بازی

فناوری اطلاعات

January 6, 2023
11:32 جمعه، 16ام دیماه 1401
کد خبر: 141988

تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان

شرکت سونی در پروژه‌ای تحت عنوان «لئوناردو»، در حال توسعه یک کیت کنترل‌گر برای کمک به افراد دارای معلولیت به منظور بازی با پلی استیشن ۵ است.
62477966.jpg
شرکت سونی که خالق کنسول پلی استیشن است، در حال ساخت یک کنترل‌گر برای پلی استیشن ۵ تحت عنوان پروژه لئوناردو (Project Leonardo) است، کیتی که انجام بازی‌ها برای افرادی با توانایی حرکتیِ محدود را نوید می‌دهد.
 
پروژه لئوناردو در واقع یک سیستم متمرکز بر دسترسی است که هنوز تاریخ عرضه آن مشخص نشده است. در تصاویر اولیه‌ای که از این پروژه منتشر شده است، مجموعه‌ای از گیم‌پدها یا دکمه‌های بازی دایره‌ای وجود دارد که با دکمه‌ها و ورودی‌های جهت‌دار پوشانده شده‌اند و همه آن‌ها قابل تنظیم هستند.
 
براساس اعلام سونی، این سیستم با PS۵ کار می‌کند و به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با جابجایی دکمه‌ها، تعویض قطعات سخت‌افزاری و ایجاد اَشکال متمایز، دسته بازی ایده‌آل خود را بسازند.
 
پروژه لئوناردو را می‌توان به تنهایی یا با دسته‌های DualSense جفت کرد. حداکثر دو لئوناردو و یک DualSense را می‌توان به عنوان یک دسته توسط PS۵ استفاده کرد. این کار به بازیکنان انعطاف‌پذیری می‌دهد و همچنین به افراد دیگر اجازه می‌دهد تا به کنترل بازی‌ها کمک کنند.
 
سخت افزار پروژه لئوناردو شامل چهار پورت ۳.۵ میلیمتری AUX است تا انواع لوازم جانبی و سوئیچ‌های دسترسی موجود را در خود جای دهد. خود کنترل‌گر را می‌توان روی یک میز قرار داد یا آن را روی یک سه‌پایه نصب کرد و نیازی به نگه داشتن ندارد.
62477967.png
سونی در حین طراحی پروژه لئوناردو با تعدادی از شرکت‌های طراح و مبتکر در حوزه طراحی وسایل برای معلولان و همچنین شرکت‌های طراحی بازی‌ها همکاری کرده است.
 
با پروژه لئوناردو، سونی سعی در رقابت با شرکت مایکروسافت دارد که در فناوری دسترس‌پذیری، به‌ویژه در فضای بازی پیشرو بوده است.
 
شرکت مایکروسافت، کنترل‌گر تطبیقی کنسول ایکس‌باکس را در سال ۲۰۱۸ عرضه کرد و بسیار از آن استقبال شد. این شرکت همچنین یک آزمایشگاه جدید متمرکز بر ساخت سخت‌افزار فراگیر و یک برنامه پنج ساله برای بهبود چشم انداز فناوری برای افراد دارای معلولیت راه‌اندازی کرده است.
 
یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های کنترل‌گر تطبیقی ایکس‌باکس (Xbox Adaptive Controller) قیمت آن است که تنها ۱۰۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که هنوز هیچ صحبتی در مورد قیمت کنترل‌گر پروژه لئوناردو نشده و همچنین هیچ تاریخی برای عرضه آن اعلام نشده است.
 
سو موریموتو، یکی از طراحان شرکت سونی، پروژه لئوناردو را اینگونه توصیف می‌کند: گروه ما بیش از ده‌ها طرح را با متخصصان دسترس‌پذیری آزمایش کرد و به دنبال رویکردهایی بود که به حل چالش‌های کلیدی برای استفاده موثر از دسته بازی کمک کند. در نهایت روی یک "کنترل‌گر تقسیم شده" به توافق رسیدیم. یک طراحی که امکان جابجایی انگشت شست را تقریباً به صورت آزاد به چپ و راست فراهم می‌کند و می‌تواند بدون نیاز به نگه‌داشتن استفاده شود و دارای دکمه‌های بسیار انعطاف‌پذیر است.
 
در کنفرانس خبری سونی در CES ۲۰۲۳ امروز خبرهای مثبتی برای PS۵ منتشر شد. جیم رایان، رئیس بخش پلی استیشن، پایان رسمی کمبود این کنسول را اعلام کرد و گفت: هرکسی که PS۵ می‌خواهد اکنون خیلی راحت‌تر می‌تواند به آن دست یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.