فناوری اطلاعات

December 14, 2022
15:02 چهارشنبه، 23ام آذرماه 1401
کد خبر: 141238

تا پایان بهمن ماه؛ زیرساخت ارتباطی مورد نیاز در چهار قطب مراکز داده کشور تامین می شود

لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت صبح امروز در همایش معرفی قطب مراکز داده گفت: تا پایان بهمن ماه سالجاری زیرساخت ارتباطی کشور تا لبه مراکز قطب داده در چهار نقطه البرز ،تهران ،خراسان رضوی ، فارس و یکی از استانهای آذربایجان شرقی یا غربی تامین می شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، همایش معرفی قطب مراکز داده که با حضور نظری استاندار خراسان رضوی، انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مدیران مراکز و سازمان های تابعه وزارت و فعالان بخش خصوصی در حوزه ICT در مرکز همایش های قندی برگزار شد، لاجوردی طی سخنانی گفت: از شاخص های تاثیرگذار در انتخاب قطب مراکز داده توزیع جمعیتی و فرهنگ مصرف ترافیک در کشور، وجود زیرساخت های ارتباطی، برق و عمرانی، موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی، دارا بودن شرایط پدافند غیرعامل در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی، قابلیت تامین نیروی انسانی متخصص و توجه به ارتباطات بین الملل برای جذب بازارهای بین المللی است.
 
وی با اشاره به ظرفیت های قطب مرکز داده درکشور افزود: حداقل تعداد مراکز داده قابل راه اندازی در هر قطب به جز شرکت ارتباطات زیر ساخت دو مرکز داده و حداقل ظرفیت هر مرکز داده در قطب 200 رک و حداقل ظرفیت هر قطب مرکز داده 3000 رک خواهد بود.
مدیرعامل شرکت در خصوص تسهیلات شرکت ارتباطات زیر ساخت به بخش خصوصی برای حضور در قطب مراکز داده اضافه کرد: واگذاری زمین استیجاری 30 ساله، تسهیل در تامین برق شبکه سراسری مطابق با ظرفیت مورد نیاز مرکز داده از دو مسیر متفاوت، تامین زیرساخت های ارتباطی فیبرنوری با افزونگی حداقل سه گانه تا لبه قطب مرکز داده و تامین زیرساخت های ارتباطی فیبرنوری با افزونگی دوگانه تا لبه هر مرکز داده در قطب به صورت رایگان می باشد.
وی خاطر نشان کرد: دسترسی بهIXP به صورت مستقیم و یا توسعه IXP در قطب مرکز داده، دسترسی به گیت وی بین الملل IGW به صورت مستقیم و یا توسعه IGW در قطب مرکز داده، تسهیل در واگذاری تسهیلات برای ساخت مرکز داده به متقاضیان دارای شرایط، ارائه تسهیلات عمومی مانند آب، گاز، پوشش شبکه مخابراتی پرسرعت، تامین امنیت فیزیکی با تعرفه مصوب و ارائه تخفیف 95 درصدی در اتصال به IXP از جمله تسهیلات این شرکت می باشد.
 
جعفرپور قائم مقام و عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در همایش قطب مرکز داده در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم گزارشی از عملکرد و اقدامات صورت گرفته در ارتباط با راه اندازی قطب مراکز داده در چهار نقطه کشور ارائه کرد.
 
وی کاهش ریسک و هزینه سرمایه گذاری، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات و محتوای داخلی و خارجی و همچنین ایجاد بستر توسعه محتوای الکترونیکی در شبکه ملی اطلاعات و همچنین کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب و کارهای دانش بنیان در حوزه ICT را از جمله مزایای راه اندازی مراکز قطب داده ذکر کرد.
 
همچنین در این مراسم یوسفی مدیرعامل شرکت آسیا تک با موضوع "نقش قطب مرکز داده در توسعه کسب و کار و تولید محتوای بومی" و برهانی رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ NETIX با موضوع "جذابیت های اقتصادی، جالش ها و فرصت های حضور در قطب مراکز داده" مطالبی را ایراد کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.