فناوری اطلاعات

November 8, 2022
19:00 سه شنبه، 17ام آبانماه 1401
کد خبر: 140196

هوش مصنوعی GAN چگونه یاد می گیرد؟

یکی از فناوری های نوین در حوزه هوش مصنوعی، فناوری جی ای ان (GAN) یا همان مخفف شبکه رقابتی مولد است. این فناوری یک مدل یادگیری ماشینی است که به طور گسترده در تولید تصویر و ویدئو استفاده می شود.
GAN ها (شبکه های رقابتی مولد) الگوریتم های یادگیری ماشینی هوشمند هستند که از شبکه های عصبی  مشابه مدل های کامپیوتری ساده شده مغز، به روشی خاص استفاده می کنند.
 
کارشناسان این نوع هوش مصنوعی را مولد یا همان تولید کننده می نامند زیرا هنگامی که آنها بر روی یک مجموعه داده آموزش دیدند، می توانند بر اساس مشاهدات و تجربیاتشان نمونه های جدیدی تولید کنند. شما می توانید یک الگوریتم یادگیری ماشینی مولد را بر روی مجموعه داده ای متشکل از میلیون ها عکس از چهره ها آموزش داده و به کمک آن چهره های فوتورئالیستی جدیدی تولید کند.
 
باید توجه داشت که بسیاری از الگوریتم ‌های یادگیری ماشینی مانند دانش آموزان نیاز به نظارت دارند. در ابتدا ما باید به آن‌ها بگوییم که داده ‌ها چه چیزی را نشان می ‌دهند و به آنها بگوییم که آیا پاسخ را درست می‌دهند یا نه اما  شبکه های رقابتی مولد بر خلاف نسخه های قدیمی هوش مصنوعی، نیازی به نظارت نداشته و خودشان اقدام به کسب تجربه، یادگیری و  آموزش می کنند.
 
دلیل این توانمندی منحصر به فرد شبکه های رقابتی مولد این است  که یک GAN دارای شخصیت دوگانه است. این نسل از هوش مصنوعی از دو شبکه عصبی برای رقابت با یکدیگر استفاده می کند و به همین دلیل عبارت رقابتی در توصیف آن به کار می رود. در حالی که یک شبکه عصبی به داده های آموزشی توجه کرده و سپس سعی می کند چیزی جدید تولید کند، شبکه عصبی دیگر سعی می کند بین این خروجی و مجموعه داده آموزشی تمایز قائل شود.
 
این دو شبکه دائما با یکدیگر در حال رقابت هستند و سیستم آن ها به گونه ای طراحی شده که هر بار شبکه اول بتواند شبکه دوم را فریب دهد پاداش گرفته و شبکه دوم هر بار که گول نخورد پاداش می گیرد. هر دو شبکه با تکرار این چرخه و با هدف به حداکثر رساندن این پاداش ها بهبود می یابند. این رقابت داخلی حاصل باعث می شود که شبکه فوق در تولید خروجی مجموعه های آموزشی بسیار خوب عمل کنند.
 
وقتی به یک شبکه های رقابتی مولد اطلاعات اضافی می ‌دهیم (مانند این تصویر یک نقاشی از فلان هنرمند است یا این عکس در شب گرفته شده است، اینجا تصویر ۷۵ درجه چرخیده است، تصویر بزرگنمایی شده و …) می تواند کارهای قابل توجهی انجام دهد. به گزارش سیناپرس، برای نمونه با کسب تجربه و اطلاعات بیشتر، شبکه های رقابتی مولد می توانند نسخه هایی با وضوح بالاتر از تصاویر تولید کنند یا یکی را به سبک دیگری تبدیل کرده و یا حتی روز را به شب یا تابستان را به زمستان در یک تصویر تبدیل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.