فناوری اطلاعات

November 20, 2022
11:03 یکشنبه، 29ام آبانماه 1401
کد خبر: 140590

برزیل بیشترین شانس قهرمانی را دارد

این روزها تب جام جهانی همه دنیا را فراگرفته و بسیاری از کشورها امیدوارند که در مسابقات پیش رو موفق عمل کرده و قهرمان شوند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان داده است که شانس برنده شدن در سال جاری به شدت به نفع یک قدرت کلاسیک فوتبال یعنی برزیل است.
یک تیم بین المللی از پژوهشگران، هزاران شبیه سازی را با استفاده از فناوری یادگیری ماشین انجام داده و در نهایت دریافتند که برزیل ۱۵ درصد شانس قهرمانی در جام جهانی فوتبال را دارد. در این مطالعه، مدل‌ های آماری برای نقاط قوت بازی هر تیم با اطلاعاتی در مورد ساختار آن‌ ها ترکیب شد.
 
در این شبیه سازی علاوه بر مسائل فنی و تکنیکی، مواردی مانند ارزش بازار باشگاه های بازیکنان و تعداد فوتبالیست هایی که در لیگ قهرمانان شرکت می ‌کنند در کنار شرایط اجتماعی-اقتصادی هر کشور، از جمله جمعیت و تولید ناخالص داخلی، مورد توجه قرار گرفت.
 
گفتنی است پیش بینی قهرمان جام جهانی پیش رو بسیار دشوارتر از ادوار پیشین است زیرا علاوه بر مشکلات خاصی که در این جام جهانی به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت، این موضوع مطرح است که فصل برگذاری این مسابقات مطلقا مناسب نیست زیرا در ماه های زمستان، تمام لیگ های بزرگ فوتبال در اروپا و آمریکای جنوبی مجبورند برنامه بازی های معمول خود را برای سازگاری با مسابقات قطع کنند. این امر باعث می شود تیم های ملی زمان کمتری برای آماده شدن و بازیکنان زمان کمتری برای ریکاوری قبل و بعد از جام جهانی داشته باشند. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی خاص قطر نیز  خطر آسیب ‌دیدگی را افزایش می ‌دهد.
 
پس از انجام ۱۰۰ هزار شبیه سازی مسابقه به مسابقه، با پیروی از قرعه کشی مسابقات و تمام قوانین فیفا، پژوهشگران احتمال صعود هر تیم به دورهای بعدی جام جهانی و همچنین شانس آنها برای برنده شدن در کل مسابقات را شناسایی کردند. در حالی که برزیل ممکن است بیشترین شانس را برای برنده شدن داشته باشد، طبق این مطالعه، چندین کشور دیگر هنوز در رقابت جدی با برزیل هستند. بر این اساس اعلام شد پس از برزیل با ۱۵ درصد شانس قهرمانی، آرژانتین (۱۱.۲٪)، هلند (۹.۷٪)، آلمان (۹.۲٪) و فرانسه (۹.۱٪) قرار گرفته و پنج کشور برتر با بهترین شانس برای قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ محسوب می شوند.
 
پس از این کشورها، اسپانیا با (۷.۵٪)، انگلیس (۷.۴٪)، بلژیک (۷.۲٪)، دانمارک (۶.۵٪) و پرتغال (۵.۵٪) قرار دارند که  هر کدام حداقل ۱ در ۲۰ شانس کسب عنوان قهرمانی دارند.
 
برای ۲۲ کشور دیگر، شانس بسیار کمتر است. در واقع همه این تیم ها طبق شبیه سازی ها کمتر از سه درصد شانس قهرمانی در جام جهانی را دارند. مثلا در مورد ایالات متحده، که طی ماه های اخیر تیزرهای تبلیغات تلویزیونی متعددی ساخته شد که در آن از بابانوئل درخواست می‌ شود این کشور در جام جهانی قهرمان شود، شرایط چندان مطلوب نیست و آمریکایی ها بابانوئل را در موقعیت بسیار سختی قرار داده اند زیرا بر اساس این مطالعه، احتمال قهرمانی آمریکا در جام جهانی امسال در قطر ۰.۶ درصد است.
 
باید در نظر داشت که علی رغم این مطالعه دقیق، محققان می گویند که شبیه سازی کامپیوتری نمی تواند با دنیای واقعی مقایسه شود.
 
آندریاس گرول از دانشگاه فنی دورتموند آلمان در این رابطه توضیح می ‌دهد که ما احتمالات را ارائه می ‌دهیم، نه قطعیت‌ ها را و احتمال برنده شدن ۱۵ درصدی برزیل نیز گویای ۸۵ درصد عدم موفقیت است.
 
البته این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که مدل Innsbruck Zeileis که بر اساس شانس های تعدیل شده شکل گرفته، پیش از این تیم های حاضر در فینال یورو در سال ۲۰۰۸ و قهرمانی اسپانیا در جهان و اروپا را در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به درستی پیش بینی کرد. حال باید منتظر ماند تا ببینیم در نهایت کدام کشور جام ۲۰۲۲ را به خانه می برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.