فناوری اطلاعات

January 3, 2023
18:59 سه شنبه، 13ام دیماه 1401
کد خبر: 141915

دهقانی فیروزآبادی: باید یک دولت استارتاپی ایجاد شود/ ایران بهشت کارآفرینان است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ایران بهشت کارآفرینان است به شرطی که نخبه واقعی باشند و نخبه اسمی نباشد.
به گزارش معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان، نشست هم اندیشی مدیران شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در محل کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.
 
در این نشست، فعالان استارت آپی و دانش بنیان از حدود ۱۵ شهر، مهم‌ترین درخواست‌ها و کلیدی ترین انتقادهای خود را مطرح کردند.
 
روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این نشست، گفت: یکی از نیازهای امروز ما برای پیشبرد اهداف مدنظر در حوزه علمی و فناورانه، بازتعریف برخی مفاهیمی همچون نخبگی و بازطراحی زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان است.
 
وی افزود: همه مشکلات و موانع را می پذیرم و معتقدم که با وجود همه موانع و کاستی‌ها؛ مسئولان و مدیران معاونت علمی تاکنون زحمات زیادی برای توسعه زیست بوم فناور و نوآوری در کشور کشیده‌اند تا ما امروز بتوانیم دور هم جمع شویم و برای حل مشکلات با یکدیگر همفکری کنیم.  
 
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به اینکه با وجود همه اقدامات مثبت انجام شده در سال های گذشته، امروز نیاز به بازتعریف برخی مفاهیم و باز طراحی زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در کشور داریم، بیان کرد: اساسا برخی از مفاهیم در این صنعت باید بازنشسته شوند و مفاهیم جدیدی جایگزین آنها شوند.
 
از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره را ببریم
وی اضافه کرد: در هفته گذشته با ۲۰ شرکت دانش بنیان واقعی درباره اینکه آیا سیستم دانش بنیانی در کشور و ملاک های تشخیص شرکت های دانش بنیان به شکل صحیح کار می کند یا خیر جلسه داشتم و برای رفع مشکلات پیش روی شرکت ها برای فعالیت در زیست بوم فناوری و نوآوری همفکری کردیم تا بتوانیم چالش ها را رفع کنیم.
 
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با بیان اینکه نیازی نیست تعداد پارک های فناوری در کشور زیاد باشد، گفت: باید کاری کنیم که از ظرفیت های موجود پارک های فعلی به خوبی استفاده کنیم نه اینکه به فکر ایجاد پارک های متعدد و زیاد در کشور باشیم.
 
دهقانی ادامه داد: سال ها است که ایده حمایت از طرح های دانش بنیانی در کشور مطرح است و همه جا صحبت از دانش بنیان ها می شود. اما با وجود همه این تلاش ها هنوز هم نمودارها در این زمینه نزولی است و باید به دنبال رفع ضعف ها و کاستی ها باشیم و بسنجیم که در چه حوزه های ضعف عملکرد داریم.
 
وی با برشمردن معیارهای نخبگی در کشور، گفت: نخبه یعنی انسان کامل و فردی که در همه حوزه ها از جمله اخلاق و هوش سرآمد باشد و پیوسته خود را بازآفرینی و ظرفیت‌های دانشی و تخصصی خود را شکوفا کند. میهن پرستی نیز یکی از وجوه تمایز نخبگان با افراد عادی جامعه است.  
 
دهقانی گفت: به عقیده من، معاونت علمی اگر بخواهد کار صحیح را انجام دهد باید یک دولت استارتاپی ایجاد کند تا بتواند ثابت کند که این دولت استارتاپی نتیجه می دهد. از نظر من اگر در این زمینه درست کار کنیم به نتیجه خواهیم رسید.
 
بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری از یکدیگر حمایت کنند
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری معتقد است که باید معاونت فاصله بین حکمرانی و نظام نوآوری در کشور را پر کند، به این معنی که به جای اینکه بازیگران سیستم دانش بنیانی به طور مستقیم با بخش های مختلف دولت در ارتباط باشند، معاونت این ارتباط را برقرار کند.
 
وی یکپارچگی را رمز موفقیت تلاش ها در زیست بوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: باید تلاش کنیم به جای ایجاد تعداد زیادی از استارتاپ ها و شرکت های دانش‌بنیان؛ به دنبال شکل دهی به یک نظام یکپارچه و همراه کردن آنها با یکدیگر و انسجام بخشیدن به حمایت ها و خدمات ارائه شده باشیم.
 
دهقانی خطاب به نمایندگان جامعه استارت اپی و دانش بنیان کشور، گفت: امروز و در اینجا تعهد می کنم که پایبند به همین مرام و همین صحبت هایی که بیان کردم باشم و شما فعالان صنعت دانش بنیان کشور هم متعهد باشید که پشت هم بمانید.
 
وی گفت: در این ایام خاص کشور که به عنوان فعال صنعت دانش بنیانی و شتاب دهنده فعالیت می کنیم به رسالت و نقش خود توجه کنیم، سعی کنیم به مسائل سیاسی ورود نابه جا نکنیم، هشتگ خاص نزنیم و کاری نکنیم که نتیجه آن کل زیست بوم را ضعیف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.