اپراتورها

تلفن همراه

December 10, 2022
11:12 شنبه، 19ام آذرماه 1401
کد خبر: 141127

محدودیت اینترنت رایتل را به ورشکستگی نزدیک کرد

مدیرعامل رایتل در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرده که محدودیت‌های اینترنتی باعث کاهش درآمد روزانه ۱۴ میلیارد ریالی به این شرکت شده و در ۲۱ روز شروع محدودیت‌ها این شرکت ۳۰۲ میلیارد ریال خسارت دیده است.  
یاسر رضاخواه، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره رایتل در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار کمک و صدور دستور اقدام لازم برای انجام اقدامات و اعمال‌ساز و حمایت لازم به منظور جبران خسارت‌ها و هزینه‌های ناشی از اعمال محدودیت بر پهنای باند اینترنت بین‌المللی شده است.  
 
این نامه که ۹ آبان به عیسی زارع‌پور، به عنوان وزیر ارتباطات و رئیس کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات زده شده تاکید شده که محدودیت اینترنت بین‌الملل در چند هفته اخیر بنا بر ملاحظات امنیتی- سیاسی و به دستور نهادها و ارگان‌های مربوطه، علاوه بر مشکلات و چالش‌های فراوان در تامین و برقراری ارتباط از بستر سرویس اینترنت برای عموم جامعه و کسب‌وکارها، ضرر و خسارت مالی قابل توجهی را برای اپراتورهای ارتباطی به ویژه اپراتورهای تلفن‌همراه و شرکت خدماذت ارتباطی رایتل با سهم بازار کم به همراه داشته است.  
 
در این نامه آمده که در چند هفته گشته منابع و درآمدهای مالیا ین شرکت در ایام قطعی سرویس اینترنت و نیز اعمال محدودیت‌های دیگر به طور چشمگیری کاهش یافته است؛ به طوریکه اعمال محدودیت در پهنای باند اینترنت از ۳۰ شهریور ماه موجب افت مصرف مشترکان و به تبع آن کاهش ترافیک سرویس دیتا تا ۵۰ درصد در حالت عادی شده و ترافیک روزانه رایتل از حدود ۱۵۰۰ ترابایت در ابتدای شهریور ماه به کمتر از ۷۰۰ ترابایت در اوایل مهر ماه کاهش یافته است.  
 
کاهش درآمد ۱۴ میلیاردی روزانه و ۳۰۲ میلیارد ریالی درآمد کلی در ۲۱ روز ابتدایی اعمال محدودیت‌ها اینترنتی از دیگر خسارت‌هایی بوده که رایتل در این نامه به وزیر ارتباطات اعلام کرده است.  
 
رایتل با اعلام اینکه ۸۶ درصد از درآمد این اپراتور از دیتا است گفته است که با توجه به سهم بازار اندک این اپراتور از بازار ارتباطی کشور و همچنین سهم بسیار پایین درآمدی استفاده از سرویس‌های مکالمه و پیامک در سبد درآمد رایتل در مقایسه با سرویس دیتا، جبران خسارت و احیای درآمد از دست رفته در مدت یاد شده از طریق این سرویس‌ها غیرممکن بوده است.  
 
رایتل تاکید کرده که ادامه روند فعلی و استمرار محدودیت‌های اعمال شده در پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل ناگزیر منجر به تغییر بنیادین رفتار خرید و استفاده مشترکان از خدمات ارتباطی قابل ارائه و کاهش بیش از پیش منابع و فرصت‌های افزایش درآمد شرکت خدمات ارتباطی رایتل که اساسا دیتا کاربر است، خواهد شد که این امر در نتیجه منجر به حرکت به سمت خروج اجباری این اپراتور از بازار ارتباطی کشور می‌شود.  
 
براساس نکات اعلام شده در این نامه خروج رایتل از بازار تنها خروج یک اپراتور از بازار نیست و باعث اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اچتماعی به عنوان سهامدار بیش از چهل میلیون بیمه‌گذار و کارگران زحمتکش می‌شود.  
 
رضاخواه در نامه خود با اشاره به رعایت تمامی اولویت‌های امنیتی و همکاری‌هایی که این اپراتور با نهادهای امنیتی و همچنین رگولاتوری این حوزه انجام داده، تأکید کرده که تداوم وضعیت یا جبران نکردن هزینه‌های مالی و تجاری شرایط، منجر به ورشکستگی این شرکت و نیز ورود زیان مالی بسیار گسترده غیرقابل جبران به سهامداران آن خواهد شد و در نهایت امکان ایفای تعهدات مالی و توسعه‌ای شبکه وجود نخواهد داشت و این اپراتور دیگر قادر به سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و حوزه‌های نوین کسب‌وکار ارتباطی در کشور نخواهد بود. همچنین این اتفاق سبب بروز چالش جدی در زمینه بنگاه‌داری و تعدیل اجباری نیروی انسانی مشغول به کار می‌شود.  
 
رضاخواه از وزیر ارتباطات خواسته برای انجام اقدامات و اعمال سازوکارهای حمایتی لازم به منظور جبران خسارت و هزینه‌های ناشی از اعمال محدودیت بر پهنای باند اینترنت بین‌الملل بنا به ملاحظات امنیتی- سیاسی، از طریق طرح موضوع در جلسات هیئت دولت، مجلس، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت اقتصاد دستورات لازم را صادر کنند.  
 
در انتهای این نامه از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز درخواست شده به منظور تصویب قوانین و تدوین ضوابط و تنظیم مقررات حمایتی لازم در زمینه تعدیل و کاهش حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه اقدام کند. همچنین تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای، روستایی و جمعیتی اپراتورها را مورد بازبینی قرار دهد و در بودجه سالیانه ۱۴۰۲ نیز ردیفی تحت عنوان جبران خسارت‌ها مالی اپراتورهای ارتباطی در زمان اعمال قطعی و محدودیت پیش‌بینی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.