تحلیل بازار

تلفن همراه

January 2, 2023
15:58 دوشنبه، 12ام دیماه 1401
کد خبر: 141859

ادعای شاخ‌دار افشاگر چینی: هواوی امسال تولید تراشه ۱۲ نانومتری را شروع می‌کند

افشاگر چینی از تولید پردازنده‌‌ی ۱۲ نانومتری هواوی در سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد؛ ادعایی که با درنظرگرفتن تحریم‌های آمریکا، با منطق جور درنمی‌آید.
در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، هواوی پتنت جدیدی با محوریت اسکنر EUV ثبت و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره‌ی آینده‌اش ایجاد کرد. اسکنر EUV یکی از تجهیزات مهم‌ تراشه‌سازی است که صرفاً یک شرکت در دنیا می‌تواند آن را تولید کند. هم‌سو با ثبت پتنت هواوی، اکنون یکی از افشاگران در شبکه‌ی اجتماعی ویبو می‌گوید هواوی امسال تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های ۱۲ و ۱۴ نانومتری را شروع می‌کند.
 
در‌حال‌حاضر، سامسونگ و TSMC، دو بازیگر اصلی‌ صنعت تراشه، مشغول تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری هستند. پردازنده‌های ۳ نانومتری پیشرفته‌ترین نوع تراشه محسوب می‌شوند و هواوی حتی با تولید پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری چندین نسل عقب‌تر از سایر شرکت‌ها است؛ با‌این‌حال، ساخت این نوع پردازنده برای شرکتی که با شدیدترین تحریم‌های آمریکا روبه‌رو است، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
 
عددی که در واحد نانومتر بیان می‌شود، به ابعاد ترانزیستورهای روی تراشه اشاره می‌کند. ترانزیستورها هرچه کوچک‌تر باشند، پرقدرت‌ترند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. هواوی تا پیش از تحریم‌شدن، ازطریق یکی از شرکت‌های تابعه‌اش، های‌سیلیکون، تراشه‌های پیشرفته‌ای برای گوشی‌های هوشمند می‌ساخت؛ اما با تشدید تحریم‌های آمریکا، های‌سیلیکون کاملاً فلج شد.
 
هواوی در‌زمینه‌ی طراحی تراشه سال‌ها تجربه دارد. احتمالاً این شرکت از تراشه‌های ۱۲ و ۱۴ نانومتری جدیدش در گجت‌های پوشیدنی استفاده می‌کند. افشاگر ویبو می‌گوید هواوی به‌صورت محدود و در قالب پروژه‌های آزمایشی، استفاده از این تراشه‌ها را شروع کرده است.
 
سه سال پس از تحریم‌های سخت آمریکا، هواوی سرانجام توانسته است به روند افزایش درآمد سالانه برگردد. رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت از «بازگشت به روال معمول» و «عبور از دوران بحرانی» خبر می‌دهد؛ با‌این‌حال، هواوی همچنان فرسنگ‌ها با آنچه در سال ۲۰۱۹ بود، فاصله دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.