تلفن همراه

سیستم‌عامل

December 29, 2022
15:52 پنجشنبه، 8ام دیماه 1401
کد خبر: 141714

HarmonyOS با سرعت چشم‌گیری به رشد خود ادامه می‌دهد

سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی با سرعتی سرسام‌آور درحال رشد است و اکنون روی صدها میلیون‌ دستگاه اجرا می‌شود.
گوشی‌های هوشمند هواوی تا چندسال قبل به‌طور گسترده در سرتاسر جهان به‌فروش می‌رسید و محصولات این برند در همه جا حضور داشت، اما ایالات‌متحده درسال ۲۰۱۹ وارد عمل شد و با اعمال تحریم‌های سنگین و متعدد، از پیشروی بیشتر شرکت چینی جلوگیری کرد. این ممنوعیت باعث شد شرکت‌های آمریکایی نتوانند بدون دریافت مجوز از وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، با هواوی همکاری کنند.
 
ممنوعیتی که به تولد HarmonyOS ختم شد
ممنوعیت‌ فعالیت هواوی، به‌خصوص در بازارهای جهانی که به‌شدت به خدمات گوگل‌پلی متکی است، ضربه‌ی سنگینی را به برند چینی وارد آورد. درواقع با تحریم‌های اعمال‌شده ازطرف ایالات‌متحده، کاربران گوشی‌های هوشمند هواوی در سرتاسر جهان امکان دسترسی به خدمات گوگل را ندارند.
 
هواوی قبل‌از اعمال تحریم‌های آمریکا، با سرعت بسیار چشم‌گیری درحال پیشروی در بازارهای مختلف ازجمله گوشی‌های هوشمند بود اما عدم دسترسی به خدمات گوگل، تأثیر بسیار زیادی روی ادامه‌ی فعالیت این شرکت داشت. بدین‌ترتیب برند چینی مجبور شد دست‌به‌کار شود و جایگزینی برای خدماتی که دیگر نمی‌تواند روی گوشی‌های هوشمند خود ارائه دهد، ایجاد کند. البته مطمئناً هدف ایالات‌متحده این بود که غول فناوری چینی به‌طور کامل به فعالیت‌های خود در این بازار خاتمه دهد.
 
چندماه پس‌از این‌که هواوی به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده علیه این شرکت، امکان استفاده از خدمات گوگل را نداشت، وزارت بازرگانی آمریکا ممنوعیت دیگری برای آن درنظر گرفت که براساس آن نه‌تنها شرکت‌های آمریکایی، بلکه شرکت‌های چینی تا زمانی‌که از فناوری‌های ساخته‌شده در ایالات‌متحده استفاده می‌کنند، باید برای همکاری با هواوی مجوز دریافت کنند. به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکایی، برای دستیابی به این ممنوعیت عجیب و تأثیرگذار، تحقیقات زیادی انجام داده‌اند.
 
با وجود انتشار HarmonyOS، کسب‌وکار هواوی رو به افول نهاد
ممنوعیت‌های وضع‌شده ازطرف ایالات‌متحده علیه هواوی به‌قدری بزرگ بود که شرکت چینی درنهایت به زانو درآمد زیرا هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند محصولات خود را به‌طور کاملاً مستقل بسازد و برای انجام این‌کار قطعاً نیاز به همکاری با چند شرکت یا کشور دیگر خواهد داشت.
 
تراشه‌های اختصاصی هواوی موسوم به Kirin قبل‌از اعمال تحریم‌ها علیه این شرکت، روندی روبه‌رشد را درپیش گرفته بودند. این سیستم-روی-چیپ‌ها ازنظر مصرف انرژی، سرعت، مدیریت حرارت و اتصال به شبکه‌های ارتباطی ازجمله بهترین نمونه‌های موجود در بازار بودند و به‌عنوان مثال Kirin 9000 درسال ۲۰۲۰ بالاترین امتیاز معیار آنتوتو را به‌دست آورد و در آن زمان از تراشه‌های قدرتمند رقیب ازجمله Snapdragon 888 کوالکام و A14 Bionic اپل پیشی گرفت.
 
به‌هرحال، هواوی دیگر نمی‌توانست به تراشه‌های اختصاصی خود دسترسی داشته باشد. شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان که آن را با نام TSMC می‌شناسیم، وظیفه‌ی ساخت پردازنده‌های Kirin را برعهده داشت. این تراشه‌ساز، یک شرکت آمریکایی نیست اما برخی بخش‌های فرآیند ساخت پردازنده‌‌‌ها در این تأسیسات از فناوری‌های توسعه‌یافته در ایالات‌متحده استفاده می‌کنند و به‌همین‌دلیل TSMC برای ادامه‌ دادن به روند تولید سیستم-روی-چیپ‌های سری Kirin هواوی به مجوز ویژه‌ی بخش بازرگانی آمریکا نیاز داشت.
 
شرایط فوق باعث شد هواوی به‌اجبار به‌دنبال راهکارهای جایگزین باشد. دولت آمریکا روزنه‌ی امیدی برای شرکت چینی ایجاد کرد تا بتواند از پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده کند. اگرچه طی این اقدام، هواوی مجوز استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون را به‌دست آورد، اما همچنان محدودیت‌هایی برای آن درنظر گرفته شد و این یعنی شرکت چینی فقط به نسخه‌ی 4G پردازنده‌های کوالکام دسترسی دارد.
 
شاید درحال‌حاضر نسخه‌ی 4G تراشه‌ها اسنپدراگون برای اکثر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند، کافی به‌نظر نرسد، اما هواوی با دسترسی به همین پردازنده‌ها همچنان به بقای خود ادامه می‌دهد. درواقع امکان استفاده از سیستم-روی-چیپ‌های کوالکام، جان تازه‌ای به روح شرکت چینی دمیده است.
 
تولد سیستم‌عامل هارمونی
بخش عمده‌ای از بازار روبه‌رشد هواوی به سیستم‌عامل جدید آن یعنی HarmonyOS ارتباط دارد. این شرکت پس‌از تحریم‌های آمریکا، بلافاصله تمرکز خود را روی توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود معطوف کرد. غول فناوری چینی اعتقاد داشت ماهیت HarmonyOS می‌تواند به این شرکت کمک کند تا اکوسیستمی برای حفظ کسب‌وکار خود بسازد و همچنین تولیدکنندگان دیگر را به استفاده از آن ترغیب کند.
 
با توجه به گزارش‌ Gizchina، به‌نظر می‌رسد همه‌چیز همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود پیش رفته است. HarmonyOS نه‌تنها در تعداد بیشتری از دستگاه‌های ساخت این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه تولیدکنندگان بیشتری نیز تمایل خود را به استفاده از این پلتفرم نشان داده‌اند.
 
HarmonyOS 3.0 امسال با ویژگی‌های جدید متعدد و قابلیت‌های هیجان‌انگیز معرفی شد. این سیستم‌عامل اکنون بسیار روان‌تر عمل می‌کند و انیمیشن‌های رابط‌کاربری نیز به‌میزان درخورتوجهی بهتر اجرا می‌شوند. براساس برخی گزارش‌ها، تعداد گوشی‌های هوشمندی که تا این‌لحظه از سیستم‌عامل اختصاصی هواوی استفاده می‌کنند از مرز ۳۲۰ میلیون دستگاه عبور کرده است.
 
اگر به آمارها نگاه کنیم، نرخ رشد سالانه‌ی HarmonyOS درحال‌حاضر به ۱۱۳ درصد رسیده است. پلتفرم مذکور اکنون به‌عنوان سومین سیستم‌عامل موبایلی بزرگ جهان شناخته می‌شود و از نظر سرعت رشد درجهان نیز در جایگاه اول فهرست قرار می‌گیرد.
 
به‌نظر می‌رسد سرعت نصب سیستم‌عامل هارمونی روی دستگاه‌های برندهای دیگر نیز روبه افزایش است. هنگامی که هواوی اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ از HarmonyOS رونمایی کرد، به‌صراحت گفت سیستم‌عامل جدید فقط برای محصولات این شرکت طراحی نشده است. غول فناوری چینی همچنین اظهارداشت می‌توان از سیستم‌عامل آن در محصولات شخص‌ثالث دیگری مثل یخچال، مایکروویو، لامپ‌های هوشمند، تلویزیون و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.
 
طبق گزارش‌ها، هواوی ادعا می‌کند سیستم‌عامل هارمونی اکنون روی بیش‌از ۲۵۰ میلیون محصول شخص‌ثالث نصب شده است. این رقم نسبت به سال گذشته ۲۱۲ درصد افزایش یافته است و البته موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا به‌نظر می‌رسد شرکت‌های بیشتری قصد دارند از پلتفرم مذکور در محصولات خود استفاده کنند.
 
گزارش‌های دیگری درمورد بازار اپلیکیشن هواوی موسوم‌به App Gallery منتشر شده است که نشان از ادامه‌ی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در فروشگاه مذکور دارد.
 
گفته می‌شود App Gallery هواوی درحال‌حاضر بیش‌از ۲۲۰ هزار اپلیکیشن دارد که البته نسبت‌به تعداد برنامه‌های منتشر شده در گوگل‌پلی یا اپ‌استور، رقم بسیار کوچکی محسوب می‌شود. به‌هرحال با درنظر گرفتن این‌که فروشگاه برنامه‌ی هواوی عمر بسیار کوتاه‌تری نسبت به رقبا دارد، دستیابی به چنین آماری هنوز هم درخورتوجه است. این فروشگاه همچنین بیش‌از ۵۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
 
فروشگاه App Gallery اکنون سومین بازار بزرگ برنامه در جهان است
App Gallery هواوی موفق شد عنوان سومین بازار بزرگ اپلیکیشن جهان را به‌خود اختصاص دهد. هرچه این فروشگاه بزرگ‌تر شود، محبوبیت آن افزایش خواهد یافت و درنتیجه توسعه‌دهندگان بیشتری به انتشار برنامه‌ها و بازی‌های خود در بازار اپلیکیشن شرکت چینی ترغیب روی خواهند آورد.
 
آمار ارائه‌شده در این مقاله نشان می‌دهد هواوی چه‌قدر قدرتمند است و البته طرفداران بسیار پروپاقرصی دارد. این برند یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است که سرمایه‌‌ای بسیار زیاد و فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای دراختیار دارد. اگرچه ممنوعیت‌های ایالات‌متحده سرعت رشد غول فناوری چین را کند کرده است، اما این شرکت مصمم است تا بتواند دوباره وضعیت را به حالت قبل برگرداند و به رشد خود در حوزه‌‌های مختلف فناوری ادامه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.