فناوری اطلاعات

January 4, 2023
15:01 چهارشنبه، 14ام دیماه 1401
کد خبر: 141938

تامین نیمی از نیازمندی های IT پارس جنوبی توسط شرکت های دانش بنیان

تامین بیش از نیمی از نیازمندی‌های فناوری اطلاعات پارس جنوبی توسط شرکت‌های توانمند دانش بنیان، نشانه عزم جدی مسولان این منطقه به منظور رونق، رشد و بهره وری تولید داخلی است.
 
محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات- با حضور در «چهارمین نمایشگاه تخصصی فناوری اطلاعات، ارتباطات، امنیت و حراست در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی»، اقدامات انجام گرفته در مجموعه پارس جنوبی که در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفته است را الگویی برای کل کشور دانست و تامین بیش از نیمی از نیازمندی‌های فناوری اطلاعات  پارس جنوبی توسط شرکت‌های توانمند دانش بنیان را نشانه عزم جدی مسولان این منطقه به منظور رونق، رشد و بهره وری تولید داخلی بیان کرد.
 
رییس سازمان فناری اطلاعات ایران با اشاره به نقش کلیدی شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی در این منطقه بیان داشت: برخی کارفرمایان و پیمانکاران، هنوز آشنایی نزدیکی با نیازمندی ها و خدمات قابل ارایه ندارند. در این میان، شورای راهبردی می‌تواند نقش تولیتی رابه عهده بگیرد تا مجموعه مدیران فناوری اطلاعات شرکت ها، ضمن برگزاری نشست‌های متعدد با یکدیگر بتوانند با نیازها و خدمات موجود بیشتر آشنا شوند و به رفع آنها بپردازند.
 
خوانساری در این رویداد، تکالیفی که مجموعه پارک فناوری این حوزه به عهده دارد را مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و اظهار کرد: پارک فناوری در ایفای نقش خود باید بتواند از طرفی زمینه رشد و گسترش شرکت های دانش بنیان را فراهم کند و از طرف دیگر، جهت گیری آنها برای رفع نیازهای شرکت هایی که در مجموعه پارس هستند را ترسیم و تنظیم کند. نیل به این هدف، نیازمند استفاده از فناوری هایی است که قطعا در آینده نزدیک با توجه به رشد و سرعت توسعه فناوری در کشور با فناوری های جدیدتری جایگزین خواهد شد. بخشی دیگر از این فناوری ها را نیز فناوری های برافکن تشکیل می دهند که عملکرد کسب و کارها را تغییر خواهند داد. اگر این تغییر را جدی ببینیم، بازار جدیدی نیز با توجه به تغییرات فناورانه پیش رو خواهیم داشت.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، توجه به فناوری مبتنی بر داده را موضوع ویژه ای دانست که در این حوزه مورد غفلت قرارگرفته است و تصریح کرد : روزانه حجم بالایی از داده ها در پالایشگاه ها، مراکز استحصال گاز، سکوها و سایر مراکز تولید می شوند که می توانند در تصمیم گیری ها خرد و کلان اداره‌های عملیات و برنامه ریزی مجموعه ها مورد استفاده قرار گیرند.
 
وی تاکید کرد، داده الزاما یک داشبورد عملیات تولید نیست و منظور ، داده های جزیی است که به واسطه عناصر حسگرهای صنعتی در نقاط مختلف پالایشگاه به میزان بسیار زیادی تولید می‌شوند. بنابراین جمع آوری این داده‌ها و استفاده از آنها در صنعت نسل چهار یا صنعت مبتنی بر فناوری برافکن که در آینده پدید خواهد آمد، بسیار مهم و تاثیرگذار است.
 
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، خوانساری با یادآوری این که آینده خیلی دور نیست و بازار پیش رو مبتنی بر هوش مصنوعی، داده کاوی و پردازش داده است، گفت: در حال حاضر، سرمایه گذاری عظیمی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در این منطقه انجام شده است. بنابراین برای داده هایی که این سرمایه گذاری آن را تولید می کند، نیازمند زیرساخت هستیم. بخشی از این زیرساخت اقتصادی است که به کمک بخش خصوصی می توان آن را فراهم کرد و سایر بخش های آن نیازمند حمایت دولت است. ضرورت ایجاب می کند در این منطقه امکان سنجی و برنامه ریزی لازم برای راه اندازی یک مرکز داده انجام شود تا در آینده از داده‌هایی که در این منطقه تولید می شود، توسط شرکت های دانش بنیان برای منطقه ارزش افزوده ایجاد کند.
 
وی در خاتمه با ارایه آماری از شرکت های دارای پروانه امنیتی در استان بوشهر گفت: در حال حاضر حداقل هشت شرکت وجود دارند که دارای پروانه امنیتی از سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند که در سه حوزه نصب و پشتیبانی محصولات افتا، امن سازی و مقاوم سازی سامانه ها و زیرساخت های سرویس ها و پیاده سازی امنیت فیزیکی محیط پیرامونی فعالیت می کنند و این شرکت ها، می توانند مجریان برخی نیازمندی‌های منطقه اقتصادی پارس باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.