تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 23, 2022
17:49 چهارشنبه، 2ام آذرماه 1401
کد خبر: 140714

دستگاه‌های کم‌کار در دولت هوشمند

آخرین آمارها نشان می‌دهد که ۸۱ درصد از دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند.
اما نکته قابل توجه این است که هنوز ۱۹ دستگاه که از قضا جزو دستگاه‌های پرکاربرد هستند، هنوز به این سامانه ملی متصل نشده‌اند و این در حالی است که مهلت تعیین شده برای دستگاه‌ها پایان دی ماه تعیین شده است.
 
از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به بانک‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرد. با الکترونیکی شدن سرویس‌ها قرار بر این است که خدمات حاکمیتی و دولتی به‌صورت غیرحضوری و بدون ارائه مدرک کاغذی از سوی شهروندان انجام شود. اگرچه مدت‌هاست این پروژه آغاز شده و طی یک فرایند چند ساله عمده دستگاه سرویس‌های خود را روی این سامانه بالا آورده‌اند، اما دستگاه‌های کم کار همچنان چالش‌هایی برای این پروژه ملی ایجاد کرده‌اند.
 
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در واکنش به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چه مشکلی پیش روی سازمان‌ها برای اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند وجود دارد، مهم‌ترین مسئله را اراده مدیریتی عنوان کرده بود و موضوع تجهیزات و زیرساخت‌ها را کم اهمیت‌ترین مانع در این مسیر دانسته بود.
 
دستگاه‌های کم‌کار
جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با رسانه‌های بانک‌های دولتی را به‌عنوان یکی از دستگاه‌هایی نام برد که هنوز به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل نشده‌اند. بیمارستان‌ها هم از دستگاه‌هایی به شمار می‌روند که ذیل وزارت بهداشت هنوز توفیقی در این مورد به‌دست نیاورده‌اند. این در حالی است که به‌طور مشخص، این دستگاه‌ها در شمار مراکزی قرار می‌گیرند که مردم به شکل روزمره با آنها در ارتباط هستند.
 
همچنین برخی دستگاه‌ها مانند وزارت امور خارجه، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده در مجموعه وزارت آموزش و پرورش، صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق حمایت از توسعه و تحقیقات صنایع الکترونیک در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و در مجموعه جهادکشاورزی شرکت پشتیبانی امور دام و در مجموعه وزارت علوم نیز به‌طور کلی همه دانشگاه‌ها به این سامانه متصل نشده‌اند.
 
دستگاه‌های متصل
در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بند واو تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به وزارت ارتباطات راه‌اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند تکلیف شده است. درحالی‌که در ابتدا مقرر شده بود ۱۷۳دستگاه به این پنجره ملی متصل شوند، اما ۳۵دستگاه از شمول این قانون خارج شدند و علت این اتفاق ماهیت خدمات آنها عنوان شد. به‌عبارت دیگر، از حجم این پروژه کاسته شد.
به این ترتیب درحالی‌که از حجم این پروژه کاسته شد، اما اکنون معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران از متصل نشدن ۱۹دستگاه به این پروژه ملی خبر داده است. این عدد هم در حالی اعلام شده که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تیرماه ۱۴۰۱یعنی حدود ۵ماه پیش تعداد دستگاه‌های متصل نشده به پنجره ملی خدمات هوشمند را ۸دستگاه اعلام کرده بود.
 
میزان اتصال دستگاه‌ها
صرف‌نظر از تفاوت در ارائه آمارها و کاهش دستگاه‌های مشمول به این علت که حدود خدمات این دستگاه‌ها در نسبت با کسب‌وکارها و شهروندان قرار نمی‌گیرد، میزان اتصال هر دستگاه هم اهمیت دارد. به‌عنوان مثال، سازمان مناطق آزاد و فراجا اتصال صد درصدی را محقق کرده‌اند.
همچنین برخی دستگاه‌ها را می‌توان در زمره گروه‌هایی دانست که بیش از ۷۵درصد به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند. ازجمله این دستگاه‌ها می‌توان به کمیته امداد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد.
 
بخشی دیگر از دستگاه‌ها در گروه بالای ۵۰ درصد قرار می‌گیرند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۶۱درصد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۵۸درصد، وزارت نیرو با ۵۵درصد، وزارت کشور با ۵۲درصد، وزارت دادگستری و سازمان انرژی اتمی با ۵۰درصد در این گروه طبقه‌بندی می‌شوند.
 
در این میان، میزان اتصال برخی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند زیر ۱۰درصد عنوان شده است که می‌توان به وزارت صمت، سازمان تبلیغات، بنیاد ملی نخبگان، بانک مرکزی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام شده است. با این حال، آنگونه که جوادموحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرده، میزان اتصال وزارت علوم به پنجره ملی خدمات هوشمند ۱۳ درصد عنوان شده است.
 
همچنین میزان دستگاه‌هایی که در روند این پروژه قرار دارند و به‌عبارتی در حال اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند هستند ۶ درصد اعلام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.