5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

فناوری

گوشی

مخابرات فضایی

January 8, 2023
9:01 یکشنبه، 18ام دیماه 1401
کد خبر: 142081

کوالکام تراشه‌ای با قابلیت اتصال به ماهواره‌های ایریدیوم عرضه کرد

 
ICTna.ir – غول تراشه های تلفن همراه، کوالکام، از نمایشگاه امسال CES برای نشان دادن تلاش های خود برای "تنوع" استفاده کرده است و در آخرین مورد، حرکت به سمت "اتصالات ماهواره ای" را به نمایش گذاشته است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جای تعجب نیست که این چیپست، Snapdragon Satellite یا اسنپدراگون ماهواره ای، نامیده می شود، این پلتفرمی مبتنی بر پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 است که اخیراً رونمایی شده است.
 
snapdragon-connect-770x285.jpg
 
به نظر می رسد آنچه که کوالکام وعده می دهد شبیه به سایر خدمات ماهواره ای مستقیم به تلفن، مانند سرویس اخیر اپل برای آیفون است، با این تفاوت که این پلتفرم ایریدیوم را به عنوان شریک ماهواره ای خود انتخاب کرده است. Iridium یک نام شناخته شده در یازار خدمات ماهواره ای است، اما مدتی است که ساکت بوده، کمی شبیه به شریک اپل، Globalstar! بنابراین به نظر می رسد این روند جدید تکنولوژیکی به توسعه این بخش کمک می کند.
 
دورگا ملادی، مدیرکل مودم‌های سلولی و زیرساخت در کوالکام در این خصوص گفت: «اسنپدراگون ماهواره ای، تاریخچه رهبری ما را در فعال کردن ارتباطات ماهواره‌ای جهانی و توانایی ما در ارائه نوآوری‌های برتر به دستگاه‌های تلفن همراه در مقیاس بالا به نمایش می‌گذارد. این سرویس جدید به پلتفرم اسنپدراگون که در اواخر سال جاری در گوشی‌های هوشمند پریمیوم آغاز شد، ما را قادر میسازد تا قابلیت‌های ارتباط ماهواره‌ای و ارائه خدمات در دسته‌های مختلف دستگاه را فعال کنیم.
 
مت دش، مدیرعامل ایریدیوم، گفت: «Iridium مفتخر است که شبکه ماهواره‌ای است که از Snapdragon Satellite برای گوشی‌های هوشمند ممتاز پشتیبانی می‌کند. شبکه ما برای این سرویس طراحی شده است – ماهواره‌های پیشرفته LEO ما هر قسمت از جهان را پوشش می‌دهند و از اتصالات کم‌مصرف و کم تأخیر ایده‌آل برای سرویس‌های ماهواره‌ای فعال شده توسط ماهواره پیشرو در صنعت Snapdragon پشتیبانی می‌کنند.
 
 
ظاهرا گارمین نوعی سرویس SOS اضطراری را ارائه می دهد و مانند دیگر خدمات ماهواره ای مستقیم به تلفن، هدف اصلی Snapdragon Satellite ارائه یک گزینه پیام کوتاه زمانی است که همه اشکال دیگر اتصال کاربرفلج شده باشند.
 
همزمان در بخش دیگری از نمایشگاه سی ای اس،  Bullit سازنده گوشی‌های هوشمند بریتانیا از گوشی خود با برند موتورولا رونمایی کرد که از این نوع پیام‌رسانی ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند. ریچارد وارتون، یکی از بنیانگذاران گروه Bullitt، می‌گوید: «پیام‌رسان ماهواره‌ای Bullitt اطمینان کامل به شما می‌دهد که هر کجا که دید واضحی از آسمان داشته باشید، ارتباط برقرار می‌کنید.
 
موتورولا، یک برند نمادین در صنعت ارتباطات، همیشه در خط مقدم شناسایی فناوری‌های جدید که به یک استاندارد صنعتی تبدیل می‌شوند، بوده است. ما مشتاقیم اعلام کنیم که دستگاه بعدی در خانواده موتورولا defy اولین دستگاهی خواهد بود که شامل فناوری پیام‌رسانی ماهواره‌ای دو طرفه Bullitt می‌شود.
 
بازار ارتباط مستقیم به تلفن ماهواره ای در حال حاضر بسیار پراکنده به نظر می رسد. اگر منظومه های ماهواره ای کل جهان را پوشش دهند، مشکلی نیست، اما آیا آنها میتوانند و میخواهند چنین کاری کنند؟ به نظر می رسد این بخش برای یکپارچه سازی و یا استانداردسازی آماده است. پیتر کیبوتو، رهبر فناوری پیشرفته شبکه های غیرزمینی در شرکت مشاوره فناوری TTP، معتقد است که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.
 
او گفت: «اتصال ماهواره‌ای که امروزه در دسترس است توسط شبکه‌های ماهواره‌ای منفرد و فناوری و پروتکل‌های اختصاصی که بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند محدود شده است. این بدان معناست که سازندگان گوشی به ارائه دهنده ماهواره ای که با آن شریک هستند وابسته هستند. این صنعت در حال حاضر همزمان در حال توسعه NTN های 5G است که توسط 3GPP Release 17 تعریف شده است. این شبکه ها می توانند دسترسی آزاد به این فناوری را فراهم کنند و موارد استفاده جدیدی را که فراتر از ارتباطات اضطراری است، امکان پذیر می کنند.
 
در نهایت، این حرکت کوالکام یک راه حل کوتاه مدت عالی برای نیاز به ارتباطات ماهواره ای برای وصل کردن نقاط بدون ارتباطات است. با این حال، استانداردسازی و همگرایی طولانی‌مدت صنعت است که این قابلیت را به روی دستگاه‌های بیشتری باز می‌کند و بازار انبوه 5G NTN واقعی را هدایت می‌کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.