سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 22, 2022
15:22 سه شنبه، 1ام آذرماه 1401
کد خبر: 140680

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری آمازون از الکسا و محصولات دیگر

فروشگاه اینترنتی آمازون امسال ۱۰ میلیارد دلار ضرر از بعضی دستگاه‌هایش از جمله دستیار صوتی الکسا متحمل خواهد شد.
 
دستیار صوتی آمازون زمانی یکی از پروژه‌هایی بود که سریعترین رشد را داشت اما اکنون در میان محصولاتی است که امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار ضرر به این شرکت وارد می‌کنند.
 
واحد "دیجیتال جهانی" آمازون که شامل دستگاه‌های الکسا، اکو (Echo) و سرویس یکپارچه پرایم ویدئو است، در سه ماهه نخست امسال سه میلیارد دلار ضرر عملیاتی داشت. یک منبع آشنا از فعالیت واحد "دیجیتال جهانی" به بیزنس اینسایدر گفت: عمده این ضرر به دلیل الکسا و دستگاه‌های دیگر آمازون بود.
 
دستیار صوتی، ایده جف بزوس، بنیانگذار آمازون بود و او از تیمی که روی این محصول کار می‌کرد، حمایت می‌کرد و در ساخت آن مشارکت داشت و بر کارزارهای بازاریابی ایمیلی برای الکسا نظارت داشت. هنگامی که الکسا در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، آمازون می‌خواست با استفاده از الکسا به افراد فروش داشته باشد نه از طریق افرادی که دستگاه‌های اکو مجهز به دستیار صوتی الکسا را خریداری می‌کنند. اما چهار سال پس از ورود الکسا به بازار، مشتریان از این که این دستگاه، پیام‌های ضبط شده را به افراد اشتباهی ارسال می‌کنند، شکایت دارند و همچنین، گزارش‌هایی منتشر شده است که کارکنان آمازون به آنچه به الکسا در دستگاه‌هایشان می‌گویند، گوش می‌کنند.
 
با این حال، الکسا به نقطه‌ای رسیده است که یک میلیارد تعامل در هفته دارد و افراد به عنوان مثال درباره وضعیت هوا سوال می‌کنند که پولی نیست.
 
طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، الکسا و اکو در سال ۲۰۱۸ حدود پنج میلیارد دلار ضرر کردند. به گفته سه کارمند سابق آمازون، همان سال آمازون ۱۰ هزار کارمند داشت که روی محصولات الکسا و اکو کار می‌کردند. تا پایان سال ۲۰۱۹، استخدام برای این تیم متوقف شد و سال بعد، بزوس مشارکت در توسعه این محصول را متوقف کرد.
 
دیوید لیمپ، نایب رئیس دستگاه‌ها و خدمات آمازون در سال ۲۰۱۹ در دیداری گفت: تعامل و امنیت الکسا باید بهبود پیدا کند تا این محصول بتواند به سطح بعدی برسد. وی پیش از این در بیانیه‌ای به بیزنس اینسایدر گفته بود آمازون همچنان به اکو و الکسا پایبند است و به سرمایه‌گذاری بالا در این محصولات ادامه می دهد.
 
در بخش دستیار صوتی دیجیتالی، الکسا از نظر تعداد بالای کاربران، پس از دستیار گوگل و سیری اپل امسال در رتبه سوم قرار دارد.
 
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، با این حال، اخراج‌های هفته گذشته که از سوی آمازون اعلام شد، نشان داد اخراج‌ها می‌تواند در درجه اول بر کار روی تیم الکسا تاثیر بگذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.