فناوری اطلاعات

January 10, 2023
12:37 سه شنبه، 20ام دیماه 1401
کد خبر: 142182

اولین دادگاه درجهان با حضور ربات وکیل مبتنی‌بر هوش مصنوعی ماه فوریه برگزار می‌شود

چت‌بات DoNotPay رشد کرده است تا به یک وکیل تبدیل شود.
قبل‌از این‌که سؤال کنید باید بگوییم چت‌بات DoNotPay در آزمون وکالت قبول نشده است و بنابراین مجوز انجام این‌کار را ندارد. بااین‌حال، بسیاری از مردم در دادگاه‌ها از خود دفاع می‌کنند یا وکیل مدافع دیگری را برای انجام این‌کار به‌استخدام درمی‌آورند. ازطرف دیگر، راضی کردن قاضی پرونده برای استفاده از هوش مصنوعی کار چندان سختی نیست زیرا اکثر قضات احتمالاً علاقه‌ی زیادی به دیدن استدلال یک ربات دارند و این مورد به‌خصوص در مواقعی که به‌طور لحظه‌ای ارائه می‌شود برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد.
 
چندسال قبل یک الگوریتم یادگیری ماشینی موفق شد هنگام تجزیه‌وتحلیل خطرات توافق‌نامه‌ی عدم‌افشاء، درمقایسه با ۲۰ وکیل انسانی، عملکرد بهتری ارائه دهد. هوش مصنوعی با دقت ۹۴ درصدی در این آزمون بالاترین امتیاز را به‌دست آورد.
 
اکنون شاید سؤال دیگری در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا شغل وکالت درخطر جایگزینی با ربات‌ها است؟ احتمالاً خیر و حداقل درمورد بحث قضاوت، به‌نظر نمی‌رسد فعلاً بتوان به قابلیت‌های هوش مصنوعی تیکه کرد.
 
به گزارش TechSpot، یک هوش مصنوعی در ماه فوریه برای اولین‌بار درجهان، وکالت یک پرونده‌ی حقوقی را برعهده خواهد گرفت. البته این خبر خیلی هیجان‌انگیز نیست زیرا فقط برای افزایش سرعت بررسی پرونده درنظر گرفته شده و شاید دادگاه به‌همین دلیل با چنین درخواست بی‌سابقه‌ای برای استفاده از ربات وکیل مبتنی‌بر هوش مصنوعی موافقت کرده است.
 
البته ربات انسان‌نمایی در دادگاه حضور نخواهد داشت تا در سالن راه برود و قاضی و هیئت منصفه را خطاب قرار دهد. هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۸ تاکنون راهی طولانی را پیموده است. در این دادگاه یک آیفون مجهز به اپلیکیشن هوش مصنوعی در جیب متهم خواهد بود که پاسخ‌های مناسبی به استدلال‌هایی که در طول جلسه ارائه می‌شوند، خواهد داد.
 
هوش مصنوعی مورداستفاده برای وکالت مثل ربات تحلیل‌گر NDA نیست. سازمان حامی مصرف‌کننده DoNotPay این الگوریتم را برای کمک به کاربران برای رهایی از جریمه‌ها، هزینه‌ها و اشتراک‌ها توسعه داده است. این فناوری همچنین می‌تواند به بازپرداخت وجه از کسب‌وکارهایی که می‌خواهند به شما نشان دهند چاره‌ای جز پرداختن هزینه‌ اشتباهاتشان ندارید، کمک کند.
 
برنامه‌ی DoNotPay اولین ربات وکیل جهان است. با شرکت‌ها مبارزه کنید، بوروکراسی را شکست داده و با فشار دادن یک دکمه، از هرکسی شکایت کنید.
 
مکان دادگاه یا نام متهم برای اطمینان از محیط کنترل‌شده برای آزمایش ربات وکیل، فاش نشده است. به‌ متهم دستور داده شده است فقط آن‌چه ربات به او می‌گوید را اعلام کند. اگر قاضی حکمی علیه متهم صادر کند، DoNotPay موافقت خواهد کرد که جریمه‌ها و هزینه‌های مرتبط با پرونده را پرداخت کند.
 
ربات وکیل DoNotPay فعالیت خود را درسال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک چت‌بات آغاز کرد و شبیه انواع ربات‌هایی بود که در بخش پشتیبانی فنی وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنیم. این چت‌بات‌ها مثل یک سنگ، گنگ هستند و نمی‌توانند پاسخی قانع‌کننده به سؤال‌های ساده بدهند. این پلتفرم درسال ۲۰۲۰ از هوش مصنوعی پیچیده‌تری استفاده کرد که امیدوار است عملکرد آن به‌قدری خوب باشد تا یک پرونده‌ی حقوقی واقعی را به‌طور لحظه‌ای و با موفقیت استدلال کند.
 
جاش برودر مؤسس و مدیرعامل DoNotPay می‌گوید قصد دارد از این پرونده برای افزایش دقت و صداقت هوش مصنوعی خود استفاده کند.
 
برودر در گفت‌وگو با NewScientist گفت:
 
ما تلاش می‌کنیم مسئولیت قانونی خود را به حداقل برسانیم.
– جاش برودر
برودر تمایل دارد با ارتقای ربات هوش مصنوعی وکیل خود، عملکرد آن را به سطحی برساند که بتوان آن را با هزینه‌ای بسیار کم‌تر، با یک وکیل انسانی جایگزین کرد. وی در بخشی از توضیحات خود گفت:
 
همه‌چیز به‌زبان ارتباط دارد و این همان قابلیتی است که وکلا برای ارائه‌ی آن، صدها یا هزاران دلار درساعت دستمزد دریافت می‌کنند. هنوز وکلای خوب بسیاری وجود خواهند داشت که شاید در دادگاه‌های حقوق‌بشر اروپا بحث کنند، اما بسیاری از آن‌ها فقط برای کپی و چسباندن اسناد روی پرونده‌ها، پول زیادی دریافت می‌کنند.
– جاش برودر
اکنون باید ببینیم اولین پرونده با وکالت هوش مصنوعی چه نتیجه‌ای خواهد داشت. برای اطلاع از این موضوع باید تا ماه فوریه و صدور حکم دادگاه منتظر بمانیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.