امنیت

فناوری اطلاعات

November 19, 2022
17:03 شنبه، 28ام آبانماه 1401
کد خبر: 140573

اپلیکیشن جام جهانی قطر را دانلود و نصب نکنید

مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده، اپلیکیشن جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را یک بدافزار تشخصی داده و از نقص حریم خصوصی کاربران در آن خبر داده‌اند. مقامات کشورهای مختلف از شهروندان خود خواسته‌اند برای حفظ امنیت اطلاعات شخصی، تا جای ممکن از دانلود و نصب این برنامه خودداری کنند و چنانچه مجبور هستند، ترجیحا آن روی یک گوشی ثانویه نصب کنند.
مهمانان قطر که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های پرشور جام جهانی ۲۰۲۲ به این کشور می‌آیند، اپلیکیشن رسمی جام جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین اپلیکیشن دیگری با نام Ehteraz را برای نصب پیش روی خود دارند. با این حال، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده از نقص حریم خصوصی در این اپلیکیشن‌ها خبر داده‌اند و از مردم خواسته‌اند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آن‌ها را دانلود نکنند.
 
کارشناسان هر دو برنامه مختص به جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را در دسته «جاسوس‌افزارها» قرار داده‌اند. آنها معتقدند که این دو برنامه دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات شخصی کاربران و امکان خواندن، حذف، تغییر محتوا و حتی برقراری مستقیم تماس را برای دولت قطر فراهم می‌کنند. سرپرست حفاظت از داده‌های آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند که این دو برنامه در زمینه دسترسی به اطلاعات شخصی پا را فراتر از آنچه مشخص کرده‌اند می‌گذارند. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها حتی برقراری تماس و شماره مورد استفاده را ذخیره می‌کند. برنامه دیگر هم به صورت فعال مانع قرارگیری گوشی در حالت Sleep  می‌شود. ضمن اینکه داده‌های برنامه‌ها فقط روی دستگاه کاربر باقی نمی‌ماند و به یک سرور مرکز انتقال داده می‌شود.
 
توصیه مسئولان آلمانی این است که اگر کاربران چاره‌ای جز نصب اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ ندارند، آن‌ها روی گوشی دیگری به غیر از گوشی اصلی خود نصب کنند. سازمان‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه هم توصیه‌هایی مشابه را به کاربران کرده‌اند. سازمان مربوطه در نروژ حتی این احتمال را مطرح کرده است که دولت قطر از طریق این اپلیکیشن‌ها مشغول رصد مسافران جام جهانی قطر ۲۰۲۲ باشد؛ البته این چندان جای تعجبی ندارد، از آنجا که گزارشی جدید حاکی از نظارت گسترده قطر روی مردم با استفاده از چندین هزار دوربین است.
 
یک سازمان فرانسوی که در زمینه حفاظت از اطلاعات فعالیت می‌کند نیز از کاربران تقاضا می‌کند که به طور جدی به عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی خود توجه داشته باشند و برنامه را دقیقاً قبل از خروج از فرانسه نصب و بلافاصله بعد از بازگشت به این کشور حذف کنند. اگرچه دولت فرانسه رابطه دوستانه‌ای با قطر دارد، اما از طریق وزیر دیجیتال خود ژان نوئل باروت رسماً اعلام کرده است که قطر حقوق کاربران در زمینه امنیت اطلاعاتشان را به رسمیت نمی‌شناسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.