رسانه‌های اجتماعی

November 22, 2022
18:28 سه شنبه، 1ام آذرماه 1401
کد خبر: 140689

ماسک به دنبال امنیت؛ سیگنال به کمک توییتر می‌آید

ایلان ماسک می‌گوید می‌خواهم کاری کنم که حتی اگر «اسلحه به سمتم بگیرند هم نتوانم پیام‌های خصوصی کسی را بخوانم.» به گفته او، سازنده پیام‌رسان سیگنال در این کار به او کمک می‌کند. ماسک مدت‌هاست از بهبود وضعیت پیام‌های خصوصی در این شبکه اجتماعی صحبت می‌کند.
ماسک در جلسه‌ای روز دوشنبه (۲۱ نوامبر) در دفتر مرکزی توییتر در سان‌فرانسیسکو با نام بردن از «توییتر ۲.۰» به کارکنان این شرکت گفت، توییتر از این پس پیام‌های خصوصی را رمزنگاری می‌کند و در تلاش است تا امکان تماس ویدئویی و صوتی رمزنگاری‌شده را نیز برای کاربران فراهم کند.
 
ماسک می‌گوید: «می‌خواهیم کاری کنیم که کاربران بدون نگرانی در مورد حریم خصوصی یا نگرانی در مورد نشت اطلاعاتی و انتشار پیام‌های خصوصی با هم ارتباط داشته باشند یا فکر اینکه شخصی در توییتر از آنها جاسوسی می‌کند آزارشان ندهد. البته پیش از این چند بار شاهد چنین اتفاقی بودیم و اصلاً چیز خوبی نیست.»
 
صحبت ماسک درباره نشت پیام‌های خصوصی حقیقت دارد. توییتر در سال ۲۰۱۸ به کاربران خود هشدار داد که تعدادی از پیام‌های خصوصی بین کسب‌وکارها و مشتریان‌شان در دسترس یکسری افراد قرار گرفته است. دولت ایالات متحده نیز پیشتر در همان سال یکی از کارکنان سابق را به جاسوسی از کاربران به نیابت از عربستان سعودی متهم کرد؛ با این حال معلوم نیست از این پیام‌های خصوصی چه استفاده‌ای شده است.
 
توییتر در طول سال‌های گذشته چندین بار برای رمزنگاری پیام‌های خصوصی تلاش کرده است اما این تلاش‌ها هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. با این حال ماسک می‌گوید رمزنگاری پیام‌های خصوصی یکی از اولویت‌های توییتر ۲.۰ محسوب می‌شود. او روز دوشنبه به کارکنان گفت: «باید این‌طور باشد که حتی اگر اسلحه به سمتم بگیرند هم نتوام پیام‌های خصوصی کسی را بخوانم.»
 
او در ادامه به تعریف و تمجید از پیام‌رسان سیگنال پرداخت و گفت با ماکسی مارلینسپایک، سازنده سیگنال، صحبت کرده و احتمالاً او در روند رمزنگاری پیام‌های خصوصی توییتر به آنها کمک می‌کند.
 
ماسک می‌گوید: «جالب اینکه ماکسی مارلینسپایک پیشتر در توییتر کار کرده است و سال‌ها پیش قصد رمزنگاری پیام‌های خصوصی را داشته است اما بعد از اینکه امکانش برای او فراهم نشد سیگنال را ساخت.»
 
او اضافه می‌کند: «ما همچنین می‌خواهیم امکان تماس صوتی و تصویری در پیام خصوصی را فراهم کنیم.» ماسک می‌گوید در سیگنال برای ارتباط به شماره تلفن نیاز است و توییتر می‌خواهد کاری کند که «دیگر نیاز به اشتراک‌گذاری شماره تلفن» برای ارتباط امن نباشد. سیگنال سال ۲۰۲۰ اعلام کرد در تلاش است تا امکان ارتباط بدون اشتراک‌گذاری شماره تلفن را فراهم کند اما این امکان هنوز عرضه نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.