سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 5, 2022
13:10 شنبه، 14ام آبانماه 1401
کد خبر: 140050

فناوری AMD FSR 3 معرفی شد؛ دو برابر نرخ فریم بیشتر در بازی با وضوح 4K

FSR 3 سومین نسل از فناوری ویژه‌ی AMD برای ارتقاء عملکرد بازی‌های ویدیویی است که سال آینده دردسترس گیمرهای پلتفرم پی‌سی قرار می‌گیرد.
FidelityFX Super Resolution (یا FSR) راهکار اختصاصی AMD برای آپ‌اسکیل کردن وضوح بازی‌ها (بر پایه‌ی هوش مصنوعی) و ارتقاء عملکرد آن‌ها است که در حال حاضر با تنوع قابل توجهی از کارت‌های گرافیک سازگاری دارد. تیم قرمز شب گذشته رویدادی ویژه با محوریت معماری گرافیکی RDNA 3 برگزار کرد و در بخشی از این رویداد شاهد اشارات کوتاهی به نسل جدید فناوری FSR بودیم.
 
براساس گزارش تک‌اسپات، ای ام دی گفته است که فناوری FSR 3 را در سال آینده‌ی میلادی منتشر می‌کند. AMD در مراسم شب گذشته عملکرد تعداد زیادی از بازی‌ها را به هنگام فعال بودن FSR 2 نمایش داد، اما FSR 3 را صرفاً با یک دموی ساخته‌شده ازطریق موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ به‌نمایش درآورد.
AMD می‌گوید سومین نسل از فناوری FSR با اتکا بر قابلیتی به نام Fluid Motion Frames، در وضوح 4K دو برابر نرخ فریم بیشتر نسبت‌به FSR 2 ارائه می‌دهد که ادعایی قابل توجه است. نام این قابلیت تا حد زیادی ما را یاد DLSS Frame Generation انویدیا می‌اندازد، تکنیک پیشرفته‌ی درون‌یابی حرکتی که در DLSS ارائه می‌شود.
 
قابلیت DLSS Frame Generation که در انحصار کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا است از شتاب‌دهنده‌های ویژه‌ای برای ایجاد فریم‌های جدید در بین فریم‌هایی که به شیوه‌ی سنتی رندر شده‌اند استفاده می‌کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که DLSS Frame Generation می‌تواند در برخی از سناریوها نرخ فریم را به شیوه‌ی قابل توجهی بهبود دهد، اما این افزایش نرخ فریم با بالا رفتن تأخیر ورودی همراه می‌شود. به احتمال زیاد Fluid Motion Frames عملکرد مشابهی خواهد داشت. AMD فعلاً نگفته که تکنیک جدیدش نیازمند چه سخت‌افزاری است.
AMD به هنگام صحبت درباره‌ی FSR در مراسم دیشب به دفعات تأکید کرد که این فناوری روی تمامی پردازنده‌های گرافیکی مدرن کار می‌کند و این یکی از مزایای مهم محسوب می‌شود. درمقایسه، DLSS صرفاً با کارت‌های گرافیک سری RTX 2000 و RTX 3000 و RTX 4000 سازگاری دارد. به احتمال زیاد فناوری FSR 3 با گرافیک‌هایی که توسط AMD ساخته نشده‌اند نیز سازگار خواهد بود.
 
AMD در مراسم شب گذشته به نحوه‌ی استفاده از یادگیری ماشین در FSR اشاره نکرد. یادگیری ماشین را می‌توانیم مزیت اصلی DLSS نسبت‌به FSR خطاب کنیم. چند ماه پیش در شایعه‌ای اعلام شد که احتمالاً AMD روی هسته‌های جدیدی برای رقابت با هسته‌های تنسور انویدیا کار می‌کند. DLSS برای دستیابی به یادگیری ماشین، متکی‌بر هسته‌های تنسور است.
 
کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 XTX و Radeon RX 7900 XT که اولین محصولات مبتنی‌بر معماری RDNA 3 محسوب می‌شوند، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۲ آذر ۱۴۰۱) به ترتیب با قیمت ۹۹۹ دلار و ۸۹۹ دلار از راه می‌رسند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.