اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 9, 2023
15:58 دوشنبه، 19ام دیماه 1401
کد خبر: 142157

استقرار تیم‌های فنی برخی استارتاپ‌ها در کشورهای همسایه «برای دسترسی به اینترنت»

عضو نصر تهران در واکنش به امکان کلید خوردن اینترنت طبقاتی گفت: خواسته ما چیزی نیست جز دسترسی آزاد به اینترنت و توسعه زیرساخت‌های مرتبط برای همه مردم.
 
محمدرضا قلعه‌نوی، رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌و‌گو با «انتخاب» از اینترنت طبقاتی و مشکلات استارتاپ‌ها گفت.
 
به گفته‌ی او اینترنت طبقاتی از سال‌ها پیش بدعت‌گذاری شده است: «در زمانی که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از دو پرووایدر بالادستی پهنای باند را دریافت و بر اساس نوع مشتریان و اهمیت سرویس ایشان ترافیک مشترکان خود را میان آن دو تامین کننده سوئیچ می کردند. البته در آن زمان سیاست‌هایی مبنی بر کنترل و مدیریت حملات اینترنتی نیز دلیلی بود بر تبعیض مدیریت ترافیک سرویس گیرندگان. اما موضوعی که اخیرا تحت عنوان اینترنت طبقاتی از آن یاد می شود در ابتدا با انتشار آیین نامه حمایت از آزادکاران (فریلنسرها) طرح شد.»
 
به گفته قلعه‌نوی تصویب این آیین‌نامه به شهریور ماه باز می‌گردد و اگر در همان زمان ابلاغ می‌شد شاید چنین برداشتی به وجود نمی‌آمد اما: «به واسطه هم‌زمانی با محدودیت‌های اینترنتی اخیر شائبه طبقاتی شدن اینترنت از سوی برخی فعالان مطرح شد. حداقل نیازمندی یک فرد آزادکار، دسترسی به اینترنت پرسرعت و باکیفیت است که بتواند به راحتی و در موقعیت‌های مکانی مختلف خدمات مناسبی را به مشتری خود ارائه کند. اما وقتی به محدودیت‌های اینترنتی برخوردیم برداشت‌ها از این بند متفاوت شد و به این سمت رفتیم که دولت می‌خواهد اینترنت را طبقه‌بندی کند در صورتی که ملاک این نبود.»
 
رییس رسته خدمات فناوری اطلاعات تاکید کرد که هدف اصلی این ماده بهره‌مندی آزادکاران از خدمات اینترنتی مناسب بود که البته این هدف با طرح موضوع جدیدتری جایگاه خود را از دست داده است. او همچنین با اشاره به اطلاعیه اتحادیه فناوران رایانه گفت که بر این اساس این موضوع با ارائه اینترنت بدون فیلتر به اعضای خود وارد فاز جدیدتری شد: «البته اینترنت طبقاتی قلمداد نمی‌شود و بیشتر به وی پی ان طبقاتی تعبیر می‌شود.»
 
به گفته‌ی او هنوز معلوم نیست موضوع اینترنت طبقاتی شکل گرفته یا نه و با چه ماهیتی است و آیا ساختار فیلترینگ در حال تغییر است یا نه. او تاکید کرد این موارد باید شفاف‌سازی شود: «به هر حال موضع ما مشخص است و تغییری نیز نکرده و آن چیزی نیست به جز دسترسی آزاد به اینترنت و توسعه زیرساخت‌های مرتبط، آن هم برای همه اقشار جامعه.»
 
قلعه‌نوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مهاجرت استارتاپ‌ها پرداخت که تیم‌هایشان را در کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات مستقر کرده‌اند. کشورهایی که هم در سطح دسترسی به اینترنت و هم ابزارهای مورد نیاز کسب‌وکارها تفاوت محسوسی با ایران دارند: «تعدادی از کسب و کارها تیم‌های فنی خود را حتی در هتل‌های کشورهای همسایه مستقر کرده‌اند، تنها به دلیل دسترسی به اینترنت آزاد و ابزارهای مورد نیازشان.»
 
این اتفاق یعنی هزینه اقامت تیم‌های فنی و توسعه همراه با دسترسی‌های آزاد و بدون محدودیت نسبت مجموع هزینه‌های داخلی مقرون به صرفه‌تر است: «در همین راستا می‌توان به زمان از دست رفته در طول روز به جهت تست فیلترشکن‌های مختلف جهت ایجاد دسترسی به ابزارها و سامانه‌های مورد نیاز تیم‌های فنی و توسعه در مجموعه‌های مختلف اشاره کرد که بار روانی بسیار زیادی را نیز ایجاد می‌کند. با یک حساب سر انگشتی می‌توان نتیجه گرفت که ذخیره همین زمان‌ها چقدر می‌تواند برای کسب و کارها مثمر ثمر واقع شده و منجر به نتایج قابل قبول در کسب و کارشان شود.»
 
به گفته‌ی او در سالی که قرار بود حمایت از کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها باشد، محدودسازی اینترنت منجر به تغییر تعریف حمایت، مهاجرت و شکست پروژه‌های نوپا شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.