تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

January 7, 2023
13:44 شنبه، 17ام دیماه 1401
کد خبر: 142049

دستگاه‌های اندرویدی از استاندارد شارژ بی‌سیم مشابه مگ‌سیف برخوردار می‌شوند

استاندارد جدید شارژ بی‌سیم Qi2 با الهام از برخی از ویژگی‌های استاندارد مگ‌سیف اپل عرضه می‌شود و به دنیای گوشی‌های اندرویدی می‌آید.
کنسرسیوم شارژ بی‌سیم (WPC) در جریان CES 2023 از نسل دوم استاندارد شارژ Qi موسوم به Qi2 رونمایی کرد. این فناوری الهاماتی را از فناوری شارژ بی‌سیم مگ‌سیف اپل داشته است تا بتواند درنهایت یک استاندارد شارژ بی‌سیم یکپارچه برای دستگاه‌های اندرویدی و اپل بسازد.
 
فناوری Qi2 جایگزین استاندارد Qi می‌شود که از بیش از 13 سال پیش در محصولات مختلف وجود داشته است. این استاندارد جدید مبتنی بر فناوری مگ‌سیف اپل طراحی شده است که هم‌زمان با آیفون 12 معرفی شده و بر پایه آهنربا و سیم‌پیچ‌های شارژ بی‌سیم کار می‌کند. فناوری جدید Qi2 از سیستمی به نام Magnetic Power Profile بهره می‌برد که از اتصال صحیح شارژر با گوشی و دیگر گجت‌ها مطمئن می‌شود تا نهایت سرعت شارژ و بهینگی در دسترس قرار بگیرد. این استاندارد همچنین هدف سازگاری میان برندهای مختلف را دنبال می‌کند.
 
«پل استروسِیکر»، مدیر اجرایی WPC در بیانیه‌ای می‌گوید: «هماهنگی بی‌نقصی که در Qi2 وجود دارد، با کاهش اتلاف انرژی که ممکن است در‌صورت جفت‌نشدن گوشی یا شارژر به‌وجود بیاید، بهینگی انرژی را بهبود می‌دهد. Qi2 همچنین به‌طرز قابل‌توجهی حجم زباله‌های ناشی از تعویض شارژرهای سیمی را که بر اثر خرابی پریزها یا استرس واردشده بر کابل‌ها به‌وجود می‌آیند، کاهش می‌دهد.»
شارژ بی‌سیم Qi2 دائماً بهبود پیدا خواهد کرد
اولین نسخه از Qi2.0 در سال جاری میلادی عرضه می‌شود و از شارژ 15 واتی، فناوری تشخیص اشیای خارجی و امکانات دیگر پشتیبانی خواهد کرد. این نسخه برای برخی دستگاه‌ها سرعت بیشتری خواهد داشت، ایمنی را افزایش می‌دهد، مانع از آسیب به محصولات الکترونیکی می‌شود و عمر باتری را بیشتر می‌کند.
 
استاندارد Magnetic Power Profile همچنین اجازه می‌دهد تا بهینه‌سازی این سیستم در آینده آسان‌تر شود. WPC می‌گوید این استاندارد در نسخه‌های بعدی سرعت بسیار بالاتری از 15 وات ارائه خواهد کرد. به‌علاوه، حتی لوازمی که شکل‌های نامتداول دارند هم می‌توانند از این استاندارد استفاده کنند و مثل نسل‌های قبلی دچار مشکل نمی‌شوند.
 
البته هنوز پرسش‌هایی درباره Qi2 وجود دارد که پاسخی برای آن‌ها دیده نمی‌شود؛ مثلاً نمی‌دانیم این استاندارد با نسل فعلی Qi یا مگ‌سیف اپل سازگار خواهد بود یا خیر. در‌مجموع پیش‌بینی می‌شود که اولین دستگاه‌ها با این فناوری در پاییز 2023 از راه برسند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.