به‌ارمغان می‌آورد.
 
همچون سال گذشته، دوربین اصلی شیائومی 13 اولترا از بزرگ‌ترین حسگر موجود بازار، یعنی حسگر یک‌اینچی و ۵۰ مگلپیکسلی IMX989 سونی، بهره می‌برد؛ ولی دوربین‌های جانبی سرانجام امسال ارتقا پیدا می‌کنند. شیائومی برای گوشی 13 اولترا حسگر اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی IMX890 و پریسکوپ ۵۰ مگاپیکسلی IMX758 در نظر گرفته است که قدرت بزرگ‌نمایی اپتیکال پنج‌برابری دارد. ناگفته نماند که تصویربرداری ماکرو با دوربین اولترا واید این گوشی امکان‌پذیر است.
 
نرم‌افزار شیائومی 13
شیائومی 13 با رابط کاربری MIUI 14 مبتنی‌بر اندروید 13 عرضه می‌شود که جدیدترین نسخه‌ی آن خواهد بود و هنوز قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدش مشخص نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.