بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 19, 2022
20:22 چهارشنبه، 27ام مهرماه 1401
کد خبر: 139609

چگونگی شکل‌گیری خدمات تمام دیجیتال بانک‌ها و ظهور نئوبانک‌ها

بانک‌ها پدیده‌ای تاریخی با عمری چند هزار ساله هستند که فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. بانکداری دیجیتال اما مفهومی است که تنها چند دهه از حیات آن می‌گذرد و هنوز مراحل رشد و توسعه خود را طی می‌کند. مزیت‌های متعدد بانکداری دیجیتال خیلی زود مورد استقبال مشتریان بانک‌ها قرار گرفت و باعث شد تا بانک‌ها برای جلب رضایت کاربران خود در این راستا قدم بردارند و توانایی انجام کارهای بانکی بیشتری را به صورت آنلاین برای مشتریان خود فراهم کنند. با ورود نئوبانک‌ها به عنوان نسل جدید موسسات مالی و بانکی، گام بزرگی برای دیجیتالی شدن تمامی خدمات بانکی برداشته شد. نئوبانک‌ها بدون داشتن هیچ شعبه‌ای، خدمات متنوع بانکی را به شکل آنلاین و غیرحضوری به کاربران خود ارائه می‌دهند. در ادامه مروری داشته‌ایم بر روندی که صنعت بانکداری طی این سال‌ها طی کرده و راهی که در نهایت به خلق نئوبانک‌ها منتهی شد. 
0327f86c4f8c4a668096d941ef571f6.jpg
بانک‌های نیمه دیجیتال
در بانکداری سنتی زیاد بودن تعداد شعب بانک‌ها مزیت به حساب می‌آمد، زیرا دراینصورت دسترسی کاربران به بانک‌ها راحت‌تر بود و رضایت کاربران در همه زمان‌ها عامل موفقیت یک بانک به شمار می‌رفت. مزیت «دسترسی» با توسعه اینترنت و گوشی‌های هوشمند به تدریج کمرنگ شد، به شکلی که در حال حاضر هر بانکی که تجربه دیجیتالی بهتری به کاربران خود بدهد جایگاه بهتری برای خود ایجاد می‌کند. در واقع همزمان با سبک زندگی مشتریان بانک‌ها، شکل خدمات موسسات بانکی هم تغییر کرد تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. 
این تغییرات در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و ضرورت دوری از مکان‌های عمومی، به یک اجبار تبدیل شد و همه کسب‌وکارها از جمله بانک‌ها را بر آن داشت تا به توسعه خدمات آنلاین خود بپردازند. خدماتی که با وجود آنلاین شدن اما هنوز روند کاملی نداشت و مشتریان بانک‌ها برای برخی از کارها (مثل شناسایی هویت، دریافت وام و…) مجبور به مراجعه حضوری در شبعه بانک‌ها بودند.
 
بانک‌های تمام دیجیتال
گسترش اینترنت، گوشی‌های هوشمند و پیشرفت‌های روزافزون فناوری، نیاز به خدمات جدید بانکداری را بیش از پیش عیان کرد. راه‌اندازی نئوبانک‌، راهکار مدرن پاسخ به این نیاز بود که با اتکا به فناوری‌های روز توانستند کاربران پیشرو و به خصوص نسل جوان را به سمت خود بکشانند.  
نسل نوین کاربران پس از باز کردن حساب در نئوبانک‌ها، برای نخستین بار با بانکی روبرو شدند که هیچ شعبه فیزیکی نداشت و تمامی خدمات از شناسایی هویت تا اعتبارسنجی و دریافت وام را تنها از طریق اپلیکیشن موبایل ارائه می‌داد. اگر بخواهیم به برخی از مهم‌ترین مزیت‌ها و قابلیت‌های نئوبانک‌ها اشاره کنیم، شامل موارد زیر می‌شود: 
دسترسی و پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته
کاهش قابل توجه کارمزدهای بانکی و هزینه‌‌های کاربران 
تبدیل مشتری به کاربر و اولویت قرار گرفتن راحتی و آسودگی کاربران
افزایش دقت و کاهش خطاهای انسانی به دلیل استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی به جای انسان‌ها
افزایش امنیت حساب‌ها به دلیل استفاده از به‌روزترین فناوری‌‌های موجود
همه این قابلیت‌ها باعث روی کار آمدن و تأسیس نئوبانک‌ها و افزایش محبوبیت آن‌ها به ویژه بین نسل جوان شده است. در ایران نیز، بلوبانک، نئوبانک ایرانی وابسته به بانک سامان است که اواخر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف پاسخگویی به نیازهای بانکی هموطنان، به ویژه قشر جوان، شروع کرد. این نئوبانک، با ارائه خدماتی تماما آنلاین و از طریق اپلیکیشن، توانسته با نوآوری، سطح جدیدی از خدمات بانکی را به ایرانیان ارائه دهد.    
 
بلوبانک علاوه بر تمامی مزیت‌های نئوبانک‌ها، قابلیت‌های متنوعی همچون صدور کارت بدون کارمزد با امکان انتخاب رنگ کارت، انتقال وجه به انواع روش های بانکی به صورت هوشمند، انتقال کارت به کارت با یک کلیک، امکان پرداخت خودکار قبوض خدماتی، برگشت مبلغی از پول در خرید، ساخت بلوباکس برای پس‌انداز هدفمند پول‌، سرویس بلوچارت برای مدیریت هزینه‌ها  و… را ارائه می‌دهد.     
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا نصب اپلیکیشن بلوبانک لطفا به وبسایت www.blubank.com مراجعه کنید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.