تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 12, 2022
17:27 شنبه، 21ام آبانماه 1401
کد خبر: 140315

موج تعطیلی گسترده استارت‌آپ‌‌‌ها در دو ماه اخیر

محدودیت‌ها و اختلالات گسترده اینترنتی ضربه محکمی بر بدنه نحیف اکوسیستم استارت‌آپی کشور وارد کرده است. دامنه این ضربات تا جایی پیش‌‌‌ رفته که حالا تعداد زیادی از استارت‌آپ‌‌‌ها ناچار به تعطیل کردن کسب و کار خود شده‌‌‌اند. در پی اتفاقات اخیر استارت‌آپ «انجام‌‌‌میدم» با انتشار بیانیه‌‌‌ای خبر از تعطیلی سایت خود بعد از ۸ سال و تا پایان سال ۱۴۰۱ داد. «انجام میدم» پلت‌فرمی بود که به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان، بستری را فراهم کرد تا کاربرانش در هر نقطه از ایران و حتی از سراسر جهان، این امکان را داشته باشند که بر اساس تخصص‌‌‌ها، استعدادها، مهارت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های خود پروژه کاری فریلنسری دریافت کنند. این استارت‌آپ با انتشار بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد بعد از گذشت ۸ سال از فعالیت خود، قصد دارد فعالیت خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ متوقف کند.
 
این توقف عملکرد در حالی است که «انجام میدم» پیش از این، بیش از ۲۲۰‌هزار فریلنسر در اختیار داشته و بیش از ۳۳۲‌هزار سفارش کسب و کار بر بستر آن انجام شده است. این استارت‌آپ در اطلاعیه توقف فعالیت خود آورده است: « طی سال‌های گذشته همواره تلاشمان این بوده که پلت‌فرمی را برای هموطنانمان مهیا کنیم که بتوانند در آن به خدمات موردنیاز برای توسعه‌‌ کسب و کارهای خود به شکلی آسان دسترسی داشته باشند و افراد با مهارت نیز بتوانند از مهارت‌‌‌های خود کسب درآمد کنند (امکانی که البته در شرایط نرمال باید همزمان با دیگر کشورهای جهان از سال‌ها قبل در اختیار ایرانیان قرار می‌‌‌گرفت). در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست‌‌‌وپنجه نرم کردیم ولی همواره امیدوار بودیم که با بهبود شرایط بتوانیم با جذب سرمایه‌‌‌های موردنیاز، آن‌طور که شایسته است به توسعه این پلت‌فرم بپردازیم. بعد از گذشت ۸سال از اولین روزی که در تیمی کوچک ایده راه‌‌‌اندازی چنین پلت‌فرمی به ذهنمان رسید، بعد از اینکه پذیرای بیش از ۲۲۰ فریلنسر و کسب و کار بودیم و به ثبت بیش از ۳۳۰‌هزار سفارش انجام کار کمک کردیم، حالا متاسفانه با دو چندان شدن مشکلات، دیگر توان ادامه‌‌ سرمایه‌‌‌گذاری برای حفظ و توسعه‌‌ انجام میدم را در خود نمی‌‌‌بینیم. ما از نزدیک و به‌‌‌طور روزانه دیدیم که چطور افراد جوان می‌توانند با خلاقیت خود ارزش ایجاد کنند. اما حالا تعداد سفارش‌‌‌های ثبت شده در دو ماه اخیر به کمتر از نصف روزهای عادی تقلیل پیدا کرده است و این موضوع نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌‌‌ کسب و کارهای کوچک، خرد و فریلنسرها در کشور است. صمیمانه امیدواریم روزی را ببینیم که مردم و کسب وکارها بتوانند به‌‌‌طور عادی به ایجاد اشتغال و تولید ثروت برای میهنمان کمک کنند.»
 
در ادامه اطلاعیه این استارت‌آپ، زمان توقف فعالیت سایت منتشر شده است که طبق آن ثبت‌‌‌نام کاربران جدید از ۱۳ آبان و ثبت کارهای جدید از ۲۰ آبان متوقف شده است. ثبت‌سفارش‌‌‌های جدید هم از ۲۰آذر متوقف می‌شود. در ادامه این اطلاعیه آمده است که ثبت درخواست برداشت وجه فوری از ۲۰ دی ماه متوقف می‌شود و آخرین مهلت ثبت درخواست‌‌‌های معمولی برداشت وجه ۲۰ بهمن ماه خواهد بود و آخرین دور تسویه حساب‌‌‌ها تا پایان بهمن ماه انجام خواهد شد. همچنین محتواها و فایل‌‌‌های آپلود شده در سایت تا ۱۰ اسفند ماه قابل دانلود و پشتیبان‌‌‌گیری خواهند بود و پس از آن تضمینی برای در دسترس بودن آنها وجود نخواهد داشت. در پایان این اطلاعیه نوشته شده که فعالیت بخش پشتیبانی کاربران در واحدهای مختلف نیز از ۱۰ اسفند ماه متوقف می‌شود.
 
این مشکلات دامن‌‌‌گیر استارت‌آپ «موبواستودیو» هم شد. «مهدی شجاری»، مدیرعامل «موبو نیوز» با انتشار توییتی اعلام کرد که «موبواستودیو» جمع شد. او در ادامه نوشت: «با ۱۰ نفر از کارمندانمان خداحافظی کردیم. ما در چهار سال فعالیت مستمر نزدیک به‌هزار ویدئو ساختیم؛ مسیری که بدون حمایت تیم موبواستودیو امکان‌‌‌پذیر نبود. با این حال ما به‌‌‌زودی در روزهای خوب دوباره برمی‌‌‌گردیم.»
 
در ادامه موج این تعطیلی‌‌‌ها به استارت‌آپ «ویدی‌‌‌وود» هم رسید. این استارت‌آپ اعلام کرده است که پس از شروع اختلال در اینترنت این مجموعه با افت ۷۸‌درصدی در درآمد مواجه شده و مجبور به تعدیل ۳۰ نفر از نیروهای خود شده. مدیرعامل این مجموعه عنوان کرد که قصد دارد با فروش اموال شرکت، بدهی‌‌‌ها و دستمزد کارکنان را بپردازد و کسب و کار را زنده نگه دارد تا بتوانند به زودی این استارت‌آپ را از ایران خارج کنند. به گزارش روابط‌عمومی تپسل، «یاشار راکعی»، مدیرعامل ویدی‌وود که یک ویدئوساز آنلاین است، درباره وضعیت کسب و کار خود پس از شروع اختلال در اینترنت ایران می‌‌‌گوید: «ایده اولیه ما این بود سرویسی ارائه دهیم که کاربر بتواند هر ویدئویی نیاز دارد، با امکان ویرایش گسترده به آن‌‌‌ بدهیم. ولی به دلیل زمان‌بر و هزینه‌‌‌بر بودنش، تصمیم گرفتیم در دو نسخه به آن برسیم. نسخه اول (محدود) ارائه قالب‌‌‌هایی به کاربر بود تا با تغییر دادن ۱۵ تا ۲۰‌درصد از محتوای آن، به ویدئو مورد نظرش برسد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. اما ورژن دوم (کامل) این امکان را به کاربر می‌دهد تا هر ویدئویی را با سناریوهای دلخواه و کارگردانی متفاوت و با هر مدت‌‌‌زمانی که مدنظرش است تولید کند. در این شرایط بیش از ۷۰‌درصد امکان ویرایش ویدئو به کاربر داده می‌شود.» یاشار راکعی درباره روزهای قبل از محدودیت‌ها گفت: «کمتر از یک هفته با لانچ فاصله داشتیم؛ تمام منابع مالی‌‌‌مان را خرج کرده بودیم تا به سرعت محصول را به بازار برسانیم. آن تیم چهارنفره تبدیل شده بود به یک خانواده درجه یک ۳۰نفره. یک قدم مانده بود که نتیجه این همه تلاش شبانه‌‌‌روزی را ببینیم تا محدودیت‌های مالی‌‌‌مان را جبران کنیم که یک‌‌‌شبه چراغ اقتصاد دیجیتالی را خاموش کردند و الان که با شما صحبت می‌‌‌کنم دیگر نه خبری از آن تیم است نه آن شرکت.»
 
راکعی درباره خسارت‌‌‌هایی که به ویدی‌وود وارد شد توضیح داد: «مهم‌ترین خسارتی که به ویدی‌وود وارد شد، از دست رفتن تیم درجه‌‌‌‌‌‌ یکی بود که می‌توانستیم با آنها به تمام اهداف‌‌‌مان برسیم. این بزرگ‌ترین مساله‌ای است که بابتش ناراحتم. مجبور شدیم کل تیم را تعدیل کنیم و حالا تنها تیم چهار نفره بنیان‌گذاران باقی مانده است. به تبع آن شرکت را هم تحویل دادیم و تمام وسایلش را برای فروش گذاشته‌‌‌ایم تا بدهی‌‌‌ها و دستمزد بچه‌‌‌ها را بدهیم.» به گفته راکعی، در این مدت درآمد این استارت‌آپ شاهد کاهشی ۷۸‌درصدی در درآمد ویدی‌وود و ۹۰‌درصدی در درآمد ۹‌هزار نفری بوده است که به واسطه این استارت‌آپ درآمد کسب می‌کرده‌‌‌اند. ویدی‌وود هم در راستای مسوولیت اجتماعی شرکتی خود، به مدت ۱۵ روز تمام خدماتش را برای کاربران رایگان کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.